X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הבו גודל לעמותות ולארגונים הפועלים להעלאת משואות-אור אלו במזרחה של ירושלים, ומשמרים את גחלת ה'מזרח'. ובעיקר, בעיקר, הבו גודל למשפחות העולות בתמר ואוחזות בסנסיניו (על-פי שיה"ש ז,ט), למרות קשיי החיים והקרבת רמת איכותם
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

שאלה: מה אומרים לכם המושגים הבאים (לפי סדר א-ב)? בית אורות / בית החושן / בית השבעה / כפר התימנים (בתי יהונתן והדבש) / נחלת שמעון / מעלה הזיתים / נוף ציון / עיר דוד / קדמת ציון / שכונת שמעון הצדיק / אבו-טור (כנראה שעדין אין שם שם).
תשובה: נקודות אור בחומת המזרח של ירושלים המזרחית; התיישבות יהודית מנומרת ומפוזרת, המצטרפת לחזון העתידני של זכריה הנביא (שצוטטה לעיל): "ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב".
פריצת החומות
במחצית המאה ה-19 החלה מדיניות של 'פריצת החומות' וייסוד שכונות להתיישבות יהודית מחוץ לחומתה של ירושלים. הראשונה שבהן (1860) הייתה שכונת 'משכנות שאננים' שנבנתה ע"י הנדיב הידוע משה מונטיפיורי, ורק כעשור אחריה נוסדה מאה שערים ובעקבותיה שכונות ומיתחמים נוספים. ה'יציאה מן החומות' פנתה תמיד מערבה, מסיבות פרקטיות של יצירת קשר עם העורק התחבורתי שהגיע ממערב, מיפו, ואולי גם מסיבות טופוגרפיות.
שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים, ומיקומה התודעתי כבירת ישראל, הניעו את כל ממשלות ישראל לעטר את ירושלים של אותם ימים, העתיקה והחדשה, בחומת שכונות מצפון, ממערב ומדרום. העיר חבוקה משלש רוחותיה ע"י מאות אלפי תושבים המהווים את ירושלים -רבתי; "רבתי עם... רבתי בגויים, שרתי במדינות" (איכה א,א). אבל, אבל רוח מזרחית נותרה פרוצה, ושועלים-נכרים הילכו בה.
לפני כעשרים שנה החליטה ממשלת ישראל על תוכנית E1, המכונה גם 'מבשרת אדומים', והיא יצירת רצף של שכונות יהודיות מזרחית מירושלים, בואכה מעלה אדומים, כאשר האות E מייצגת את ה'מזרח', East. התוכנית נתקלת בקשיים מדיניים מבחוץ, מאומות העולם, ובהלשנות ולוחמת-נגד מבפנים, מה'שמאל' הישראלי האקטיביסטי. תנועות שלום-עכשיו וגרורותיה לוחמות בשצף קצף נגד תוכנית זו אשר "תשים לאל את האפשרות לחלוקת העיר בין ישראל לפלסתין".
התנהלות 'בוגדנית' זו מזכירה לי את מעשי סנבלט החורוני וטוביה העבד העמוני וגשם הערבי שבקשו למנוע מנחמיה (פרק ב), 'פחת ארץ יהודה' ומנהיג עולי בבל, לבנות את חומות ירושלים, גם בדרך של מלשינות באזני מלכי אומות העולם על 'מרידת היהודים' בהם. נחמיה בן חכליה לא שעה לאיומיהם "ותשלם החומה בעשרים וחמשה באלול" (ו,טו). ההיסטוריה חוזרת, ורק השמות מתחלפים, ואף אנו נפטיר בלשונו של נחמיה (ו,יד) ונשליך יהבנו אל שמים: "זכרה א-לקי (=לרעה) לטוביה ולסנבלט וגם לנועדיה הנביאה", וגם לחגית עופרן ראש צוות המעקב מטעם 'שלום-עכשיו', נכדתו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ ז"ל. הללו באים ו"חבל מדה" בידם "למוד את ירושלם לראות כמה רחבה וכמה ארכה", כאותו איש-שטן בחזונו של זכריה, המצוטט בראש המדור.
