X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחמד דחלאן מציע יוזמה חלופית לשיחות בין החמאס לפתח בקטר כדי להגיע לפיוס לאומי דחלאן מנסה למצב את עצמו כמנהיג לאומי חסר אינטרסים אישיים הרוצה בטובת בני עמו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

תשע שנים של פיצול ומחלוקות בין תנועת פתח לתנועת חמאס חלפו מתוך עשר שנות שלטונו של יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, שבמהלכן גם השתלטה תנועת חמאס בכוח על רצועת עזה, ואין אור בקצה המנהרה המבשר על פיוס לאומי קרוב.
בקרב הציבור הפלשתיני בשטחים שוררת פסימיות רבה לקראת שיחות הפיוס הצפויות בדוחא שבקטר, המחלוקות בין שני הצדדים, פתח וחמאס, נראות עמוקות ובלתי ניתנות לגישור.
המטרה המוצהרת של שני הצדדים היא להקים ממשלת אחדות לאומית אולם שניהם מתקשים בקביעת המצע המדיני של הממשלה החדשה, אש"פ איננו יכול לסגת מההכרה בישראל ומיוזמת השלום הערבית ואילו תנועת חמאס מסרבת לאמץ את התוכניות המדיניות של אש"פ אשר הכיר בישראל וחתם על הסכמי אוסלו.
נושא מחלוקת נוסף שקשה מאוד לגישור הינו תשלום המשכורות לפקידים של חמאס ברצועת עזה,דהיינו כל הפקידים האזרחיים ופקידי מנגנוני הביטחון של חמאס והזרוע הצבאית "עז א-דין אל-קסאם".
תנועת חמאס דורשת לשלב את כל פקידיה במנגנון התשלומים של הרש"פ כדי שיקבלו באופן קבוע משכורות מדי חודש בחודשו.
יו"ר הרש"פ מתנגד לדרישה הזו ובמיוחד לסעיף הדורש לשלם משכורות לאנשי הזרוע הבצאית של חמאס מחשש שיואשם על-ידי ישראל והקהיליה הבינלאומית בתמיכה ובסיוע לארגון טרור.
היוזמה של מחמד דחלאן
למחמד דחלאן יש חושים פוליטיים חדים והוא זיהה את הלכי הרוח הפסימיים בשטחים במיוחד לאחר הקפאת הבחירות המקומיות שהיוותה קרן אור כלשהי לקראת הבנות בין פתח לחמאס. לציבור הפלשתיני נמאס מהרוטינה של סבבי שיחות הפיוס בין פתח לחמאס ואיש לא מתייחס אליהן ברצינות, הציבור בשטחים מחפש "חשיבה מחוץ לקופסא" שתביא לפריצת דרך ביחסים בין שני הצדדים.
דחלאן הגיע למסקנה כי רק לחץ ציבורי גדול על הנהגות פתח וחמאס ידחוף אותן קדימה בשיחות הפיוס לכן ביוזמה שפרסם ב-21 בספטמבר הוא קרא לכינוס ועידה לאומית של כל הפלגים הפלשתינים, כולל חמאס והג'יהאד האיסלאמי, תחת הכותרת "הוועידה להגנה על הבעיה הפלשתינית".
בראיונות לתקשורת הסביר דחלאן את יוזמתו בכך ששיחות הפיוס בין פתח לחמאס אינן הדרך לסיום הפיצול בין הגדה לרצועה וכי הגיע הזמן למצוא מנגנון חדש שיביא לידי הסכמות חדשות בהתאם ל "מסמך האסירים" מ2006 שקבע את המסגרות הפוליטיות והארגוניות שהיוו בסיס להסכמים בין פתח לחמאס. "כינוס הוועידה הוא מעבר הכרחי כדי להביס את האויב המשותף (ישראל)", הסביר דחלאן.
מחמד דחלאן מנסה להצטייר כמנהיג החדש של הפלשתינים שטובת עמו היא האינטרס העליון מבחינתו ולהציג את עצמו כמנהיג בעל דנ"א פוליטי שונה מהדנ"א של ההנהגות הנוכחיות של פתח וחמאס ובמיוחד של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שתאוות השלטון והשררה שלו מונעת בעיקר מאינטרסים אישיים ומשפחתיים.
מחמוד עבאס דחה באחרונה את יוזמת "הרביעייה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) לאימוץ מפת דרכים שתביא לפיוס לאומי פלשתיני וחידוש המשא-ומתן עם ישראל על בסיס יוזמת השלום הערבית.
דחלאן מנסה למצב את עצמו כגורם שיכול לפשר ולגשר בין הצדדים מכיוון שיש לו את היכולות הפוליטיות לכך, לפי יותר משנה תיווך מחמד דחלאן בין מצרים ואתיופיה בנושא מי הנילוס וסכר "אלהנדה" והוא טוען שיש לו קבלות מוכחות בתחום התיווך והגישור גם מתוך הכרתו היטב את שני הצדדים ואת בעיותיה היחודיות של רצועת עזה.
הסיכויים שיוזמתו של מחמד דחלאן תתקבל ע"י פתח או חמאס שואפים לאפס, שני הצדדים מעוניינים בכישלונו של דחלאן מבחינה פוליטית ובהמשך המצב הקיים.
על-פי מקורות בעזה, תנועת חמאס מנעה באחרונה כינוס של אישים עצמאיים לתמיכה בפיוס הלאומי, היא מנסה למנוע כל התעוררות ציבורית בנושא כדי להנציח את המצב הקיים לפחות עד להסתלקותו של מחמוד עבאס מהזירה הפוליטית. לכן, למחמד דחלאן אין שום דבר להפסיד כשהוא מציע יוזמות חדשות מכיוון שאין שום סיכוי, במצב הקיים, לבדוק אותן או ליישם אותן, כך הוא מרוויח יחסי ציבור ופופולריות על גבן של תנועות פתח וחמאס הממשיכות לריב ולהתכתש פוליטית ביניהן.

תאריך:  23/09/2016   |   עודכן:  23/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אנחנו בוחרים והקב"ה מבצע. ומכיוון שכל בחירה עשויה להשפיע גם לדורות הבאים, נוכל להבין את העובדה שיכול דור מסוים לקבל מלמעלה, לכאורה בלי שום קשר להתנהלותו
אברהם (פריצי) פריד
משרד החינוך הטעה את הציבור ביחס לנתוני לקויי הלמידה באזור ים המלח    וגם - העדשה שתשנה לנו את התמונה: מצלמות בשטחים כבושים
איציק וולף
בשולי נאום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הכללית של האו"ם התרחשה חריגה מהפרוטוקול    מנהל הישיבה - שגריר אל סלבדור באו"ם - נמנע מלבקש מהנוכחים להמשיך ולשבת עד לפרידה מנתניהו ונמנע מללחוץ את ידו
איתמר לוין
עקרון היסוד של המשפט במדינה מתוקנת הוא השוויון בפני החוק. אצלנו, בהרבה יותר מדי מקרים, העיקרון הזה כלל אינו קיים ואפילו לא מעמידים פנים שלמישהו אכפת ממנו
דביר מור
מדוע יוזמה חדשה הקוראת למשאל עם, עבור ההחלטה להחיל ריבונות על השטחים או להיפרד מהם נכונה לעת זו. מדוע ההתעקשות להיפרדות מדינית על בסיס שתי מדינות לשני עמים, חיונית להמשך דרכה של מדינת ישראל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il