X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפעילות של שרת המשפטים להסרת תכני הסתה מהרשת מבורכת, אבל בל נשלה את עצמנו: זה לא מה שיעצור אותם, וגם לא את האלימות ברשת הישראלית מה הפתרון? חקיקה, אבל גם חינוך והעלאת המודעות
▪  ▪  ▪
מתחילים לעשות סדר [צילום: AP/Wally Santana]

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה אתמול (ב') כי פייסבוק (Facebook) ויוטיוב (YouTube) נענו בארבעת החודשים האחרונים למרבית הבקשות שהופנו אליהן מהממשלה להסרת תכני הסתה כלפי מדינת ישראל.
זוהי בשורה חשובה ומבורכת, אולם יש לקוות שגם השרה שקד וגם אלה שהאזינו לה אתמול בכנס הלוחמה בטרור לא מאמינים שמעתה הרשת תהיה נקייה מהסתה, אלימות ושיח שלילי. המציאות עדיין רחוקה מזה. השיח ברשת הישראלית אלים מאוד ויש לטפל בו.
באחרונה פרסמה קרן ברל כצנלסון את דוח השנאה שלה, שבו נכתב כי מיוני 2015 ועד מאי השנה נרשמו ברשת הישראלית 175 אלף קריאות להסתה ואלימות מסוגים שונים, כאשר שליש מהפוסטים הללו קראו במפורש לרצח.
על-פי הדוח, בכל שלוש דקות מופיעות ברשת קריאות לאלימות. הקריאות הן לרוב נגד ערבים, שמאלנים, להט"בים ואוכלוסיות שונות נוספות.
מיעוט קולני שמזהם את הרשת
אולם, לא הכל שחור: בכנס הקיץ של עמותת אשנב, שנערך בתחילת השבוע בבית גוגל (Google) בתל אביב, נאמר כי בחשבון הסופי, בהתחשב בכמות הגולשים והתעבורה ברשת בכל העולם, מרבית השיח באינטרנט הוא חיובי. יש ויכוחים, יש חילוקי דעות, אבל הם מתנהלים פחות או יותר בצורה תרבותית.
אותם מחברי הטקסטים האלימים הם מיעוט קולני שמזהם את הרשת, אבל לא מייצג את רוב הגולשים. התקשורת הקונבנציונלית, שבאופן טבעי מעצימה את הפוסטים האלימים, מייצרת תמונת מצב לא נכונה לגבי הרשתות החברתיות ומסייעת להדביק להן את התווית של מקומות אלימים. זה לכשעצמו דבר מסוכן, המסכן את מעמדה של הרשת, שמהווה שדה פעילות ענק להרבה מאוד דברים טובים. אלה משפיעים לא רק על העולם הדיגיטלי, כי אם גם על המציאות הפיזית, ובכלל זה על העולמות הפוליטי-מדיני, העסקי, תחום הצרכנות ובכלל, על החיים שלנו.
ח"כ רויטל סווייד מהמחנה הציוני, שפתחה את כנס הקיץ של אשנב, עומדת בראש שדולה למניעת אלימות ברשת שהקימה בכנסת מייד עם היבחרה. תפיסת העולם המרכזית של שדולה זו היא שהפעילות צריכה להיות במקביל, במשולש שהיא הגדירה אותו: חינוך, העלאת מודעות וחקיקה.
יש בדברים אלה הרבה היגיון. הדור הבא של ילדי הדיגיטל, נולד אל תוך הרשת, הווטסאפ (WhatsApp) והיוטיוב. אנחנו, המבוגרים, אנשי דור הביניים, שהיו לפני פרוץ האינטרנט וחיים בצילו, צריכים לדאוג לכך שהדור הנוכחי והבאים אחריו, יקבלו כלים וילמדו כיצד לנהל שיח תרבותי בעולם הדיגיטלי, על-מנת שזה יהיה נטול אלימות עד כמה שאפשר.
בנוסף, אי-אפשר להתעלם מכך שיש מקום חשוב לחקיקה, שתפקידה קודם כל להגן על הציבור מפני אלימות. למשל, קיים צורך לעדכן את החקיקה הקיימת בתחום לשון הרע, שמבוססת על עקרונות שהיו קיימים לפני 50 שנים, עת נחקק החוק.
