X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
זכות הציבור לדעת התפרשה על רשתות רבות ומפותלות באינטרנט. וכך, כל מי שיש לו מה לומר או לא ממש יש לו, אבל רוצה, אומר ובריש גליי. ולא רק עיתונאים ובעלי מקצוע שזהו לפחות מקצועם והם משתדלים למלא את דפיהם במידע ולא תמיד בזהירות הראויה
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

ההבדל הדק בין מה שעל הציבור לדעת, או אולי חובתו לדעת לבין מה שזכות הציבור לא לדעת קצת מתטשטש בזכות/ ברצון הציבור לספר.
וככל שאנו מחוברים יותר – אנו יודעים יותר. רק שהרבה מזה מוטב היה לו לא ידענו, כי זה ממש לא קשור לחיינו.
אבל אנחנו התרגלנו לספר ולשתף.
העיתונות כל כולה עניין הלספר ולשתף בגלל אותה זכות מקודשת.
וכמה מותר לספר והאם צריך לספר? איך בוררים את המוץ מהתבן? כיצד נדע מה נכון לספר או לדעת וממה מוטב להתעלם? האם אנו מודעים לנזק שבלשון הרע הנאמרת? הנשמעת?
הדיבור, הפרסום לפעמים מזיקים. והסחפת בעניין הפרסומים מרגע שיצאה לדרך, אין לדעת לאן תגיע ומה תסחוף עימה. כי דיבור קובע לעתים יותר מן המעשה. דיבור משפיע, נחרט בזיכרון ועושה שם את פעולתו.. ולא תמיד היא טובה. כי יש שאדם אומר מילה או שתיים והולך לדרכו והמילים ממשיכות את העבודה בדרכן..
ובפרשת "כי תצא" אנו מוזהרים בין השאר על לשון הרע:
"זכור את אשר עשה ה' אלוקיך למרים". (דברים כד,ט)
ומה יש לזכור?
העונש הגדול שעשה ה' לצדקת מרים הנביאה, שלא דיברה אלא באחיה אשר אהבתו כנפשה, ולא דיברה בפניו שיבוש, ולא בפני רבים, אלא רק בינה לבין אחיה אהרון הכהן בצנעה.
"וכל מעשיה הטובים לא הועילו לה. גם אתה אם תשב ותדבר באחיך, ובבן אמך תתן דופי – לא תנצל"
מרים ששמרה על אחיה משה הקטן, שהייתה צדקת, דיברה עם אחיה על אחיה, נענשה בכך שישבה מחוץ למחנה עד שהבריאה מן הצרעת שלקתה בה בשל לשון הרע.
ובכך בעצם נודע קלונה שלה.
כך היה העם כולו ממתין שתבריא
וכך ידע העם כולו על חטאה.
"החפץ חיים" בספרו "חפץ חיים ושמירת הלשון" מפרט את איסורי דיבור לשון הרע, איסורי רכילות ואיסור הוצאת שם רע.
וכן מציין את המקרים בהם מותר לספר.
כי לפעמים מותר וצריך לספר:
אך בתנאי שיתקיימו שבעת תנאים:
  • צריך לראות בעצמו ולא לשמוע מחברים.
  • צריך לעיין היטב במקרה ולראות אם הוא אכן נחשב לנזק אמיתי ולא סתם נראה כך.
  • צריך להוכיח את המזיק, אולי יחזור בו וישיב את הנזק.
  • הסיפור צריך להיות מדויק ללא שום תוספת של המספר.
  • צריך שכוונת המספר תהיה לתועלת. אם יש לו הנאה כלשהי מכך, אז אסור לו לספר, גם אם כל התנאים מתקיימים..
  • אם יש אפשרות לפתור הבעיה ללא סיפור לשון הרע, אז אסור לספר
  • אם כתוצאה מהסיפור יגרם נזק רב יותר מאשר אילו בית הדין היה פוסק לרעתו, גם אז אסור לספר.
כל זה נראה קטנוני לנוכח הפטפטת והשפטת ברשת.
היא מוצפת באמירות ובדיונים שמישהו שמע שמישהו כתב שמישהו אמר...ואין לזה סוף.
שומעים, מספרים, שופטים וגוזרים דינים עוד בטרם הגיע העניין לכדי צורך במשפט.
