X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תשובה למאמרו של רוני שוקן "חומת המגן של היהדות המשיחית", הארץ מיום 29.8.16 מיותר להציע "ויתור חלקי בתחום הסמלים, על-מנת לאותת לאזרחי ישראל הפלשתינים, שישראל אכן רואה בהם אזרחים שווי זכויות"
▪  ▪  ▪
הצהרת בלפור

את פתח מאמרו פותח רוני שוקן בשתי אמירות ש"אין ביניהן כל סתירה", אבל כבר בראשונה יש בעיה. ומה נקבע בה? ש"לעם היהודי יש זכות להגדרה עצמית במסגרת מדינית". וישאל השואל - מי כלול ב"עם היהודי"? ואולי גם יתמה - "במסגרת המדינית", למה הכוונה "להגדרה עצמית"? האם למשל יהודי ארצות הברית המשולבים היטב במדינתם מולדתם כלולים בעם היהודי הזה? האם הם באמת רואים בישראל את המסגרת המדינית עבורם? הרי כל מי שעיניו בראשו יודע שמאז קריסת ברית המועצות, אין כיום ציבור יהודי שאינו יכול להגר מרצונו לישראל ובכל זאת לא כל, אלא רק קצת יותר ממחצית מאלו ששייכים כביכול לעם היהודי, חיים בישראל. מה זה אומר ? זה אומר שישראל היא במידה רבה, גם בלי שתגדיר את עצמה ככזו, הנה גם מדינת הישראלים הרוצים לחיות בה. מה שמגוחך בעניין, שמבחינה משפטית עדין לא מוכר לאום ישראלי...
אמירת יסוד שנייה קובעת ש"הזכות הזאת (הראשונה) איננה זכות לשלול את זכותו של עם אחר להגדרה עצמית במסגרת מדינית, והיא איננה זכות להפר את המשפט הבינלאומי". אגב הסיפא, ראוי לציין שהצהרת בלפור הידועה, מסייגת את מי שיכלל במסגרת העם היהודי. מחד-גיסא, העדות הלא יהודיות בארץ, ומאידך "היהודים המרוצים לגמרי ממעמדם המדיני ומזכויותיהם". הייתכן שמאז הצהרת בלפור, נסוגה מדינת ישראל מהכרה מזכות ההגדרה העצמית של היהודים ברחבי העולם באשר היא בכל זאת כוללת אותם, למרות הגדרתם העצמית השונה?
מעולם ישראל לא הייתה מדינה דמוקרטית ליברלית. היא חסרת חוקה, אין לה מגילת זכויות אזרח, אין הפרדה בין מיסוד הדת למדינה, ואפילו לא בין הדת ללאום, שהוא לאום אתני שאינו מקבל זרים אלא ע"י המרת דת, שאינה ראויה במדינה דמוקרטית. לכן דברי המחבר על "ההשחתה הנובעת מהתכנים המשיחיים האתנוצנטריים,(ה) מחלחלת גם לתוך ישראל ושוחקת את הדמוקרטיה במובנה המהותי"- אינם נכונים. זאת מאחר שמצב הכיבוש כמו גם התפיסות המשיחיות והגזעניות אינן מכרסמות את ישראל כדמוקרטיה ליברלית, שמעולם היא לא הייתה כזו, אלא כאתנוקרטיה המשתנה לאתנוקרטיה מחמירה ונוקשה.
בעיית הקשר
גם משחקי מילים, קיימים במאמר. למשל שוקן מציע שתאומץ הגדרה אחרת לישראל כ"יהודית ודמוקרטית"-" אולי לתארה כ"מדינתו הדמוקרטית של העם היהודי". מדינה "דמוקרטית", ניתן להבין מושג זה. אבל מה זאת מדינה "של העם היהודי"? הרי הדמוקרטיה מבוססת על הריבון - כלל אזרחיה. מיהו הריבון במדינה של "העם היהודי"? שוב חזרנו לבעיית הקשר בין המושג "העם היהודי" למושג אחר, הפעם - הדמוקרטיה.
