X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המסקנה המתבקשת שההיי-טק מתנהל בצורה אופטימלית גם הטיעון שהון זר נהנה מההצלחות אינו מדויק
▪  ▪  ▪
רווחים זורמים לחו"ל [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

בשבוע שעבר התבשרנו שהמדינה עומדת להעמיד ערבויות לבנקים כדי שילוו לחברות הזנק. זאת תחת הנימוק שבהרבה מקרים החברות הללו ממומנות ע"י קרנות הון סיכון המגייסות הון בחו"ל כך שבעת אקזיט הרווחים זורמים לחו"ל ואוצר המדינה אינו נהנה ממיסוי מתאים. כמובן שלכך מצטרפת השאיפה שחברות ההזנק יצמחו ולא ימהרו למכור עצמן. לפני שאתייחס לרעיון הנואל של עידוד הבנקים להלוות לחברות ההזנק יש להתייחס למספר תובנות שקשורות בענף ההיי-טק.
ישראל היא מדינה קטנה ולעולם לא יוכל ענף ההיי-טק להתחרות בחברות הענק. מספר המועסקים בענף הוא כ-300 אלף להגדילו ב-50% נשמע דמיוני. לישראל יש יתרון יחסי ביזמה וכושר ההמצאה. ברוב המקרים היזמים שעשו אקזיט פונים ליזמה חדשה כך שאקזיט אחד יכול ל"הוליד" מספר אקזיטים נוספים שינווטו ע"י יזמים מנוסים יותר. חברה שיש לה מוצר פורץ דרך היום עלולה למצוא עצמה מפגרת אחרי פתוח חדש. איי סיק יו שנמכרה בשנות ה-90 עבור 450 מ' דולר לא הייתה שווה היום אלפית מסכום זה מאחר שבינתיים הפטנט של אייסיק יו מוטבע באפליקציות אחרות.
מכה קלה
השאיפה לגדל חברות ענק גם היא לא מתאימה לגודל המשק הישראלי. קריסה של חברת ענק או עצם קיומה יכולים לזעזע את המשק. נוקיה הפינית שהפסידה במרוץ האייפון זעזעה עם שקיעתה את הכלכלה הפינית. גם אצלנו חברה כמו אינטל מזעזעת את כל מערך התמריצים כאשר היא נכנסת לסבב חדש של השקעות. היה קל יותר להתמודד אם במקום אינטל אחת היו 10-15 אינטל קטנות. קונברס שהייתה בשליטת קובי אלכסנדר ובשיאה הגיעה לערך שוק של 20 מיליארד דולר נמוגה לאחרונה וכלכלת ישראל לא הרגישה אפילו מכה קלה בכנף.
המסקנה היא שהמבנה הקיים משביע רצון. מה גם שעם השנים נוצרו חברות ענק בתחום. ערך
השוק של צ'קפוינט גבוה מערך השוק של בנק לאומי והפועלים גם יחד. ערך השוק של מוביל איי שהונפקה לפני פחות משנתיים חצה גם הוא את 10 מיליארד דולר ובשיאו אף חצה את 12 המיליארד.חברות הענק הישראליות מתחילות גם לרכוש חברות הזנק ישראליות.
המסקנה המתבקשת שההיי-טק מתנהל בצורה אופטימלית. גם הטיעון שהון זר נהנה מההצלחות אינו מדויק. יש לזכור שההון הזר השקיע וסיכן ואף הפסיד. לרוב אין שומעים את סיפורי האי הצלחה.
עם זאת עידוד בנקים להלוות לתעשיית ההזנק מעיד על חוסר הבנה. בנקים לא מלווים לתעשיה מאחר שהיא מאוד מסוכנת והם אינם בנויים ואינם מבינים בעסוק הלקוחות. בנק מאופיו לא לוקח סיכונים ידועים מראש. בכל העולם תעשיית ההזנק נשענת על משקיעים בהון המניות שגם יהנו ממלוא פרות ההצלחה. בכל מקרה הניסיון הממשלתי לעודד את הבנקים יכול להביא לגלגול אשראי קיים רע מבנקים למדינה.מעניין מה דעת הפקוח על הבנקים על המהלך. אם הממשלה מעונינת אף על-פי כן לעודד הון ישראלי להשקיע בתעשיות הזנק הדרך היא לתת מענקים מוגדלים לחברות שהבעלות עליהן היא ישראלית.

תאריך:  12/09/2016   |   עודכן:  12/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
דרעי - מאז צמיחתו הפוליטית, באמצע שנות ה-80 של המאה ה-20, הפך ללוליין הפוליטי של ישראל, ואולי גם של העולם כולו. אם זה לא היה טרגי ליהדות החרדית אז היינו יכולים לצחוק מלוא הבטן
יוסי ריבלין
חרי שתי קדנציות אתה בעצם מתחיל להבין מי באמת נגד מי, ומי בעד מי, איך טועמים מ'הסטפות', איך מעלימים אותם מהבנק שליד הבית שמלווה אותך מאז שהיית סטודנט, מהמבקר, מהעיתונות, מהחבר'ה המעצבנים האלו בבית הלבן בלוד
יוני בן-מנחם
שורה של החלטות מוטעות של יו"ר הרש"פ היא שהביאה להקפאת הבחירות בשטחים. מעמדה של תנועת פתח בשטחים נפגע והיא נתפסת כמי שברחה משדה המערכה מחשש לניצחון חמאס
יהודה קונפורטס
האסונות שאירעו לפני 15 שנים הביאו למסקנות גם בתחום הטכנולוגי, למשל בכל הנוגע לאחסון ולגיבוי המידע    האם ארגונים יישמו אותן או שהמצב טעון שיפור?
ראובן לייב
השירותים הציבוריים בישראל רחוקים מלעורר אפילו טיפה של כבוד. קחו במקומם לדוגמה ומופת את אלה הנהוגים ביפן או בריטניה. אולי הגיע סוף-סוף הזמן ללמוד מהם הליכות ראויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il