דרך אחרת היא למסגר את מערכת היחסים עם בעלי הרשתות החברתיות ולרתום אותם לפעילות משותפת למניעת אלימות והסתה, מרצון. זאת, כדי להשיג את המטרה, אבל גם למנוע את השימוש בשוט של החקיקה.
אם נתייחס לדבריה של השרה שקד ולפגישה שהיא והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ערכו אתמול עם בכירים בפייסבוק, מסתבר שזה עובד. בעלי הרשתות הם בסופו של דבר אנשי עסקים. הם מבינים שהפלטפורמה שלהם יכולה לעשות הרבה דברים טובים, אבל גם להרגיז הרבה אנשים, מה שעלול להוביל לכעס של בעלי המניות. אלה לא אוהבים רעש ולא ששים להשקיע בחברה שיש לה תדמית של משתפת פעולה עם טרור והסתה.
בחירות ורשתות חברתיות
הבוקר פורסמה טיוטת הדוח של ועדה בראשות השופטת בדימוס דורית ביניש, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון וכיום נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, שמונתה על-מנת להמליץ לממשלה כיצד לעדכן את חוקי תעמולת הבחירות לעידן המודרני.
נכון להיום, חוקי התעמולה "עדכניים" לדור הקודם, שבו לא היה אינטרנט והטלוויזיה שלטה בכיפה. דור שבו "קרב" התשדירים בין ספי ריבלין מהליכוד לגששים מהמערך הרעיש עולמות. אלא שמערכות הבחירות בשנים האחרונות הוכיחו, כי הזירות העיקריות לתעמולה הן הרשתות החברתיות.
במסגרת התעמולה באינטרנט, המתמודדים הורידו מדי פעם את הכפפות ו-"הכו" זה בזה באופן הכי אלים. הוועדה הגישה שורה של המלצות, שאחת מהן היא פיקוח על הטקסטים שנכתבים ברשתות החברתיות ושינוי מודל השידור של תשדירי התעמולה ברדיו בטלוויזיה. לא עוד על-פי חוק דרקוני של הפקעת שעות שידור, אלא רכישת תשדירי פרסום, כמו כל קמפיין אחר - בפיקוח.
זו רק דוגמה אחת למהפכה שעובר העולם הדיגיטלי - מעידן שבו הכל השתאו ולמדו את אופיה של מהפכה זו, עד לעידן שבו משליטים גם שם קצת סדר, עם הרבה הסברה, חינוך ומודעות. ימים מעניינים.

תאריך:  14/09/2016   |   עודכן:  14/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאבק באלימות ובהסתה ברשת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאבק זה דבר חשוב
אהרון שחר  |  14/09/16 12:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
התקשורת בוחרת בקפדנות את הנושאים בהם היא לא עוסקת    הכלל החשוב והבסיסי, תנאי מרכזי במשטר דמוקרטי: זכות הציבור לדעת, היה לאסקופה נדרסת    אפילו לסוג של בדיחה
שמעון זיו
מי שהיה רגיל לשתות משקאות חריפים, ימשיך לעשות זאת גם בארץ, מי שהיה נתון למרות הקייסים בארץ מוצאו, לא ישנה מהרגלו גם בארץ, מאחר שתופעת הפשע נפוצה בקרב עולי אתיופיה, אם משום שהם מסתגלים לא בקלות לתנאים בארץ, אם משום שהם גרים בריכוזים בערים בשכונות עוני ובגלל, גורמים סוציולוגים אחרים
מתי דוד
אנחנו העיתונאים צוות עליון השולט על הכל. בידינו המיקרופון העליון הקובע את הטון בכל שלטון    אנחנו פוסקי הדור    איש אותנו לא יעצור במאבק לחופש הביטוי וזכות הציבור לדעת
רפי לאופרט
נתניהו רואה עצמו כשומר החותם הלאומי, כשהאיום המרכזי כיום, הגדול יותר אפילו מהאיום האירני, הוא הקמתה של מדינת טרור ערבית באיו"ש
יוני בן-מנחם
בכיר פתח, ג'בריל רגוב, תוקף בחריפות את יריבו הפוליטי מחמד דחלאן כדי למנוע את חזרתו לשורות פתח. רג'וב חושש מכוחם הפוליטי של מחמד דחלאן ומרוואן ברגותי ופועל לסכל את האפשרות שאחד מהם יהפוך ליו"ר הרש"פ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il