X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סרבנות בהינתקות עלולה הייתה להביא להרס ההתיישבות ביו"ש גרשון הכהן הוא מהבודדים מבין האלופים שבחרו להצטרף או להזדהות בפומבי עם המחנה הלאומי
▪  ▪  ▪
הכהן. תכנית מתגלגלת [צילום: דו"צ]

ההיסטוריון פול ג'ונסון מתאר את השתלשלות האירועים שהובילו למהפכת אוקטובר, ועל השלב הראשון של המהפכה, שנגרם ממחסור כללי במזון כתוצאה מסגירת מיצרי הבוספורוס בפני הרוסים במהלך מלה"ע ה-1, הוא כותב כך:
  • "אחר זמן השכילו הבולשביקים לנצל את האיבה הזאת. ככל שהתמשכה המלחמה, נעשתה הממשלה ברוטלית יותר במאמציה לגזול מזון מן הכפרים... כתוצאה מכל אלה חל ב-1916 גידול חסר תקדים בשביתות בתי-החרושת... השביתות הגיעו לשיאן בסוף פברואר 1917 והיו נמחצות בכוח, אלמלא העובדה... (ש)כאשר נצטווה חיל-המצב של פטרוגראד לאכוף על פועלי התעשיה לחזור לעבוד הוא התמרד. כ-66,000 חיילים, שליש הכוח, לא נשמעו לפקודות קציניהם, והואיל והיו חמושים, התמוטט המשטר. הנה-כי-כן, השלב הראשון של המהפכה נעשה על-ידי האיכרים". (פול ג'ונסון, היסטוריה של הזמן המודרני מ-1917 עד שנות ה-90, "דביר" 1995, ע' 60).
איכרים אלה, שעליהם נאמר: "הם לא בני אדם, אלא קולאקים", היו בהמשך המהפכה הבולשביקית הקורבן האולטימטיבי שלה, כשבמסגרת השינויים הכלכליים והארגוניים שדרשה השיטה הקומוניסטית, הם הוגלו והורעבו למוות לטובת עתיד טוב יותר לעולם.
כשבוחנים את אירועי ההינתקות בקיץ 2005 ותוהים מה היה קורה לו הייתה הסרבנות פושה בכל דרגי הפיקוד המשתייכים למחנה הלאומי ציוני דתי, כדאי להביא בחשבון כי כמו ברוסיה של 1917, קורבנות הסרבנות היו עלולים להיות הסרבנים ובני משפחותיהם. זאת, בשל מסע הדה-לגיטימציה והדמוניזציה שנערך נגד המתנחלים לפני ביצוע ההינתקות. ההינתקות מגוש-קטיף ואירועי עמונה 2006 מלמדים כי אין להוציא מכלל אפשרות שהאיבה שייצרו כלפיהם הייתה בפועל מתירה את דמם.
לאור דברים אלה יש לבחון את תפקודו ותפקידו של האלוף (מיל.) גרשון הכהן בביצוע ההינתקות. לפי הערכתו של הכהן, ההינתקות הייתה רק השלב הראשון בתוכנית מתגלגלת לחזרה לקווי 67'. הקמתה של מפלגת קדימה על הגורמים המוכרים המעורבים במעשה, וההכרזה על "ההתכנסות" תומכים בהערכתו זו של הכהן.
לדבריו, השלמת מבצע ההינתקות בפרק זמן קצר בהרבה מהמתוכנן, ללא שפיכות דמים המצופה, נטלה את העוקץ מתוכנית החזרה לקוי 67'. הרעיון של המשך הנסיגה ופינוי הישובים התבסס על הסתה נגד המתנחלים שתתלקח ממרחץ הדמים שתכננו גורמים שונים. די להזכיר את עלילת החומצה מגג בית-הכנסת בכפר דרום. ו"האופן בו אני (גרשון הכהן) ניגשתי לפעולה במודע עשה הכל על-מנת להשיג את ההפך: לגיטימציה מחודשת למפעל ההתנחלות שתאפשר מאבק על לב העם למען שימור נחלת אבותינו ביו"ש".
נראה אם כן, כי כשדנים את הכהן על חלקו המכריע בביצוע ההינתקות, יש גם לבחון אם קרבתו האישית והאידיאולוגית למתנחלים לא הייתה לכל הפחות מכשול בפני קיפוח חיי-אדם.
יש משהו מתסכל בעובדה שגם בחלוף למעלה מעשר שנים להינתקות, עדיין יש כאלה הנתלים בסרבנות כאמצעי להצלת ההתיישבות, או מאמינים שההינתקות נולדה בן-לילה והייתה תלויה באיש כזה או אחר. הרי מסע הדיסקרדיטציה נגד המתנחלים נערך במשך עשרות שנים, וכמעט איש מאלה שנטלו בו חלק לא שילם מחיר אישי כלשהו. כך למשל, רפי פלד, לשעבר מפכ"ל המשטרה, המשיך בתפקידו גם לאחר שהצהיר בעקבות ההתנגדות ל"הסכמי אוסלו" כי אפשר לבנות מחנות אנצאר למתנחלים.
גרשון הכהן הוא מהבודדים מבין האלופים שבחרו להצטרף או להזדהות בפומבי עם המחנה הלאומי. ולמרות מוראות המלחמה, הוא עדיין מאמין כי יש לממש את זכותנו ההיסטורית על הארץ. אלא שספק אם יחס שהוא זוכה לו מצד חלק מציבור המתנחלים יזמין בכירים ממערכת הביטחון לצעוד באומץ בעקבותיו.

