X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחמוד עבאס מהדק את היחסים עם קטר ומתעלם ממפת הדרכים שגיבשו המדינות הערביות המתונות. יו"ר הרש"פ מעדיף פיוס עם חמאס על פני פיוס עם מחמד דחלאן
▪  ▪  ▪
אבו-מאזן, חאלד שמעל, איסמעיל הניה [צילום: AP]

לפני כמה ימים הודיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי קטר שבה לתווך בין תנועת פתח לתנועת חמאס וכי היא תערוך בקרוב סבב של שיחות בדוחא בין שני הצדדים. הודעתו של מחמוד עבאס התקבלה בהפתעה ע"י תנועת חמאס וכמה מדובריה טענו שלא קיבלו עד כה שום הזמנה מקטר לסבב נוסף של שיחות פיוס.
קטר ידועה בתמיכתה הגדולה בתנועת חמאס ובתנועת "האחים המוסלמים". היא מארחת בדוחא את מפקדת חמאס ועשרות מנהיגים בכירים של תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר עלייתו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי לשלטון וגם משקיעה עשרות מיליוני דולרים לשיקום הרצועה, דבר שיחזק את שלטון חמאס.
מייד לאחר הצהרתו נקט מחמוד עבאס בצעד חסר תקדים ושיגר משלחת בראשותו של ד"ר חנא נאצר, ראש ועדת הבחירות המרכזית לפגישה עם מנהיג חמאס ח'אלד משעל בדוחא שבקטר כדי לבחון דרכים לחדש בכל זאת את תהליך הבחירות המקומיות בשטחים שהוקפא על-פי החלטת בית המשפט העליון ברמאללה.
החיזור הזה של מחמוד עבאס אחרי קטר והנהגת חמאס מעורר ביקורת חריפה בתנועת פתח ומתפרש כטעות שעלולה להעכיר את יחסי הרש"פ עם מדינות ערב המתונות, עם מה שנקרא בשפה הערבית "הרביעייה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ).
מצטפא צוואף, אחד מהפרשנים של תנועת חמאס ברצועת עזה אומר כי "מחמוד עבאס מעדיף פיוס עם תנועת חמאס על פני פיוס עם מחמד דחלאן". ואכן, נראה כי גם תנועת פתח וגם תנועת חמאס ויתרו,לפי שעה, על התפקיד המסורתי של מצרים שהייתה המתווכת הקבועה בין שתי התנועות ופנו לעבר קטר כדי שהיא תמלא את תפקיד המתווך.
הפנייה של מחמוד עבאס לקטר מהווה סטירת לחי ל "רביעיה הערבית" אשר גיבשה מפת דרכים כדי להביא לפיוס לאומי פלשתיני ולחידוש המשא-ומתן עם ישראל.
מפת הדרכים החדשה כוללת ארבעה סעיפים: השגת אחדות בתוך תנועת פתח ובין חמאס לפתח, עריכת בחירות כלליות בשטחים, רפורמה באש"פ וחידוש התהליך המדיני עם ישראל בהתאם ליוזמת השלום הערבית. מפת הדרכים של "הרביעיה הערבית" מגלה פרגמטיות והיגיון רב גם מבחינת האינטרסים של פתח אך מחמוד עבאס החליט להתעלם ממנה ולפנות לעבר קטר שנתמכת מאחורי הקלעים גם על-ידי טורקיה.
האינטרסים של מחמוד עבאס
למחמוד עבאס יש קשר הדוק עם קטר מאז שנות החמישים, ב-1957 הוא שימש כראש מחלקת הפקידים במשרד החינוך והתרבות הקטרי והייתה לו גם אזרחות קטרית שעליה ויתר מאוחר יותר. כיום יש לו קשרים הדוקים עם צמרת השלטון בקטר, שני בניו יאסר וטארק מנהלים חלק מהחברות המסחריות שלהם מקטר, כמו למשל חברת "פלקון" להנדסה אזרחית, וגם אחיו של יו"ר הרש"פ, שנפטר לאחרונה, היה איש עסקים שהתגורר בקטר, את תקופת האבל בילה מחמוד עבאס בבית האבלים שנפתח בדוחא.
האויב המשותף של מחמוד עבאס וצמרת השלטון בקטר הינו מחמד דחלאן אשר תוקף בצורה עקבית וגלויה את ההנהגה הקטרית התומכת בחמאס וב "אחים המוסלמים" ואת חבר הכנסת שלעבר עזמי בשארה המשמש בין היתר כיועץ של השלטון בקטר.
השנאה של מחמוד עבאס למחמד דחלאן היא כה עזה עד לדרגה שהוא מוכן לדחות על הסף את בקשת "הרביעייה הערבית" להתפייס עם דחלאן ומעדיף להתקרב לקטר שהיא האויבת הגדולה של השלטון המצרי הנוכחי ומנגחת באופן קבוע את משטרו של הנשיא א-סיסי באמצעות ערוץ הטלוויזיה "אל-ג'זירה" הפועל מדוחא.
מצרים שומרת באופן רשמי על יחסים תקינים עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למרות שהוא דחה את יוזמת "הרביעיה הערבית". אולם, חלק מאמצעי התקשורת המצריים המזוהים עם השלטון תוקפים בחריפות את התנהלותו של יו"ר הרש"פ.
אחמד ג'ומעה, הפרשן הפוליטי של עיתון "אליום אלסאבע" פרסם ב-17 בספטמבר מאמר נוקב שבו האשים את מחמוד עבאס בהריסתה של תנועת פתח. ג'ומעה כתב כי יו"ר הרש"פ הכשיל את מאמצי "הרביעייה הערבית" לאחד את בני העם הפלשתיני ומצא לנכון דווקא לברך על היוזמה הקטרית לפיוס עם תנועת חמאס ואף נתן לה עדיפות על פני איחוד תנועת פתח.

תאריך:  22/09/2016   |   עודכן:  22/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יו"ר הרש"פ מתקרב לקטר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קטאר, הדלת היחידה שנסגרת
הגוי..  |  26/09/16 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
קובי מיכאל
הסכם החשמל שנחתם לאחרונה (ספטמבר 2016) מסדיר את החזר החובות הפלשתינים לחברת החשמל וכן את אחריות הרשות לגביית החוב עבור החשמל המסופק על-ידי חברת החשמל הישראלית וכן את אחריותה לתחזוקת רשת החשמל הפלשתינית ביהודה ושומרון.
אריאל י. לוין
הבעיה הגלובלית של הטרור האיסלאמי הקיצוני הודגמה השבוע במלוא חריפותה - בירושלים ובניו-יורק. אבל כל עוד ארה"ב תימנע מלהגדיר את הבעיה, היא לא תוכל להילחם בה
מנחם רהט
שרים וח"כים בימין הלאומי מתעלמים מיכולתם להסיג את נתניהו מדרכו החדשה - לשמש קבלן הביצוע של השמאל, בפרשיות הרס ההתיישבות
יוני בן-מנחם
אינתיפאדת הסכינים התחדשה בגלל שינוי באווירה הציבורית בשטחים והתגברות תחושות התסכול והייאוש הפנימי. ההסתה הפלשתינית והפסיביות שמפגינה הרש"פ מעודדים את טרור הסכינים שיימשך כנראה בשבועות הקרובים
עידן יוסף, איציק וולף
אובמה: על ישראל להפסיק להתנחל באדמות הפלשתינים    שגריר ישראל באו"ם: הגיע הזמן להפסיק את האובססיה המטורפת כלפי ישראל    מהלך פלשתיני חדש לשיתוק ענף הכדורגל בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il