X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשמעות של הביטוי - "אני לדודי ודודי לי" בא להראות לנו שאנו צריכים לכוון וליצור בחודש אלול את הקשר בינינו לבין הבורא כקשר של "דוד". קשר שלא בא מתוך הכרח וכפיה אלא מתוך אהבה ואחווה. ולכן כל מעשינו בחודש זה להראות לבורא שאנו אוהבים אותו ורוצים בקשר ישיר אליו
▪  ▪  ▪
להדק הקשר עם הבורא [צילום: ליאור מזרחי/פלאש 90]

אלול הוא החודש האחרון בשנה, אבל במסורת היהודית הוא תמיד נתפס כחודש המבוא לשנה החדשה. חודש של הכנה, התבוננות, פשפוש במעשים והתחייבות מחודשת לתיקון עצמי. לא לחינם מכונה החודש במספר כינויים: "חודש הסליחות והרחמים", "חודש התשובה ותיקון המידות", "חודש ההכנה לקראת הימים הנוראים" וכו'. אין כל ספק שכדי להגיע לרמות רוחניות גבוהות של התנהגות יומיומית על האדם לפשפש במעשיו ולבחור את הדרך הנכונה והאמתית שילך בה. יתקן את הטעון תיקון ויחזק את מידותיו הטובות.
כידוע לחודש אלול ראשי תיבות רבים, הידוע ביותר הוא הנוטריקון משיר השירים: "אני לדודי ודודי לי" (ו', י"ג). חלק של פסוק זה בא לתאר את היחסים שבין עם ישראל לקב"ה. בחודש זה בולט היחס האישי, הקרוב והאוהב בין הבורא לעמו. הקשר של עם ישראל לבוראו מתואר כקשר של "דוד" כביטוי לאהבה הקיימת בין החתן לבין הכלה, ולא לקשר שבין אב לבן או בין מלך לעבד. במה מתבטא ייחודו של ה"דוד" לעומת הקשר של אב לבן או של מלך לעבד?
תשובה לכך ניתן למצוא בפירוש ה"מצודות דוד" לשיר השירים על המילה "דודיך" שעניינה אהבה וחיבה. בעולם קיימים שני סוגי קשרים בין בני-אדם. הקשר האחד הוא קשר כפוי הכרחי ללא בחירה אישית - קשר משפחתי בין אב לבן. קשר כפוי ללא רצון אישי.
הקשר השני נובע מבחירה ורצון, קשר שלא נובע מהכרח אלא קשר שבא מתוך ידידות, אהבה וחיבה. קשר זה מתבטא ב"דוד".
הקשר בין ה"דוד" לאחיין או האחיין ל"דוד" הוא בניגוד גמור לקשר שבין אב לבנו או מלך לעבדו. הקשר יצירתו מאהבה כנה ואמתית ואין בה קשר כפייתי או הכרחי. קשר שבא כתוצאה מהזדהות פנימית, ועל-כן המשמעות של הביטוי - "אני לדודי ודודי לי" בא להראות לנו שאנו צריכים לכוון וליצור בחודש אלול את הקשר בינינו לבין הבורא כקשר של "דוד". קשר שלא בא מתוך הכרח וכפיה אלא מתוך אהבה ואחווה. ולכן כל מעשינו בחודש זה להראות לבורא שאנו אוהבים אותו ורוצים בקשר ישיר אליו, ולהגבירו תוך כדי בחינתו על-ידי התבוננות ומחשבה לעומק.
רבי משה חיים לוצטו המכונה הרמח"ל בספרו "דרך עץ החיים" (מובא בסוף ספרו מסילת-ישרים), מנחה אותנו את דרך ההתבוננות אליה נדרש האדם בעבודתו לבורא. וכך הוא כותב: "הלוא האדם, רוב שנותיו עוסק בחשבון עסקיו, עסקי שעה, ולמה לא ישים אל לבבו אפילו שעה אחת, גם לזאת לחשוב מחשבת ממש - מה הוא למה הוא בא לעולם? או מה מבקש ממנו מלך מלכי המלכים הקב"ה? ומה יהיה סוף כל ענייניו?
