X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בג"ץ התעקש להרוס, ולכן נזקק לנימוק הטכני שהבתים נבנו "ללא היתרים כנדרש", קריטריון שלפיו ניתן להרוס יישובים שלמים משני צדי הקו הירוק, ובתוכם וותיקים שבוותיקים, שהקמתם הקדימה את הניירת החוקית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

באירוע יובל ה-40 של קדומים חגגו אלפים את הישגי מפעל ההתנחלות. אולם לא רק המתנחלים עשו את החיל הזה. ממשלות ישראל תרמו לא מעט, אם כי כמעט בהיחבא וכמי שכפאם שד. מדוע הצניעו, ומדוע רצו להיראות כגוררי רגלים? משני טעמים: מאי יכולת להחליט ומלחץ חיצוני. השניות בולטת במאמר מכונן של השופט מאיר שמגר, בשעתו היועץ המשפטי לממשלה, לפיו אומנם אין אנחנו "כובשים" ביו"ש ומעמדנו הוא כשל הצרפתים ששחררו את אלזס-לוריין, ולכן כללי אמנות-הכיבוש, האג וז'נבה, אינם מחייבים אותנו - אולם לפנים משורת הדין אנו בכ"ז מקבלים על עצמנו את ההוראות ההומניטריות של האמנות האלה. מכאן - "שטחים מוחזקים", לא כבושים ולא משוחררים. אלא, שאין חיה כזאת במשפט הבינלאומי, ולימים השופט ברק העלה את בג"ץ על נתיב של "כיבוש"
בלבד.
לממסד, הטשטוש הזה היה נוח. הואיל והתקשה להחליט - המתנחלים, שידעו בדיוק מה הם רוצים, מילאו את החלל. בכניסתם בהתנדבות לתוך טריטוריה עוינת ומסוכנת, העניקו למדינה עורף
ביטחוני חיוני: פיזרו חצי מיליון יהודים, במאות נקודות, על שדרת ההר המרכזית שממנה ניתן גם לאיים על הארץ וגם להגן עליה. ועם גבור הלחץ החיצוני לסגת לקו הירוק, הם מהווים מכשול החוסם את הקטסטרופה של מדינה פלשתינית על כביש 6.
אלא שאריאל שרון, שמשום כך קרא להם "לרוץ ולתפוס את הגבעות", לא נתן דעתו להתנגשות הבלתי נמנעת בין המציאות הפיסית שיצרו המתנחלים שנהגו בשטח כבעלי הבית, לבין המציאות המשפטית, הבג"צית, של "כיבוש". על הגבעות לא חיכו למתנחלים קושאנים עם בעלות על הקרקע, כי אם חוק עותומני וגזירות אנטי-יהודיות מצד רשויות התכנון והבנייה, במצוות אותם הפוליטיקאים שאמנם ניצלו את המתנחלים לצרכיהם הממלכתיים, אך גם נאלצו להצר את צעדיהם תחת לחץ המעצמות.
כך קמו, בעצימת עין אחת מצד השלטונות, "המאחזים הבלתי חוקיים". בלתי חוקיים - למה? מפני שישראל אולצה להתחייב שלא להקים ביו"ש יישובים חדשים, ובהתנחלויות הקיימות - להקפיא כל בנייה מעבר לקווי הבניין הקיימים - גזירות ששום ממשלה בעלת אחריות לאומית לא יכלה לעמוד בהן.
בתגובה, גילו היהודים מחדש, במולדתם, את הכישורים הגלותיים הישנים של הישרדות תחת גזירות - המציאו את החיים בקרוונים ולמדו לבנות ללא היתרים, שאותם השלטונות לא יכלו לתת, גם כשרצו. אלף תרגילים עשו המתנחלים, לסכל בתוך השטח ומתוכו את המדיניות האנטי-ישראלית הבינלאומית, שהממשלות חסרות אונים להתעמת איתה חזיתית.
עד שבא פסק הדין בבג"ץ 'נתיב האבות' בגוש-עציון, שהורה להרוס 17 בתים ובהנמקתו טמון פוטנציאל לחורבן של עוד אלפים. בית המשפט לא קבע שהקרקע הנדונה היא רכוש העותרים, הוא הסכים ש"... המדינה רשאית לבקש את רישום הקרקע שבמחלוקת על שמה", והכוונה היא ל"רישום ראשון", פרוצדורה שהייתה פותרת את שאלת הבעלות על הקרקע ומונעת את הריסת הבתים. אך בג"ץ התעקש להרוס, ולכן נזקק לנימוק הטכני שהבתים נבנו "ללא היתרים כנדרש", קריטריון שלפיו ניתן להרוס יישובים שלמים משני צדי הקו הירוק, ובתוכם וותיקים שבוותיקים, שהקמתם הקדימה את הניירת החוקית.
המתנחלים הבליגו על טרור ושכול, התגברו על תנאי מגורים מפרכים, ספגו רצח אופי וגירוש פוליטי. הגלולה המשפטית, של אכיפה אכזרית ובררנית, היא המרה שבכולן.

תאריך:  15/09/2016   |   עודכן:  15/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתיב האבות - חורבן בלב הקונצנזוס
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שיוכיחו שאין כאן אכיפה בררנית  ל"ת
להשיב האמון  |  15/09/16 14:01
 
- יש ויש למשל לגבי בדווים בנגב
ידוע  |  15/09/16 17:01
 
- הנה ציטוט מאתר מידה
ידוע  |  15/09/16 19:12
2
אליקים מטיב להסביר את העבר
פועה  |  16/09/16 12:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
גיבור הבד של גרשון קניספל והחבורה הקטנה שסביבו הוא האדם, הכורע תחת נטל מלחמת קיום. מעטים הם הציירים, שמכחולם פנה לעבר המצוקה באוהל במעברה ולעברה של המצוקה מאחורי גדרות הממשל הצבאי
עמוס גלבוע
כן תשמר הפסקת האש, לא תישמר - הדבר המהותי המדהים בהסכם הוא שלא רק שארה"ב מתייצבת לימין אסד, אלא שהיא מוכנה גם לתמוך במלחמתו במורדים ולהפציץ את בני בריתה מקרב המורדים
עו"ד ורו"ח רמי אריה
פסק דין בנוגע להטבות שהעניקה הסתדרות המורים לחבריה, מטיל חבות משמעותית בתחום המס גם על ארגוני עובדים דומים
משה מלול
מנכ"לית משרד התחבורה הודתה באומץ לב שרק בעוד 10 שנים תהיה כאן תחבורה ציבורית נורמלית. אז למה פקידיה מובילים רפורמה שלא כוללת עתיד למוניות השירות - ענף התחבורה הציבורית האהוב, המהיר והנגיש ביותר?
ראובן לייב
מעט מאוחר מדי מוקירים סוף-סוף גם יריביו המושבעים של שמעון פרס את תרומתו האדירה למדינת ישראל, שבלעדיה קשה בכלל לתאר את תקומתה והתפתחותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il