הכותב הוא דוקטורנט באוניברסיטת אריאל ועמית מחקר ב"מכון אריאל לביטחון ותקשורת" שליד האוניברסיטה.
תאריך:  27/08/2016   |   עודכן:  27/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסרבנות, מפלטו האחרון של הסכל
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
יהודה שלם חי בבועה
נחשון  |  27/08/16 13:22
2
יפנו אותכם במקרה הרע
וילכו בלעדיכם ++  |  27/08/16 13:46
 
- למי ניתנה הנבואה
יוא"ב  |  27/08/16 14:11
 
- בנתיים
באום  |  27/08/16 19:39
3
כשקוראים את ההבלים הללו
הירונימוס  |  27/08/16 14:16
4
אלוף גרשון הכהן היה מפקד
לכותב המאמר  |  27/08/16 15:01
 
- שטויות הזויות
הירונימוס  |  27/08/16 16:37
 
- הירו היקר והמתוק והטיפש
למגיב הירו  |  28/08/16 19:14
 
- שכל ננומטרי.
משהמוישה  |  27/08/16 19:04
 
- בצוק איתןהוכח=איןמנוס מהינתקות
ע_הראל  |  28/08/16 05:21
5
גירוש,טרנספר,טיהור-אתני בכוח ה
קורןנאוה טבריה  |  28/08/16 05:32
 
- הירגעי נאוה=פקוח נפש דוחה הכל!
ע_הראל  |  30/08/16 06:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
עימות מעניין בין עמוס שוקן לבין ח"כ לשעבר עוזי ברעם    לגישת שוקן, זכות העם היהודי למדינה לא קמה מהמקרא אלא ממשפט העמים: הצהרת בלפור, החלטת החלוקה של האו"ם, הכרזת העצמאות, הסכמי שביתת הנשק והסכמי השלום עם מצרים וירדן    המעניין בפסקה בטיעונו הוא שאף חלק בו אינו נכון, עובדתית, היסטורית ומשפטית
צבי מרום
אם המדינה הריבונית על כל הנלווה לכך אמורה לשרוד הדבר ייתכן אך ורק אם תתקיים לידת ילדים במספרים התואמים את השינוי בתוחלת החיים
יהודה דרורי
אף שהכורדים נסוגו זמנית מצפון סוריה לבקשת ארה"ב ואירן, הרי שזו נסיגה טקטית להכריח את ארדואן להלחם בדאעש כפי שזה הבטיח לעשות    כאשר יכנס לסוריה הסדר הקבע, המרד הכורדי שבינתיים אוסף כוח ונשק, מתאמן, ומתכונן, - יפרוץ בכל עוזו ויכריע את הטורקים
רפי לאופרט
בכל ריבוי המלל סביב השולחן המכונה "פנל" או "דיון", לא שמענו דבר וחצי דבר המסבירים מה באמת אמר ברק ועוד יותר חשוב מכך, למה התכוון
יניב מגל
בעוד שבוע ייכנס לתוקף ביטול חוק הספרים    בהוצאות מקווים לא להישאר עם מלאי של ספרים, הסופרים מצפים לעלייה בהכנסות, וכולם מחכים לראות על אילו מבצעים יכריזו הרשתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il