X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טרנספורמציה דיגיטלית, עיר חכמה וקמפיין חמש יחידות לימוד במתמטיקה - אלה המגמות הבולטות שהשפיעו בתשע"ו על ההיי-טק הישראלי זו הייתה השנה הדיגיטלית שהייתה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Larry Crowe]

תשע"ו הייתה שנה ממוצעת לענף ולמשק הישראלי בכלל. זהר זיספאל, נשיא קבוצת רד בינת, הגדיר אותה כבינונית, אבל לדעתו, תשע"ז תהיה שנת צמיחה. הצמיחה צפויה לקרות באמצעות העמקת החדירה של מגמות שהחלו להיות משמעותיות בשנה החולפת - הן בשוק הישראלי והן בעולם. המגמה הראשונה היא, ללא ספק, המעבר לדיגיטל.
אם עד לשנה שעברה התחום הזה היה נחלתו של המגזר הפיננסי, כולל הבנקים, בלבד, השנה הוא עמד על סדר היום של מנמ"רים רבים ממגזרים שונים. אתגרי הדיגיטל של הארגונים מכוונים לליבות העסקים שלהם, ללקוחותיהם הישירים והעקיפים. מתחת לפני השטח, מה שמניע את הבאזזז הזה ששמו דיגיטל הוא תחום לא פחות חם ומאתגר: חוויית הלקוח או חוויית המשתמש.
במגזרים רבים, במיוחד בתחומי המסחר והשירותים, הלקוח הופך להרבה פחות סבלני ולבררני, מאחר שמגוון האפשרויות שעומדות בפניו הולך וגדל. כדי לספק לו את החוויה הכי מהירה, נעימה וטובה, שתגרום לו לפתוח את הארנק, נדרשים הארגונים לבצע שינויים, התאמות ואולי אף החלפת תשתיות טכנולוגיות. זה לא דבר מובן מאליו, יש לו משמעות תקציבית לא פשוטה שלא תמיד מתקבלת בהבנה בארגונים.
בהקשר זה, המושג שהוזכר השנה בצמוד לשם דיגיטל הוא "טכנולוגיות משבשות". הכוונה היא לפתרונות דיגיטליים שנוצרו על-ידי יזמים, שהקימו סטארט-אפים שפיתוחיהם מאפשרים לבצע תהליכים מסוימים בצורה אוטומטית, קלה ומהירה יותר למשתמש. לדוגמה: הלוואות אונליין או הזמנת מונית באפליקציה.
המגזר הפיננסי, שכיכב בשנים הקודמות בכל מה שקשור למעבר לדיגיטל, המשיך ליישם את המגמה הזו במלוא המרץ גם השנה. הדיגיטל בענף זה מייצר מציאות מעניינת, שמשפיעה רבות על התחרות בין הבנקים. בעוד שבנק הפועלים מיישם את הדיגיטל בסניפים דיגיטליים ובבנקאות מקוונת ברמה מתקדמת, הרי שבנק לאומי הגיע למסקנה שהתאמת המערכות הקיימות שלו לעידן הדיגיטלי היא סיפור יקר. לכן, עומדים בלאומי להשיק עוד ב-2016 את הבנק הדיגיטלי הראשון, שיתפקד כבנק לכל דבר. כמו-כן, בנק יהב אמור להשיק בסתיו הקרוב את מערכות הליבה החדשות שפותחו עבורו בשיתוף עם טאטא (TATA) ההודית. הבנקים האחרים ממתינים בקוצר רוח לראות את תוצאות המהלך השאפתני הזה וצפויים לקחת אותן בחשבון בבואם לכלכל את צעדיהם בעידן הדיגיטלי.
עיר חכמה
נגזרת אחרת של העידן הדיגיטלי היא העיר החכמה. ראשי הערים מודעים לכך שהאתגר הבא שלהם הוא להפוך את הערים שבראשן הם עומדים לחכמות, אבל רק רשויות מעטות מיישמות זאת בפועל. עיר חכמה היא לא רק דברים שמיושמים בחלק מהערים, כמו מצלמות אבטחה ברחבי העיר, אלא תחום שנוגע בכל אחד ואחד מהתפקודים שלה.
השבוע ביקרו בישראל 16 סמנכ"לי טכנולוגיות וסגני ראשי ערים מאירופה, שהיו אורחיה שלליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו. הם באו ללמוד מה זו עיר דיגיטלית, במושגים של תל אביב, אבל משיחות איתם אי-אפשר היה שלא להתרשם שבמרבית הערים בארץ אנחנו הרבה אחורה.
