X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרקליטות ובתי המשפט מפקירים את דמנו

עברו באור אדום

מהו העונש הראוי למי שנהג במהירות של 90 קמ"ש, נכנס לצומת באור אדום והרג הולך רגל? בית המשפט המחוזי קבע: שנתיים מאסר. העליון דחה את ערעורו, תוך שהוא מציין שמדובר ב"עונש משמעותי" ושהנהג בעצמו הוא במובן מסוים קורבן של התאונה
▪  ▪  ▪
רוזן. נסיבות לקולא [צילום: פלאש 90]

יש פסקי דין שאתם קוראים ושואלים את עצמכם, האם אתם ירדתם מהפסים - או שמא, עם כל הכבוד, בית המשפט הוא שקצת סטה מן הדרך. קחו לדוגמה את פסק דינו של בית המשפט העליון בעניינו של רדה טיגבה (יום ה', 1.9.16).
וזהו סיפור המעשה, כפי שמתאר אותו העליון: "ביום 8.12.2013 בשעה 6:25 לערך, המערער נסע בכביש מספר 40 בנתיב השמאלי, אל עבר הצומת עם כביש מספר 4103 (להלן: הצומת). הצומת הינו צומת מרומזר ובו מעבר חצייה להולכי רגל, ובשעה האמורה תנאי הדרך ותנאי הראות היו טובים.
"על-פי המתואר, המערער נהג בנהיגה רצופה אל תוך הצומת במהירות של 90 קילומטר בשעה, חרף העובדה שאור אדום דלק ברמזור בכיוון נסיעתו, ועל אף שרכב אחר שנסע בנתיב הימני עצר לפני קו העצירה ופעל בהתאם להוראות הרמזור. באותו הזמן המנוח חצה את הכביש על גבי מעבר החצייה, כשהרמזור להולכי הרגל בכיוון חצייתו היה ירוק. בכניסתו אל הצומת, המערער פגע עם חזית הרכב במנוח, איבד שליטה על הרכב והתהפך בימין הדרך. כתוצאה מהתאונה נגרמו למנוח פציעות קשות, שהובילו לבסוף לפטירתו ביום 17.12.2013".
כמו על עבירות מס
המדינה האשימה את טיגבה בהריגה, עבירה שהעונש המירבי עליה הוא 20 שנות מאסר. וזאת לדעת: הריגה היא למעשה רצח בלא כוונה תחילה. הפרקליטות לא הלכה פה, ובצדק, על העבירה הקלה בהרבה של גרימת מוות ברשלנות. אלא שכאשר הגיעה העת למצות את הדין, החליטה הפרקליטות - לא ברור למה - על הסדר טיעון. טיגבה הודה באשמה והמדינה ביקשה לגזור עליו 3.5 שנות מאסר - 17% מהעונש המירבי.
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, הטיל על טיגבה שנתיים מאסר. נחזור: שנתיים. כאשר העונש המירבי הוא 20 שנה. החשבון פשוט, נכון? עשירית מהעונש המירבי. רוזן קבע מתחם ענישה של 48-12 חודשי מאסר, והקל יחסית בעונשו של טיגבה בשל מצבו האישי הקשה בעקבות התאונה והודאתו. מצד שני, הוסיף רוזן, צריך עונש מרתיע שגם יביא לידי ביטוי את ייסוריו של המנוח לפני פטירתו.
נזכיר: זהו אותו דוד רוזן ששלח לשלוש, חמש, שש ושבע שנות מאסר על שוחד ומרמה בפרשת הולילנד. ועוד משהו להשוואה: שתי קומות מעל אולמו של רוזן, יידון ערעורה של המדינה על קולת עונשו של קובי פרץ, שנדון לשנתיים מאסר על עבירות מס. אם להשתמש בביטוי החביב על רוזן, דומה שכבודו קצת "ירד מדעתו".
זה לא סוף הסיפור. טיגבה ערער לעליון על חומרת עונשו. העליון אומנם דחה את הערעור, אבל הרטוריקה של השופטים סלים ג'ובראן ונעם סולברג היא הגורמת לאותה תחושה שבה פתחנו. תחליטו אתם, האם הח"מ ירד מהפסים, או שמא השופטים פספסו בגדול.
"נסיבות רבות לקולא"
תחילה - ג'ובראן: "אכן, אין חולק כי לזכותו של המערער עומדות נסיבות רבות לקולא, וביניהן הודאתו בעובדות כתב האישום המתוקן ולקיחתו אחריות על מעשיו; העדר עבר פלילי ותעבורתי; ומצבו הבריאותי ובעיקר מצבו הנפשי הקשה בשל התמודדותו עם תוצאות התאונה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מחומרת מעשיו של המערער, אשר הורשע בעבירה של הריגה לאחר שהתפרץ לצומת מרומזר, תוך שהוא מתעלם מהאור האדום ברמזור ומהרכב שנסע לימינו שכיבד את הוראות הרמזור, ומתוצאותיהם הקשות - קיפוח חיי המנוח והמתת אסון כבד על בני משפחתו".
לדעת ג'ובראן, מדובר ב"עונש משמעותי". לא יודע מה איתכם; לי נדמה, ששנתיים מאסר על רצח שלא בכוונה תחילה - זה לא "עונש משמעותי". לי נדמה, שמאסר על רצח שלא בכוונה תחילה צריך להיות חמור יותר מאשר על עבירות מס, ואולי אפילו חמור יותר מאשר על שוחד. נחזור להולילנד: ג'ובראן עמד בראש ההרכב ששלח את אהוד אולמרט ל-18 חודשי מאסר על שוחד של 60,000 שקל, ואישר עונש מאסר של שבע שנים לאורי שטרית על שוחד של 2 מיליון שקל. לי נדמה, שחיי אדם חשובים יותר מכסף, והגנה עליהם חשובה עוד יותר מאשר הגנה על טוהר השלטון.
"איש טוב מיסודו"
נעבור לסולברג. "מדובר באיש טוב ביסודו. בקשיים עלה ארצה, במאמצים השתלב בעבודה. העובדה שהרג אדם בתאונת דרכים היכתה בו קשות. מצבו הרגִשי הדִרדר, תפִקודו נסוג, הוא פוטר מעבודתו
כמבנאי בתעשיה האוירית, ולא הצליח להשתלב עוד בתעסוקה אחרת. ניכרת אצל המערער מצוקה נפשית, חרדה, דיכאון, והוא סובל מקשיי הסתגלות לחיים בבית הסוהר.
"מצבו של המערער מעיק. אכן, במובן מסוים, גם המערער הוא קורבן של העבירה שביצע. [ההדגשה שלנו] ראוי המערער להתחשבות ולמידה של רחמים, גם בשים לב לרקע האישי, חבלי קליטה, חיים בדוחק ובצמצום, ומשבר קשה שהוא נתון בו כמתואר
בתסקירי שירות המבחן. אלא שחרף משקלם המצטבר המשמעותי של השיקולים לקולא, כשהם על כף מאזניים אחת, הרי שהשיקול המרכזי שעל כף המאזניים השנייה, מכריע את כולם. שומה להשית על המערער עונש מוחשי של מאסר בפועל, כפי שנעשה בבית המשפט המחוזי".
סולברג הוא שומר מצוות ותלמיד חכם, בעל ידע רב במכמני המשפט העברי. אני בטוח שלא צריך להזכיר לו מה היה דינו של טיגבה לפי ההלכה: לכל הפחות עיר מקלט. שזה אומר, מעצר בית ללא הגבלת זמן. אולי יומיים, אולי 20 שנה, אולי כל החיים (עד מותו של הכהן הגדול). ייתכן גם שהוא לא היה זוכה להגנתה של עיר המקלט, שכן הוא "שוגג קרוב למזיד", ואז היה עליו לחיות כל ימיו בפחד מפני גואל הדם - שהיה רשאי לחסלו בכל עת ובכל מקום.
יתרה מזאת: סולברג עצמו מצטט (ולא בפעם הראשונה) תשובה של ר' עקיבא איגר, מגדולי הפוסקים, לגבי מי שהרג בשוגג בתאונת דרכים של אז (בנסיעה בעגלה) את בנו ומשרתו. ר' עקיבא הטיל עליו עונשי ממון וגוף - צדקה ותעניות - לכל ימי חייו: לממן ילדים עניים ולהתענות 120 יום בשנה. ניל הנדל, השלישי בהרכב, הצטרף לעמיתיו.
מי כאן עבר באור אדום? מי כאן מתעלם מהתופעה של נהגים הלוחצים על הגז כדי לתפוס את שולי האור הירוק ונכנסים לצומת באור אדום? מי כאן חושב שענישה כזאת תרתיע את ההורג הבא? מהפרקליטות דרך המחוזי ועד העליון - דמנו הוא הפקר.

