X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרגע שקיימת משטמה עיוורת, היא לא רק מחוללת מעשי פשע, אלא גם מצליחה לראות כמעט בכל אירוע שקשור למושא האיבה את הרע האבסולוטי, ולגזור ממנו "תירוץ" ל"פשע שנאה" נוסף. רוב מכריע של פשעי הערבים נגד אזרחים יהודיים הם "פשעי-שינאה". הם תולדה בעיקר של חינוך ערבי מוטה משטמה, המכוון לשימור הסכסוך לאורך זמן
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

במקומותינו רווח המושג "פשע שנאה" כמושג מומצא של השמאל לבטא באמצעותו פשעים שעושים יהודים נגד ערבים. משום-מה לא נעשה שימוש דומה באותו מושג ממש לתיאור אלפי הפשעים שבוצעו במרוצת הסכסוך הישראלי-ערבי ע"י ערבים נגד יהודים וישראלים. היושר האינטלקטואלי הנלווה לצדק המפלה של אבירי השלום וזכויות האדם, הופך בכך דה-פקטו למעשה בלעם. במקום שיבטא מה שרצו להשיג ממציאיו - ביטוי חזק, המתאר חוסר סובלנות של יהודים מהאגף הימני, במיוחד מתנחלים, נגד ערבים, הוא מבטא את שנאת החינם של יהודים ליהודים דבר-מה הגובל במחלת-נפש אמיתית.
את עולם הפשעים האמיתיים, ניתן לחלק לשתי קבוצות: "פשעי שנאה"1,2 ו"פשעי כדאיות";3 ויש מקרים בהם הפשעים הם שילוב של השניים; אלה הם, ככל הנראה, הפשעים המחרידים ביותר; לסוג זה של פשעים הייתי משייך את פשעי הנאצים. מרבית הפשעים הם "פשעי שנאה". מחוללי המשטמה עשויים להיות גורמים שונים: אידיאולוגיים, אמוציונלים או מונעי אינטרסים, חינוכיים ואפילו "אידיוטולוגיים". מרגע שקיימת משטמה עיוורת, היא לא רק מחוללת מעשי פשע, אלא גם מצליחה לראות כמעט בכל אירוע שקשור למושא האיבה את הרע האבסולוטי, ולגזור ממנו "תירוץ" ל"פשע שנאה" נוסף. רוב מכריע של פשעי הערבים נגד אזרחים יהודיים הם "פשעי-שינאה". הם תולדה בעיקר של חינוך ערבי מוטה משטמה, המכוון לשימור הסכסוך לאורך זמן; למעשה להעברתו מדור לדור.
הערבים - הן המנהיגות והן מבצעי הפשעים - מודים שמניעיהם העיקריים הם איבה, אף שלפעמים הם מסתירים זאת בסיפור "הנכבה" - תוצאת כישלונם לחסל את מדינת היהודים - שהם מחולליו האמיתיים. אבל גם אילו היה ממש בסיפורי הנכבה", עצם הבחירה שלהם בדרך האלימות כברירה יחידה לפתרון הסכסוך בין שתי התנועות הלאומיות, אינו מעיד על סובלנות ונכונות לפשרה, אלא על עויינות החותרת להשמיד את התנועה האחרת בכל מחיר.
הפשעים החמורים המעטים יחסית שביצעו יהודים נגד ערבים, ברובם המכריע לא בוצעו מתוך משטמה עיוורת אלא מתוך מניעי "נקמה" "והרתעה". נקמה על רצח ברוטלי של יהודים, בעיקר ילדים ונשים, וניסיון להרתיע מחזרה על ההתנכלויות הללו. לכן, אלה אינם "פשעי-שנאה" אלא פשעים אזרחיים המחייבים טיפול משפטי הולם. אומנם בכל "פעולת תגמול" קיים שילוב של מניעי ענישה והרתעה, אלא שכאן מתבצעים הדברים על-ידי מי שלא הוסמך לכך כחוק, ומכאן העבירה. העבירה מחמירה עוד יותר כאשר היא מופנית כלפי גורמים אזרחיים "תמימים". במדינת חוק אין מנוס מהעמדת מבצעי פשעים לדין, גם אם אלה אינם "פשעי-שנאה" או "פשעי-כדאיות".
במאמר-דעה, בידיעות אחרונות מ-18.7.16: "גם לפוליטיקאים יש זכות להגנה", כותבת יפעת ביטון: "...גם לאדם שמעמיד עצמו באור הזרקורים הפוליטי יש אישיות ואנושיות הזקוקים להגנה וראויים להגנה." רעיון זה היא עוטפת בשלל מילים והסברים שמטשטש, לטעמי, את העיקר - המניע לפרסום תמונה פיקטיבית של שרת המשפטים, שקד, בעירום מדומיין. מניע זה בא מאותם מקורות שליליים שמחוללים את מעשי הזוועה של האיסלאם הקיצוני - הפיכת האדם מנפש אנושית לסמל, מושא סימלי של האיבה התהומית וחסרת-סייגים, המניעה לביצוע "פשעי שנאה". זו איננה טעות בשיקול דעת או הסחפות בגחמה אמנותית - דחף חסר מעצורים "ליופי אלוהי", שמניע את היוצר לחרוג מגבולות "המותר" ו"האסור" בנורמה החברתית המקובלת, אלא, פשוט, "פשע שנאה" שחזק ממנו. כך יש להבין זאת - לא רק במקרה זה, אבל גם בו - וכך יש לטפל במבצע (ים). זו איננה שאלה של חופש דיבור או "חירות אמנותית". זו שאלה כבדה הרבה יותר: היכן הגבול בין זכויות הפרט - כל הפרטים ללא יוצאים מן הכלל - לבין עריצות האנרכיה.
לדעתי, פעלה נכון נשיאת מכללת "שנקר", הפרופ' יולי תמיר, כאשר דרשה לגנוז "יצירת-מופת" מפוקפקת זו, ואינני חושב שאצטער, אם היוזם והמגן עליה, לארי אברמסון - מנהל מח' האמנות, יחליט לפרוש. אם הוא אינו מבין או אינו משלים עם האיזון בין חופש אמנותי לזכויות הפרט של הזולת, גם כאשר הזולת היא דמות ציבורית שאינה מקובלת עליו - אין הוא ראוי להיות מלמד.