לא עוזר ששוקן גם מציע "שהמדינה תאמץ אך ורק פרשנויות ליברליות והומניסטיות להגדרתה כ"יהודית"- וגם לא ברור איך זה משתלב עם טענת ההמשך - "מתחייב שהמדינה תפעל באופן אקטיבי לקידום שוויון זכויות אזרחי וקולקטיבי למיעוט הפלשתיני". אם היא תפעל לשוויון זכויות אזרחי לכלל אזרחיה, היא תהיה מדינת כל אזרחיה. במה היא תהיה אז מדינה יהודית?(מה גם ששוקן מציין מפורשות "מתחייב חיזוק המרכיב הדמוקרטי כמאפיין ערכי, ולא רק כפרוצדורה של הכרעת הרוב), ושנית, מהן הפרשנויות הליברליות וההומניסטיות למושג שהינו דת ולאום אתני (יהודי)?
רוני שוקן נסמך על הצעותיה של צביה גרינפלד במאמרה - "כן יהודית ודמוקרטית" (הארץ מיום 12.8.16), כלומר "מדינה שתטפח את הזיכרון ההיסטוריה היהודית, תתמוך בלימוד של היצירה היהודית ותקדם פרקטיקה של מנהגים השואבים מהמסורת היהודית". אולם כשעוברים לביטויים מעשיים מדובר בראש וראשונה ב"עברית כשפה רשמית"(בהמשך יש התייחסות כזו לערבית). אולם – האם העברית היא שפה יהודית? האם כיום היא שפת הדיבור של היהודים ב: צרפת? ארצות הברית? דרום אפריקה? ברור שלא. העברית היא שפת היום יום של "יהודי הארץ", שאת הישוב בטרם הקמת המדינה כינו "ישוב עברי"- על שם השפה.
דריסת רגל
מיותר להציע "ויתור חלקי בתחום הסמלים, על-מנת לאותת לאזרחי ישראל הפלשתינים, שישראל אכן רואה בהם אזרחים שווי זכויות". לא זה מה שנדרש . נדרש שישראל תהיה מדינת הלאום הדמוקרטית של הישראלים. מדינה בעלת חוקה ומגילת זכויות אזרח. מדינה בה הלאום האזרחי הוא מסגרת העל, על כל הקבוצות והדתות. מדינה שאין בה דריסת רגל לגופים ציונים אקסטריטוריאליים כמו: הסוכנות היהודית על מחלקת העלייה וההתיישבות שלה, קרן קיימת לישראל, קרן היסוד, וההסתדרות הציונית.
כל הצעותיו של שוקן הן רק בגדר ריבוע המעגל במקום יציאה מהקופסה הציונית.

פובליציסט
תאריך:  04/09/2016   |   עודכן:  04/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוני שוקן והמצאות נאורות השמאל הציוני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפני שבאים
באום  |  4/09/16 14:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מנחם רהט
מערכות הצדק האזרחית והצבאית ממאיסות על הציבור את המשך הימצאותנו מחויבת המציאות ביו"ש    דמוקרטיה כן, אבל לא סמרטוטוקרטיה    דמוקרטית אבל לא מתאבדת
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס מנסה למסמס את דרישת מנהיגי ערב להתפייס עם יריבו המר מחמד דחלאן. יו"ר הרש"פ מתקשה להתגבר על משקעיו האישיים אך לחצי מדינות ערב עליו אמורים להימשך בגלל האינטרסים האזוריים שלהן
דוד בדין
התניית התרומה לסוכנות במעבר מליבוי השנאה לשיקום הפליטים    המרכז לחקר מדיניות המזרח התיכון מפיק סרטונים המשקפים את אופן ההסתה במוסדות החינוך של אונרא
ענבל בר-און
מתי טוכפלד מישראל היום סבור שניתן להשיב את גופות החללים הנעדרים גם בלי עסקה עם חמאס    פשוט צריך להפעיל לחץ    וגם: טוכפלד לא מפרגן לישראל כץ
ענבל בר-און
אריאל כהנא מ"מקור ראשון" מחלק טיפים לימין המתנחלי    כיצד להתנער מנאום בר-אילן ולהחיל ריבונות בכל ארץ ישראל    ואם לא עכשיו, אימתי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il