X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש הממשלה שיכול היה להעביר את כל הנושא לסמכות המורשית לדון בהיתרי עבודה בשבתות, העדיף מעורבות פוליטית קואליציונית מידית
▪  ▪  ▪
נתניהו. מעורבות פוליטית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

"רואה אני את דבריך" מטבע לשון החוזרת ונשנית בתלמוד, משמעה " מבין אני את דבריך", או "בין דברי פלוני לדבריך, אני רואה יתרון לדבריך". גם בלשון ימינו, פועל ר.א.ה פורש משדה הראייה לשדה ההבנה, והאומר "לא נראה לי ", אומר שדעתו, לא עינו, אינה נוחה ממה שהשמיע חברו. אך ר.א.ה במשמע של הבנה, של התבוננות, קדם ללשון חכמי ישראל וללשוננו והוא מעוגן כבר במקרא. "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה"( דברים י"א, כ"ו) לא עין רואה מה הם המעשים המביאים עליו על האדם ברכה ומה מהם עלולים להמיט עליו אסון. הדעת רואה. החוכמה, התבונה, לא העין. מה אירוני יותר מאשר פרשה ששבת שלה היא פרשת "ראה", הייתה לפרשה בה איש לא ראה למרחוק לאן הוא הולך. אם "ר.א. ה הוא 'להבין', בשבת זאת היו הכל סומים ועיוורים.
מותר להניח בוודאות מלאה כי איש מן העוסקים בפוליטיקה בדרגים הבכירים לא הגיע למעמדו חף מיצרים, ובוודאות גדולה אפילו יותר חף מן הפוטנטי ביצרים, יצר הכרעת דברים בכוחנות. הכל שווים בעמידה רפה מול היצר התוסס הזה, ראש הממשלה, שר התחבורה, הטריו החרדי, גם אם אינם שווים בספיגת התוצאות הבלתי נמנעות מכניעה ליצר הכוחנות. אבל גם מי שתוקף עליו יצרו צריך להישמר פן יטנו ליבו מן הדרגש הרם ממנו יכולים בכלל להפיק כוחנות, ראש הממשלה מניהול המדינה, שר התחבורה מהבטחת צורכי הכלל, החרדים מטיפוח אהבת התורה בישראל. בשבת פרשת 'ראה' לא ראה איש למרחוק. יצרו חסם את הראייה. את ההבנה. את התבונה. את הריסון המבטיח כי כל אחד ואחד מן הניצים היצריים ישמור על מקומו על בימת השלטון בישראל.
מערכת השמירה
החרדים לא ראו כי הדרישה להפר באולטימטום את החוק הישראלי המסדיר מתן היתרי עבודה בשבת יפיל עליהם כל מה שביצר להם הסטאטוס קוו. שבעים שנה הם מסכימים, בעוצמת הסכמה מלאה, או בלב ולב, או מאין ברירה, כי ישראל מתקיימת בשבתות על עבודות שניתן להן היתר מימים ימימה. פיקוח נפש איננו עמוד התיכון עליו נשענת אסופת ההיתרים. לא הכל חשמל. טלוויזיה בשבת אינה מקרינה פיקוח נפש. ספורט גם לא. הכבישים הפתוחים ותחנות הדלק ובתי הקפה והצגות ליל שבת גם הם לא. כלום לא ראו כי החדרת אלמנט 'פיקוח נפש' על-פי מערכת השמירה ההלכתית שתופקד בידי רבנים מוסכמים על הרשות, תעמת אותם עם מצב ללא מוצא מול כל מה שהציבור רואה כצורכי הרבים ולא תתיר להם להתפשר והסטטוס-קוו יתמוטט עליהם ובמפולת תרבה חלילה שנאה להם ולקדשי נישראל? לא ראו. לא הבינו. העדיפו את הצעד הראשון שפיתה אותם כהישגי, כמבורך, המוליך אל הסוף המר.