היום הרשת לוכדת בסבכיה ובמילותיה רק על סמך אמירה שלא תמיד נבדקת, ניתן גזר דין ועוברים לנושא הבא...אז מה אם חייו של מישהו נהרסו...
וזה יכול לתפוס כל אחד.
כי היום, יותר מתמיד, העניין הוא הדיבור והשיתוף ואיך נצפה שלא ידברו ויספרו לשון הרע? איך נצפה שלא יוציאו שם רע? זה קשה גם בימים ללא מקלדת ומרשתת. כי הרכילות באמת מתוקה גם כשהיא ממררת חייו של האחר.
ולא רק ברשת. בין שכנים, בין מכרים זה קיים: "רציתי להתייעץ.." הם אומרים למשל, ומספרים קצת רכילות באיצטלא של דיון בבעיה.
הטבע האנושי הרוצה לספר, לשתף, לשפוט, לדון, חזק בכולנו. ושמירת הלשון היא מצווה קשה וחשובה מאוד בין המצוות שבין אדם לחברו.
ובעניין זה כתב החזון איש: "שורש תיקון המידות הוא סור מרע, ונוח לו לאדם לקיים עשה טוב, אבל מן הקושי הוא לקיים סור מרע. יש מן האישים שהם עומדים הכן למסור שארית כוחם לטובת זולתם ליחיד ולציבור והם קפדניים ביותר, וכאשר פגע בהם אדם בדיבורו הקל, הם מתקצפים קצף חדל מעצור וידיהם קלות לחלק מהלומות רצח, ואוי לו למי שפגע בהם" (מתוך "אמונה וביטחון" פרק א, יג).
מכאן שהתגברות על דיבור לשון הרע קשה היא מאוד שכן, ככלל התגברות במצוות שבין אדם לחברו: ו"תיקון המידות מייחס לאלה המצוות שבין אדם לחברו...ואמנם להיות הפגשו במלחמת המידות בדברים שבין אדם לחברו מצוייה," ("אמונה וביטחון" פרק ד, ה)
זהירות בשמירת הלשון וזהירות בהאשמות ובהוצאת שם רע על חברו הן מן המידות החשובות לקיום העולם. שנזכה.

תאריך:  15/09/2016   |   עודכן:  15/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת כי תצא - זכות הציבור לדעת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אנשים אוהבים לדבר על אנשים
הירונימוס  |  15/09/16 22:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דביר מור
מדוע הדמות היחידה, בעלת הניסיון הגדול ביותר לעת זו, ושמסוגלת בכלל לאיים על כהונת נתניהו היא גם בעלת האחראיות הישירה לירידת כוחו של השמאל הציוני, ואולי גם לבנייתו מחדש
רפי לאופרט
אחד הסממנים הבולטים של צביעות, הוא ההנחה שכל הרעות החולות הפוקדות אותנו, מקורן אך ורק באחרים    הקובלים חפים "מפשע" ומייצגים רק טליתות שכולן תכלת
שמעון זיו
בדת יש הפרדה ברורה עד כדי גזענות, כאשר אין מקבלים למוסדות חינוך אשכנזים חרדיים את יוצאי ארצות האיסלאם, דהיינו חרדים מזרחיים    יש ניסיונות מלאכותיים להמציא איזה מצג של יהדות מזרחית כבעלת ייחוד מסוים ומוגדר לעומת האשכנזים
יוני בן-מנחם
הנשיא הסורי בשאר אסד משגר מסר לישראל כי לא יסכים להקמת "רצועת ביטחון" בדרום סוריה שתגן על רמת הגולן. ישראל חייבת לעצור את ההתגרות הסורית באיבה באמצעות פעילות צבאית במקביל לפעילות מדינית מול רוסיה וארה"ב
אברהם הללי
בפרשת כי תצא למלחמה בקש משה להקנות לעם דבר מהותי בעודו בשערי ארץ כנען, להיות אדם ולשמור על חיי אדם ועל כבודו האדם גם במלחמה. לעשות "חדל אש" כשהאויב מניח את נשקו. משה מזהיר את הלוחם בהתנהגותו בַּשָּׁבוּי או בַּשֶּׁבוּיָה. אלוהי ישראל איננו רוצה ב-טֵהוּר אֶתְנִי. אבל רוצה בטהור אלילי הגויים ובמותיהם מעל פני השטח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il