הבו גודל...
נשוב לנקודות האור המשובצות בחומתה המזרחית של ירושלים, גם ללא תוכנית E1; מאות משפחות התמקמו במיתחמים קטנים ובינוניים שהוקמו ע"י עמותות אלע"ד ועטרת-כהנים זכורות לטוב, בכספי תורמים שהשקיעו מאונם ומהונם לגאולת קרקעות פרטיות על פני הסקאלה היוצרת 'כותל מזרח' לירושלים. ה'קשת המזרחית' איננה רק בשורה ציונית-התיישבותית, יש בה אמירה אמונית גאולתית; כידוע, חזית המקדש הייתה לכיוון מזרח. קרני החמה הזורחת מראש הר הזיתים חדרו דרך שער שושן בחומת הר-הבית לשער ניקנור - הכניסה הראשית המפוארת למבנה להיכל, והגיעו עד לפרוכת קדש הקדשים. עם חורבן הבית בתשעה באב נותקנו כליל מה'מזרח', ונותרנו בשנות גלותנו רק עם ה'כותל המערבי', האחורי, שאיננו כותל המקדש אלא חלק מחומת ההר. זו בחינת 'אחור' ולא 'פנים', המוסתרות מאתנו בעוונותינו. האמירה האמונית-גאולתית היא אפוא; חזרנו למזרח! לדרך המלך העולה להר, 'לפנים' ולא 'לאחור'
הבו גודל אפוא לעמותות ולארגונים הפועלים להעלאת משואות-אור אלו במזרחה של ירושלים, ומשמרים את גחלת ה'מזרח'. ובעיקר, בעיקר, הבו גודל למשפחות העולות בתמר ואוחזות בסנסיניו (על-פי שיה"ש ז,ט), למרות קשיי החיים והקרבת רמת איכותם.
"ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה".

תאריך:  13/08/2016   |   עודכן:  13/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאה שערים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
בצד היהודים הטובים בעמונה, החיים על אדמה פרטית של פלשתינים, ישנם אנשים סמוך לעמונה שאין להם מים. את זכותם לחיים - את זכותם לשתות מים - לא מצא לנכון איתן ברושי לבחון מקרוב
יאיר דקל
שיחת טלפון למנהלת מחלקת הרווחה שלנו, אישרה את הדברים. "אתה לא יודע כמה בגדים מביאים לכאן. יש טובים ויש שאינם ראויים. אנחנו מוכרים בחנות את מה שמתאים ומוכרים לסוחרים את היתר ויש הרבה יתר". מחלקת הרווחה היא עסק? - "הכסף נמסר לעמותה ומחלקים לנצרכים" - סוף ציטוט. אז הגעתי למסקנה שאני גר בשכונה של עשירים
מרק בריל
הכשלים מרובים אבל לזקוף לצוק איתן איתן את ה"כבוד" והאשמה שהתאגיד החדש הוא טעות...שיטת הכן ולא, אותה ירש מפרס - עובדת
ש.שמואלי
אנחנו בעינך איזה קבוצה דמונית חסרת פנים, ש"מלחמה" בה תפחית כביכול את מחירי הדיור. לכן כך אני מבין יזמת עכשיו הצעת חוק שנועדה ל"העניש" אותנו במס דרקוני שיפגע באופן אנוש בהכנסותינו מדמי שכירות
דביר מור
מה המשמעות שבהעסקה קבלנית? האם תופעת עובדי הקבלן, הגיעה גם לתפקיד החשוב ביותר בבתי החולים הממשלתיים - הרופא/ה? האם לגיטימי לחסוך בשכר ובתנאי רופאים, בכדי להעשיר יותר את קופת בתי החולים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il