ראש הממשלה שיכול היה להעביר את כל הנושא לסמכות המורשית לדון בהיתרי עבודה בשבתות, העדיף מעורבות פוליטית קואליציונית מידית, ואסר, כנאה ללא סמכות, את כל העבודות בשבת ולא ראה רחוק יותר מכ"ץ. הוא ידע על המספר המיתולוגי של מאתיים חמישים אלף נפגעי השבתת הרכבת, אבל צייד עצמו בכתב תביעה שגולל את אשמת התעלמות מהם על שר התחבורה, ולא הביט בזעם המצטבר של ציבור שקצה נפשו בתרבות של כפייה דתית הטוענת מפי סנגוריה ששום דבר אינו כפייה כי כל החוקים נתקבלו ברוב פרלמנטרי הנשען על הבוחר החילוני. הוא לא הרחיק ראות עד כדי הבנה כי הציבור אינו יודע מי הוא כץ ומי הוא נתניהו במשבר הזה. הוא יודע מי הוא ליצמן ועל ליצמן ומפלגות היהדות החרדית עלול הציבור לפקוד את כל עוונות מה שנראה בעיניו ככפיה דתית. הם עלולים להיפרע מליצמן ואשר לנתניהו ולכץ יאמרו מה שאמר כבר שייקספיר ברומאו ויליה 'תישא הרוח את שניכם גם יחד לעזעזל'. פרפרזה, אבל זה מה שאמר...
וכץ לא ראה. הוא לא ראה כבר לפני שבת פרשת 'ראה'. הוא לא ראה כאשר הבטיח לחרדים -על-פי מה שהם נשבעים- כי הוא ערב ערבות מיניסטריאלית כי כוחו במותניו לרצות אותם בצמצום מקסימלי של עבודות תחזוקה בשבת, וכשדומה היה בעיניו כי קנה את רצונם הטוב, לא צמצם כגודל ציפיותיהם. הוא לא ראה כי אחרי כניעתו ליושב-ראש המפלגה, הוא נותר בעיני העיט של הפוליטיקאי המצוי כזן מוחלש של שר, ואם להכות - היה עליו להמתין עד יעבור זעם קרוב. הוא היכה מיד וגרר את התגובה הלא תיאמן מפי פקיד בכיר, בכיר אבל פקיד, כי איננו אלא 'פוטשניק'. הוא לא ראה כי בצומת הרגיש של עבודות הכרחיות בשבת על-פי אמת מידת צורכי הכלל, אין הוא מעומד לבד, אלא מעומדים שם כל בעלי היצרים שאינם יודעים למחול כשלא מכריחים אותם.
והשבת לא ראתה. השבת שהכל נושאים את שמה כאילו היא היום הקדוש האישי שלהם, לא ראתה כי איננה בעיני הכלל אלא עילה למרמס זכויות או למרמס חירויות או למרמס אהבת ישראל. היא לא ראתה, כי ניקבו אל עיניה. מכל מי שלא 'ראה' היא האחת הנותרת אנוסה.
האם מי שלא ראה בפרשת "ראה", יראה בפרשת "שופטים"? לא בטוח. עד "וזאת הברכה" צריכים להתפלל...

תאריך:  04/09/2016   |   עודכן:  04/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחת הנותרת אנוסה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איך זה שחבר כנסת עותר לבג"צ ל"ת
זה נראה הגיוני?!?  |  5/09/16 11:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי ברנע
תשובה למאמרו של רוני שוקן "חומת המגן של היהדות המשיחית", הארץ מיום 29.8.16    מיותר להציע "ויתור חלקי בתחום הסמלים, על-מנת לאותת לאזרחי ישראל הפלשתינים, שישראל אכן רואה בהם אזרחים שווי זכויות"
ציפורה בראבי
כי לקרוא, אפשר אולי לבד    כדי להתרגש ולהבין - צריך לשמוע מהאדם הנכון    מוקדש לרב דוד בראבי
אהוד פרלסמן
ממוצע הסקרים בארה"ב המוצג באתר realclearpolitics מורה על יתרון של למעלה מ-4% לקלינטון על פני טראמפ, בשעה שבתאריך המקביל לפני ארבע שנים הוביל אובמה על פני רומני ביתרון מזערי של חצי אחוז בלבד
אמציה (פצי) חן
הקרב על מוצבי הכונתילה מסמל את סיבת הניצחון היבשתי במלחמת ששת הימים. לאמור: המיתוס כאילו ניצחנו בזכות המקצוענות של כוחות היבשה היה שקרי ומטעה - ההפך מזה - מידת האומץ והנחרצות שהספיקו כדי להביס את האויב ב-67', לא היה בה כדי לקזז את העדר המקצוענות כפי שהשתקף במלחמת יום כיפור הארורה
רפי לאופרט
גורם מרכזי במשבר העולמי המתפתח במהירות, הוא חולשה אמריקנית כוללת, שמנטרלת את מעמדה הפעיל כמעצמת-על בייצוב המערכת הבינלאומית. מוקד החולשה הוא בשבירת האיזונים הפנימיים בחברה האמריקנית (התפוררות)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il