X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קטעי זיכרון אישיים בלכת שמעון פרס: מלשכת שר הביטחון, דרך הסכם השלום עם ירדן ועד ועדת הבחירות המרכזית
▪  ▪  ▪
הומור וממלכתיות [צילום: יאיר שגיא, פלאש 90]

שמעון פרס היה מנופי חיינו, עד כי תולדות המדינה ותולדותיו התלכדו בעיני רבים. אישית נגע בחיי לאורך למעלה מארבעים שנה, מאז כיהן כשר הביטחון ואנכי משפטן צעיר בלשכה המשפטית של משרד הביטחון, רפרנט לשכת השר, שהדמות המיתולוגית בה היה ידיד נפש של פרס וגם שלי, חיים ישראלי הבלתי-נשכח. השתתפות קבע בדיונים דאז אצל שמעון יצרה קרבה שהתבטאה, בין השאר, בכך שבא לכלולותי עם מרים, החודש לפני ארבעים שנה. זכורה לי בהמשך ברכתו לידידו משה דיין עם חתימת חוזה השלום עם מצרים, בשיחה מעניינת בה נכחתי.
לימים, כמזכיר ממשלת האחדות הלאומית, בקדנציה של יצחק שמיר, הייתי במגע כמעט יומיומי עם שמעון, במערכת היחסים המורכבת בינו לבין ראש הממשלה יצחק שמיר וב"פורום ראשי הממשלה" יחד עם יצחק רבין שר הביטחון, ולימים בהשתתפות משה ארנס. פורום זה - שהייתי מזכירו - פעל עניינית למופת בנושאים רגישים גם כשהמצב הפנימי בממשלה היה מתוח. תדיר נשמרה בינינו מערכת יחסים הוגנת וידידותית; פתקאות רבות עברו בין פרס לביני על שולחן הממשלה, על ספרות ועל פתגמים ומכתמים וגם על ענייני דיומא. פרס התאפיין בחוש הומור טוב, פעיל ורענן. דוגמה מרבות: לקראת סוף כהונתו כנשיא המדינה הסכים כי אביא ללשכתו את דודתי ויטה ע"ה במלאת לה מאה. היא אמרה לו: "אשמח אם תהיה נשיא לנצח", והוא השיב בחיוך טוב: "יימאס לציבור".
דרכינו נפגשו תדיר בשנות מאמצי השלום בימי ממשלתו של יצחק רבין; לא זה המקום לפרט את גלגולי הימים הסבוכים ההם בהקשר הפלשתיני, אך בסופו של יום בירכנו יחד עם יצחק רבין על המוגמר בחוזה השלום עם ירדן, ותמונת שלושתנו עם המלך חוסין ביום סיום המו"מ תלויה בלשכתי. עוד לפני כן השתתפנו יחד במפגש גלוי ראשון בדרג מיניסטריאלי בעבר המזרחי של הירדן, בראשותו מצדנו; הוא גם בירך בטקס ב"בית גבריאל" בכינרת בו הוענק לד"ר פאיז טראונה, ראש המשלחת (השני) לשלום וראש ממשלת ירדן (כיום שר החצר), ולי פרס הוקרה בקשר לשלום עם ירדן, במעמד המלך חוסין ומזכיר המדינה של ארה"ב כריסטופר. דבריו של פרס שם, שבועות ספורים לאחר רצח ראש הממשלה רבין, ריגשו אותי.
הפרק המשמעותי האחרון בזיקה בינינו היה בבחירות לכנסת ה-19 ב-2013, כשכיהנתי כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, ואני זוכר לטובה את הרוח הטובה ורווית ההומור שבה נתקיימו המגעים בינינו, ופרס היה כמובן הממלכתיות בהתגלמותה.
שמעון פרס היה פנומן "גדול מהחיים", מודל שכנראה לא מייצרים עוד כמוהו. אריכות הימים שהעניק לו הבורא היטיבה עימו; מאישיות פוליטית שאפשר היה לא מעט לחלוק על דרכה בנושא זה או אחר, ולא זו השעה לכך כמובן, היה לנשיא אהוד מאוד. שנית, אבני הדרך שהציב לאורך חייו היו מרשימות - בביטחון ישראל, בכלכלתה, ביחסי החוץ ובפנים לעולם.
שעות אחדות לאחר היוודע דבר פטירתו התקשר מרבת-עמון ד"ר עבד אל-סלאם מג'אלי, לשעבר ראש משלחת ירדן לשלום עימנו, ראש ממשלת ירדן וחותם חוזה השלום. הוא ביקש להעביר למשפחת פרס את תנחומיו. דומני שיהא זה מן המידה להזכיר זאת.
פרס נפרד זקוף, על משמרת פעולותיו; ביום אשפוזו, זה לא כבר, עוד הרצה באותה התלהבות נעורים. אי-אפשר לכתוב את תולדות ישראל בלעדי חלקו, ואך מתי מספר זוכים לכגון דא.

הכותב הוא המשנה לנשיאת בית המשפט העליון.
תאריך:  02/10/2016   |   עודכן:  02/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפרד מעימנו זקוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
וכמזכיר ממשלת האחדות הלאומית
נתין מדמנת ישראל  |  2/10/16 18:01
2
אח"כ מתפלאים
ארי כספי  |  2/10/16 20:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילנה מורד, עזרא מורד
הָיִיתָי וְתִהְיֵה גַּאֲוָתֵנוּ, גַּאֲוָת יִשְׂרָאֵל וְהָעוֹלָם. נָסַקְתָּ שָׁמַיְמָה לְמִשְׁכָּן קֶבָע נְשִׂיאוּתִי לְמַעְלָה לִהְיוֹת יַד יְמִין כִּשְׁלִיחַ יִשְׂרָאֵל לַבּוֹרֵא
ראובן לייב
שמעון פרס היה לא רק "מר ביטחון" ונושא דגלו הנאמן של השלום, אלא גם קולה האמיתי של המדינה מעבר לים, שם ראו בו את נציגה הרשמי של ישראל
יוני בן-מנחם
החלטתו של יו"ר הרש"פ להשתתף בלווית שמעון פרס למרות התנגדות האופוזיציה הפלשתינית נועדה לשגר מסר לעם בישראל    מחמוד עבאס קיבל החלטה פוליטית קשה מבחינתו בניגוד לחברי הכנסת הערביים שנהגו באופורטוניזם מכוער
נסים ישעיהו
בפרשה כתוב: וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ. חז"ל לומדים מכאן שהקב"ה נמצא עימנו בצרות הגלות והוא ישוב אתנו בגאולה האמיתית והשלמה. אבל הרי "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים" אז איך תהיה הגאולה? איך הוא יגאל את עצמו כביכול?
איתמר לוין
קובץ ברכות לבכירים ברשויות המשפט ואכיפת החוק לקראת שנת תשע"ז. נכון שהדברים קשורים לקללותיה וקלקלותיה של שנת תשע"ו, אבל מותר לנו לקוות שהשנה הבאה תהיה טובה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il