הערות

1. אני כולל פשעי-כעס (פשעים הנובעים מכעס בעוצמה בלתי נשלטת) בקבוצת "פשעי השנאה", משום שהכעס מיתרגם למשטמה עיוורת, שגוררת השתחררות בלתי-רצונית מכבלי המעצורים המוסריים שבמסגרתם אנו מתחנכים לחיות, ודוחפת למעשים החורגים מן החוק ומנורמות ההתנהגות האנושיות. למעשה, כל הפשעים הנובעים ממוטיבים אמוציונליים, שאינם שיקול קר של כדאיות שדוחפת לביצוע מהלכים בלתי-הומניים, מתנקזים בסופו של תהליך "לפשעי שנאה".
2. שנאה, איבה, משטמה – משמשות במאמר כמילים נרדפות לאותה תחושה עצמה.
3. "פשעי כדאיות", בהגדרה שאני נותן להם כאן, הם פשעים הנעשים מתוך "חשבון קר" לשם השגת מטרה חומרית, או אישית, שנראית למבצע הפשע כמצדיקה את נטילת הסיכון על-ידו. מבצע הפשע שקול, מודע לסיכונים, מודע ל"רווחים" הטמונים במעשה אם ישכיל לשרוד את ביצועו, והוא מסיר מעצמו במודע את משמעת כיבוד מעטפת האיסורים החוקית והמוסרית שבלעדיה הופך המעשה לפשע.

תאריך:  18/08/2016   |   עודכן:  18/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יעל (יולי) תמיר  מתנחלים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פשע שנאה" איננו תאונה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
"השלום - מול יד מושטת"!
א. וינשטיין  |  18/08/16 08:54
2
'פשע שנאה' זה מה שבוני הארץ עש
קורןנאוה טבריה  |  19/08/16 05:08
3
'פשע שנאה' זה מה שבוני הארץ עש
קורןנאוה טבריה  |  19/08/16 05:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
מרוב דיבורים על מנהרות תקיפה בדרום ועל עתידה של הרשות הפלשתינית במרכז, קצת שוכחים את הצפון. מתברר שלא מעט מתרחש גם שם, וגם צה"ל ומשרד הביטחון ערים לכך
אלכס נחומסון
חוץ מלצלם את תעודת הזיהוי של המינוי החדש לפיקוד על שייטת 13 ולצרף אליה קובץ רזומה עשו באמ"ן את כל העבודה
רון שור
האם מהפכת תחבורה ותשתיות אכן עומדת להביא לשינוי במפת הנדל"ן ולקרב את הפריפריה למרכז?    העובדות בשטח מדברות: הפריפריה הופכת לאלטרנטיבה לזוגות צעירים ולמשקיעי נדל"ן, בזכות מחירים אטרקטיביים, אפשרויות תעסוקה ופיתוח מואץ של תשתיות ותחבורה
מנחם רהט
היתכן שהממשלה הכי ימנית גייסה לשם הישרדותה את העֵז מהבדיחה?    כדי לשווק את הרֶשע הזה, הכניסה הממשלה אלמנט חדש לתוך מישוואת הרס עמונה
שמעון זיו
רק הפסדנו בתחילת האולימפיאדה וכבר מצב הרוח הלאומי היה בשפל, והנה זכתה ירדן גרבי במדליית ארד וכל האומה נסחפה והיא הפכה לגיבורה לאומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il