אך האדם בתוך עמלו ומרוצת חייו לא תמיד מתפנה לעיין בשאלות האלו, ובאים חודש אלול ועשרת ימי תשובה שהם ימי רצון מיוחדים ואומרים לאדם עצור, התבונן, יש מגמה ותכלית לעולם. האם אתה מודע לה? האם אתה מכוון את עשייתך אל המגמה הזו? וכאשר הוא אכן עומד ומתבונן בכך בבחינת 'אני לדודי' זוכה הוא לסייעתא דשמיא, מרגיש התעוררות והתעלות ברצונותיו, בשאיפותיו אל הקודש בבחינת 'דודי לי' ". ואכן ה"שפת אמת" מלמד אותנו ש"עיקר פירוש 'אני לדודי' להיות כל איש יודע שנברא רק לשמש את קונו ואין לו מציאות וצורך אחר כלל בעולם". לכן בחודש אלול - חודש של תשובה ותיקון המידות צריך כל אחד ואחד להבדיל עצמו מהבלי העולם הזה להיות מוכן רק לעבודת ה'.
כמה יפים הם דבריו של הרב שמשון רפאל הירש על כוחו של החודש המעניק חיים חדשים לחפצי החיים: "כך נטבע חותם של התחדשות על אותם ארבעים יום, כשם שזמן יצירתו של ילד הוא ארבעים יום, כך פתוחים ארבעים יום אלה לתשובה. לכל מי שיודע ומרגיש, כי עליו להיוולד מחדש מבחינה רוחנית ומוסרית, אם רק ישאף ללידה בכל ליבו כי עליו להיוולד מחדש מבחינה רוחנית ומוסרית, אם רק ישאף ללידה בכל ליבו ובכל מאודו - מובטח לו כי מן השמים יעניקו לו את החיים המחודשים שהוא מבקש" (ספר חורב).

תאריך:  31/08/2016   |   עודכן:  31/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 העולם הזה / Haolam Haze
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלול - להיוולד מחדש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
להיוולד מחדש
רפאל עמאר  |  6/09/16 19:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
את הדיון הציבורי הסוער שהתפתח סביב סיפור החייל אזריה והטיפול הצה"לי בתקרית הירי בחברון בה היה מעורב, הוא מתאמץ לשייך לנושא הלא נכון: יחסי צבא - אזרחים בישראל. זו איננה הבעיה האמיתית, אבל יש מי שמתאמץ לתקן את המציאות או לשרטט מחדש את הכשלים, בכדי שיתאמו לתפיסותיו
צ'לו רוזנברג
דברי ההספד של יוסי ביליין מיד עם היוודע דבר פטירתו של בן-אליעזר הם, בעיני, התגלמות הרוע, התגברות היצר הנקמני על השכל הישר, אטימות רגשית, שטות בלתי נסלחת
יהודה דרורי
אני חושש ש"למען המשפחה" יפעל "החוג הפוליטי הוותיק" וינסה להביא ל"סיום הפרשה" ולסגירת התיק - אף שמעורבים בה אנשים אחרים המקורבים למנעמי השלטון. אסור שזה יקרה
רפי פרידמן
יש קווים-אדומים אנושיים, כבוד הנשיא, שמהם אין עוד נסיגה מצפונית, ובר-לבב אתה; כזה היית מתמיד, בתקווה שלא השתנית. הנשיא חיים הרצוג המנוח ידע היטב היכן עוברים הגבולות הלאומיים והאנושיים, גם כשתפיסת חייו הייתה ונשארה עד ליומו האחרון שמאלית-טיפוסית. הוא נטה חסד עם ראשי-השב"כ, ולהבדיל, עם אסירי "המחתרת". ברור שהוא חטף" אז על הראש מחבריו הטובים ביותר, אבל מי היום זוכר לו או לבנו, יו"ר ה"עבודה"
יוסי דר
אני מכיר את הראש של ביילין: הוא רואה בהתנפלות שלו על פואד מעשה היסטורי. משהו ברמה של הסכמי אוסלו. לא פחות. ועכשיו לך תשכנע את נביא הזעם הזה מטעם עצמו שהוא טועה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il