X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מחיר המתפרסם באתר אינטרנט מחייב את המוכר - גם אם ברור שמדובר בטעות והמחיר נמוך בהרבה מזה שצריך להיות. חוקי הגנת הצרכן חלים גם על מסחר אלקטרוני
▪  ▪  ▪
רודוס בעשרה שקלים [צילום: לשכת התיירות של יוון]

גרופון פירסמה חופשה לרודוס תמורת 10 שקלים בלבד. אתר אחר הציע מקרר למכירה תמורת תשלום שקל אחד, כולל משלוח, תחת הכותרת של "מבצע שבועות". אל-על מכרה בטעות כרטיסים מניו-יורק לתל אביב ב-350 דולר. מה דינן של טעויות מעין אלה, בנוגע למוצרים ושירותים המוצעים באמצעות האינטרנט?
מבחינה חוזית ומבחינה צרכנית - מחירים המתפרסמים באתרי אינטרנט ועסקות המבוצעות על פיהם, מחייבים את המציע, שכן מדובר בהליך של הצעה וקיבול שהושלמו. עם זאת, טעויות עלולות לקרות. מי אמור לספוג את מחיר הטעות?
חוק החוזים מתייחס לצדדים שווים לעסקה. לעומת זאת, חוק הגנת הצרכן, מגן על צדדים שיחסי הכוחות ביניהם אינם שווים. צרכן הוא מי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי. עוסק הוא מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוקו, כולל יצרן.
נקודת המוצא בבסיס החקיקה הצרכנית היא, שקיים חוסר איזון בעמדות הכוח של הצדדים, כאשר מצב הצרכן חלש יותר לעומת העוסק. זו הסיבה שהמחוקק מצא לנכון להעניק הגנת יתרות לצרכן בעסקות צרכניות.
בהתאם לחוק הגנת הצרכן, מחויב העוסק להציג מחיר על כל מוצר, והמחיר המחייב הוא המחיר שהוצג על המוצר, גם אם המחיר בפועל גבוה יותר. במקרה של הבדל בין המחיר המוטבע על המוצר לבין המחיר הנדרש בקופה, תהיה עדיפות למחיר המוצג על גבי המוצר, גם הוא שגוי.
אין הבדל בין הצגת מוצר בחנות לבין הצגתו באתר מכירה באינטרנט. חוק הגנת הצרכן חל על מכירה באינטרנט ממש כשם שהוא על מכירה רגילה בחנות, בשינויים המחויבים. כל עוד לא חוקקו חוקים ספציפיים למסחר באינטרנט - יחולו הכללים הקיימים. לפיכך, על אתרי מכירה באינטרנט חלה החובה לפרסם מחירים לגבי כל מוצר שמוצע למכירה, והמחיר שהוצג הוא המחיר המחייב.
יש לזכור, שחוק הגנת הצרכן הינו חוק קוגנטי, כלומר: אינו מאפשר להתנות ולוותר על הזכויות וההגנות שהוא מעניק. עוסק המשווק מוצרים או שירותים באינטרנט אינו יכול להתנות על חוק הגנת הצרכן, וניסיון העוסק לחמוק מאחריות בטענה ש"טעות לעולם חוזרת" - אין בה כדי לסייע.
בית המשפט לתביעות קטנות דן במקרה בו אתר "סופטסייל" הציע למכירה תוכנת חלונות ויסטה ב-170 שקל. לאחר שהתובע רכש את המוצר, התקשרה אליו נציגת האתר וטענה לטעות במחיר המוצר, שכן זה אמור היה להיות 170 דולר ולא שקל. התובע דרש לאפשר לו לרכוש את המוצר במחיר שהוצג. בית המשפט קיבל את עמדת הלקוח. עסקות המבוצעות מרחוק במסחר אלקטרוני, נימק בית המשפט, דורשות מערכת אמון חזקה, וצרכני האינטרנט זקוקים לשקט וביטחון לעניין מימוש הרכישה, במידה הגוברת על הרתיעה מקנייה באינטרנט.
"יש צורך במדיניות משפטית ומסחרית תקיפה וחד-משמעית, שתגדיר בצורה ברורה וחדה את חובות בעלי האתרים ואת זכויות הצרכנים. רק מדיניות כזו תפיג את החששות ותגרום לשימוש מושכל בסחר הוירטואלי. אין זה רק אינטרס של הצרכנים, אלא גם של האתרים המסחריים עצמם", אמר בית המשפט.
מי שמסרב לקבל עליו את חוקי הגנת הצרכן ודורש את המחיר המלא, חושף את עצמו לתביעת פיצויים לדוגמה ללא הוכחת נזק בסך 10,000 שקל ועד 50,000 שקל, אם מדובר בהפרה חוזרת או נמשכת. זאת כמובן בנוסף לחיוב החברה לאכוף את העסקה, ולחלופין לפסוק פיצוי הולם בגין הפרת העסקה, הוצאות ועוגמת נפש.

הכותבים הם ממשרד בר-און, כהן. המשרד עוסק בליטיגציה, דיני משפחה, דיני ביטוח ונזיקין. www.Bar-OnCohen.co.il
תאריך:  29/09/2016   |   עודכן:  29/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דביר מור
האם שמעון פרס היה איש שבאמת חלם, פינטז והיתמם על מזרח תיכון חדש, או שאולי היה האיש שפעל לאורך כל חיוו, למען ביטחונה המדיני, כלכלתה וחוסנה הדיפלומטי של מדינת ישראל בקרב העמים
יוני בן-מנחם
ההתייחסות הפלשתינית והערבית למותו של שמעון פרס ז"ל משקפת את עוצמת השנאה למדינת ישראל. מנהיגי הפלשתינים ומדינות ערב חוששים מתגובת הרחוב שהשנאה בו כלפי ישראל ומנהיגיה היא עזה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בירור, השעיה, שבים לטרור ופורשות    שנה טובה
אסף אוריון
בהצהרת דובר הבית הלבן מ-24 באוגוסט 2016 נאמר באופן נחרץ, כי: "עתה כבר לא ניתן להכחיש, כי המשטר הסורי חזר והפעיל כלור תעשייתי כנשק נגד עמו, תוך הפרת אמנת האו"ם לנשק כימי והחלטת מועצת הביטחון 2118"    למרות הפרות אלה, והכרתו הפומבית והרשמית בהן, ממשיך ממשל אובמה להימנע מאכיפה כנגד משטר אסד או מפעולה ישירה כנגדו, משיקולי מדיניות והרצון להגביל את מידת המעורבות הצבאית של ארצות הברית במלחמת האזרחים בסוריה
זאב בן-יוסף
התנ"ך וספרי ההיסטוריה לדורותיהם מוכיחים - בניגוד לדברי הנשיא אובמה - שהבעלות על אדמות ארץ ישראל נתונה בדין רק לעם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il