גם הסייבר לא נעלם השנה מהשיח הציבורי. נראה שדיברו עליו קצת פחות משנים קודמות, כי ניתן להניח שאין ארגון כיום שלא מגן על עצמו מפני אירועי סייבר, אבל הוא עדיין בהחלט כאן. האם ההגנה היא אופטימלית וזהה בכל המגזרים? יש עוד מקום לשיפורים רבים.
ההיי-טק על שולחן הממשלה
השנה דיברו הרבה מאוד על ענף ההיי-טק מחוץ למסגרות שבהן רגילים לעסוק בו, כלומר: התעשיה, תעשיות משיקות והמדיה הטכנולוגית. אחת הסיבות המרכזיות היא קיפאון מתמשך בצמיחה בקצב הדהירה של הקטר של המשק, זה שאחראי לכמעט רבע מהכנסות המדינה מייצוא. כך, מספר המועסקים בענף לא גדל מאז 2011, מאז 2010 הענף צומח בקצב חד ספרתי, והכי חמור הוא המחסור ההולך ומחמיר של מהנדסים. פתרונות חסרי הגיון כמו ייבוא מהנדסים מחו"ל, משל היו עובדי סיעוד או פועלי חקלאות, עוררו התנגדות בקרב רבים בארץ.
אתעכב לכמה משפטים על גורם משפיע מאוד על התעשיה - הממשלה. בחודשים האחרונים נקט שר האוצר, משה כחלון, שורה של מהלכים שנועדו להקל על עלות העבודה של החברות שרוצות לפרוץ קדימה, בעיקר צמצום נטל המס. במקביל, דיברו השנה הרבה על הקמפיין שיזם שר החינוך, נפתלי בנט, לעידוד תלמידים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה. זה היה קמפיין אגרסיבי, מתוקשר, שלפחות על-פי נתוני הקיץ האחרון הביא לתחילתו של שינוי מגמה. כרגיל במקומותינו, הוא גם היה נושא לביקורת מצד הורים, מחנכים, מומחים, פוליטיקאים והציבור הרחב.
שמעון פרס
להלווית שמעון פרס, לשעבר נשיא המדינה וראש הממשלה הגיעו 70 משלחות, ובהן נשיאים וראשי ממשלה, צפויים להגיע להלוויה, על-מנת לחלוק לו כבוד אחרון. בין המלווים צפויים להיות בכירים בתעשיית ההיי-טק העולמית.
עמוס עוז כתב על פרס כי הוא "בעל חלומות מובהק, שחלומותיו התגשמו פעמים רבות יותר מאשר ספקנותם של אחרים". אלה הן תכונות שנדרשות מכל יזם מתחיל בהיי-טק ובכלל. אלה הם גם אנשים שפרס אהב לפגוש, לעודד ולעזור להם, והם לא הפסיקו להודות לו וללמוד ממנו.
שנה טובה.

הכתבה פורסמה לראשונה באנשים ומחשבים מדור דעות www.pc.co.il
תאריך:  02/10/2016   |   עודכן:  02/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
בפוסט קצר זה אינני יכול לסקור את כל הפרטים המעניינים מאוד שעולים בספר. אתרכז בהבדלים בקבלת החלטות בין הגישה הישראלית והאמריקנית. הבדלי גישה, שבאו לידי ביטוי באותו ניסוי ב-2011
בעז שפירא
יקיר האומה? המנצח התמידי? הפנים היפות של ישראל? שמעון פרס באמת היה שר החינוך של נפתלי בנט? אם זכרוני אינו מטעה אותי אפילו חברי מפלגתו של פרס השיבו בתשובה לשאלתו אם הוא לוזר בשאגות "כן" שלוו בבוז קולני
יוסי בלום הלוי
אינני יודע כיצד להגדיר את האיש הזה שהלך לעולמו, כבד בתשעים ושלוש שנות חייו, כבד לא רק בגיל אלא במעשים - כאלה שיכולים היינו לשבחו ולהללו, וכאלה שהקימו עליו מתנגדים ושונאים מכל המחנות הפוליטיים
אליקים העצני
אנחנו חוקקנו את "חוק השבות"? הלכו הם והמציאו את "השיבה"! לנו הייתה שואה? להם יש "נאכבה"    יהודים מתו על "קידוש השם", אצלם יש - "שהידים"
אברהם פכטר
הנשיא לשעבר פרס - נפטר    טקס ממלכתי מהגדולים שהיו בישראל    האפיפיור - צובע את הטקס באצבע אלוהים על-ידי שליח מיוחד מטעמו    אולמרט - ביום עצוב כמתנת חג    העימות טראמפ קלינטון - לא כצעקתה    גישור פלילי - לתא"ל בוכריס - משמעויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il