תאריך:  01/09/2016   |   עודכן:  01/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עברו באור אדום
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו קורבנות של מדינה מיותרת ל"ת
שאול א.  |  1/09/16 20:32
2
בג׳ץ? חרא של שופטים! שונאים
כהן צדק  |  1/09/16 21:56
3
הם בטוחים: לי זה לא יקרה אז מה
איכפת לי?!!!  |  1/09/16 22:20
4
שופטי העליון-אנשים מנותקים
במגדל השן.  |  1/09/16 22:32
5
שופטי בג"ץ חושבים שהם אלוהים
בעל ועשתורת של שנ  |  1/09/16 22:54
6
אין שופטים בישראל, רק אג'נדה !
רון ה.  |  2/09/16 07:20
7
שופטים של הת..ת
אהרון שחר  |  2/09/16 11:25
8
וכשיקרה לכם ?
פרופורציה  |  4/09/16 06:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
נתנו ציון נמוך של 5.5 לבטיחות הדרך    אחד מכל שלושה ילדים יגיע ברכב, אחד מכל ארבעה ילך לבד ברגל
איתמר לוין
שאוקי עאזם עבר באור אדום, סירב לשלם את הקנס ודרש להישפט    למרות שלחובתו 40 הרשעות מאז 1995, הסתפק בית המשפט בקנס של 1,500 שקל ונמנע אפילו משלילה על תנאי
עידן יוסף
שיחות בטלפון הסלולרי מעכבות את יכולתם של ילדים ובני נוער הולכי רגל לחצות את הכביש בבטחה בהשוואה למבוגרים    כאשר המשתתפים במחקר היו עסוקים בסוגי שיחות שדורשים יותר מאמץ קוגניטיבי, הם הגיבו יותר באיטיות להזדמנויות חצייה, בחרו מרווחי חצייה קטנים יותר והקדישו פחות תשומת לב חזותית לאזורי השוליים של הסצנה
עידן יוסף
האם גונזים נתניהו וכ"ץ את רעיון ועדת השרים שתטפל בתאונות הדרכים? הערב נמסר כי בשלב הראשון ועדת מנכ"לים תגיש המלצות    כבל: ההמלצות כבר קיימות, היישום חסר
עידן יוסף
נענה לקריאת יו"ר ועדת הכלכלה כבל להקים ועדת שרים בנושא בראשות ראש הממשלה, אך השר כ"ץ טוען כבר כעת כי ליתר משרדי הממשלה אחריות לא פחותה ממנו    בעבר הייתה קיימת ועדה בנושא בראשות כ"ץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il