X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נחסוך חיסכון רוחבי של 5%. נאכל 5% פחות, נתלבש 5% פחות, נגור 5% פחות, נשחק כדורגל 5% פחות וכן הלאה. אומנם גם 5% זה כסף, אך הכסף אינו האושר, האושר הוא לא להיות שנורר
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

הרב שלמה אבינר
אני מתבייש מהסיוע האמריקני. יש אצלנו שצוהלים: "קיבלנו 38 מיליארד דולר לסיוע ביטחוני, סכום עתק, נוכל לעשות דברים טובים למען עמנו וארצנו"!
לא כן. קודם כל, אני לא אוהב להיות שנורר. בעברית: קבצן, ביידיש: שנורר. אך זה כל כך גלותי, שאני מעדיף לומר ביידיש. אני מתבייש להיות במדינה של שנוררים, במדינה שנוררית. בגמרא, מי שמקבל צדקה מגויים מכונה "אוכל דבר אחר". כלומר, אוכל חזיר. לקבל צדקה מגויים, זה טרף כמו חזיר. זה חילול השם. כאילו אינינו יודעים להתפרנס בכבוד.
שנית, זה אותו סכום שקיבלנו בשנים הקודמות, אם לוקחים בחשבון את שחיקת הדולר. אין כאן שום הישג מדיני מרשים.
שלישית, 75% מהכסף נשאר באמריקה. כלומר, עלינו לקנות בו נשק אמריקני. כמובן זה נשק מעולה, שיעזור לנו רבות. אך בל נתבלבל. ארצות הברית מעולם לא נתנה דולר אחד שחוק לצדקה. הכל משרת את האינטרסים שלה. זה עוזר לה לפתור את בעיית האבטלה בממדים גדולים. תעשיית הנשק בעולם מפרנסת פועלים רבים ומעשירה מאוד את הכלכלה. לכן היא מעוניינת במצב של מלחמה מתמדת. ולכן היא גם מעבירה נשק למדינות ערב במזרח התיכון. נכון שקיבלנו סיוע "יותר מכל מדינה בעולם", אבל כל המדינות ערב יחד קיבלו הרבה יותר מאיתנו, והרי כולן אויב אחד גדול שלנו.
רביעית, נכון שב-25%, המדינה תוכל לקנות נשק מתעשיות הנשק הישראליות. זה יפה מאוד, אך ההסכם מציין שזה חייב לחדול תוך שש שנים. למה הם דורשים זאת? כי תעשיית הנשק שלנו מתחרה בשוק העולמי עם תעשיית הנשק שלהם. אז אחרי שש שנים, תעשיית הנשק שלנו תיחלש מאוד, פועלים רבים יפוטרו, וכמובן גם צה"ל ייפגע.
חמישית, עוד תנאי קבעו לנו האמריקנים: במשך עשר שנים אסור לנו להפעיל שתדלנות כדי להגדיל את הסיוע. עלינו להיות שנורר מנומס וממושמע. לא שנורר חצוף אלא שנורר כנוע. ובכלל לא נעים להיות מדינת חסות, שתמיד אפשר להפעיל עליה לחצים מדיניים.
שישית, וזה הכי חמור: זו בושה וחרפה להיות שנורר. ממילא אחרי מלחמת השחרור, לא הייתה הפרוטה מצויה, אז אנו מבינים שהיינו שנוררים, אבל היום?! חז"ל אומרים שהקדוש ברוך הוא שונא "דל גאה" (פסחים קיג). כלומר, אדם דל אמצעים, שמתראה עשיר וחי מעל אפשרויותיו. אל תקבע הוצאות מעל ההכנסות, אלא אדרבה פחות, כי גם צריכים רזרבות.
אם כן, מאיפה ניקח אותו סכום עתק של 38 מיליארד דולר שיחסרו לנו לביטחון? אין זה סכום עתק. זה סכום אפסי. זה 3.8 מיליארד דולר לשנה. כלומר, 17 מיליארד שקל. כיון שתקציב המדינה הוא 350 מיליארד, זה 5%.
על כן נחסוך חיסכון רוחבי של 5%. נאכל 5% פחות, נתלבש 5% פחות, נגור 5% פחות, נשחק כדורגל 5% פחות וכן הלאה. אומנם גם 5% זה כסף, אך הכסף אינו האושר, האושר הוא לא להיות שנורר.

הכותב הוא ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל
תאריך:  19/09/2016   |   עודכן:  19/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה אבינר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתבייש מהסיוע האמריקני
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני מתבייש
ארי כספי  |  19/09/16 12:18
2
הסיוע בזכות ולא בחסד
עמעד  |  19/09/16 17:49
3
נקצץ במיליארדים שהמתנחלים
הירונימוס  |  19/09/16 18:56
 
- נחזיר את הכספים שהמתנחלים הקיב
קורןנאוה טבריה  |  20/09/16 06:11
 
- תשובה קולעת ל"ת
אלברט שבות  |  21/09/16 01:59
4
האמריקאים לקחו מי מדינת ישראל
ישע  |  20/09/16 08:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
אם רוצה שרת המשפטים לקדם צמצום חקיקה מיותרת ופישוט תהליכי ההפעלה והיישום, עליה לוודא, בקרה ברוח זו על נהלי החקיקה - מה שלהבנתי אינו קיים ובעיקר איננו איכותי כיום. את המשמעויות וההשלכות של שיקולים אלה יש להסביר היטב לחברי הכנסת, בכדי למנוע תחושות שמצרים את רגליהם
אליקים העצני
מי יסביר לזובין, שישראל של היום טובה, רחומה ויפה פי אלף מהארץ שמצא ב-1961? מי שצליליו כה מדויקים, כיצד כהו חושיו כלפי העבר וההווה גם יחד? הוא אינו יודע, שעד שנת 1966 חיו ערביי ישראל בצל ממשל צבאי ולא יכלו לנוע ללא רישיון?
יוני בן-מנחם
כדאי שבפעם הבאה, אם תהייה כזו, שיעקב נגל יתראיין באמצעי התקשורת ויתפאר ויתהדר בהסכם הסיוע עם ארה"ב הוא יישאל על-ידי מראייניו מדוע הזניח ראש הממשלה נתניהו את ההיבטים האסטרטגיים של הסכם הסיוע שפורטו לעיל והיכן הוא היה בעצמו כיועץ לביטחון לאומי, מדוע לא עמד על הדרישות האלה?
ראובן לייב
המחלוקת הקשה הנטושה בין שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לבין הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, עלולה לחבל בתפקודו התקין של צה"ל ולהחליש את כוחו
מוני חורב
האם מדינת ישראל, על-אף שהיא מהמדינות המנוסות בעולם בדור האחרון בניהול מבצעים מוגבלים, האם היא בנויה לנהל מבצעים מוגבלים ברמה אסטרטגית לאומית? לא נכון לצפות שצה"ל יסדיר את העניין לבדו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il