X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יו"ר הרשות הפלשתינית פועל לכנס את הוועידה השביעית של פתח בניסיון לצמצם את השפעתו הפוליטית של מחמד דחלאן המהלך של מחמוד עבאס יסלים את המתיחות בפתח ועלול להביא להגברת האלימות הפנימית בגדה
▪  ▪  ▪
דחלאן ועבאס. איום [צילום: AP/Kevin Frayer]

יו"ר הרשות הפלשתינית הודיע להנהגת פתח כי בכוונתו לקיים את הוועידה השביעית של התנועה בחודש הבא. מחמוד עבאס עיכב את כינוס הוועידה במשך יותר משנתיים בגלל חשש שיריבו הפוליטי המר מחמד דחלאן ינצל אותה כדי להגדיל את כוחו בתנועה. אך על-פי מקורות בפתח נראה כי הפעם נחוש מחמוד עבאס לכנס את הוועידה ובאמצעותה דווקא לנסות ולצמצם את השפעתו של מחמד דחלאן ולהרחיק את מקורביו ותומכיו ממוקדי הכוח של התנועה.
הוועידה השביעית של התנועה אמורה לבחור את חברי הוועדה המרכזית (פוליטבירו) של התנועה ואת חברי המועצה המהפכנית שלה.
לא מן הנמנע כי כמה מחברי הוועדה המרכזית של פתח ידרשו ממחמוד עבאס בוועידה למנות לעצמו סגן, מהלך כזה של מחמוד עבאס יסמן את יורשו העתידי, ירגיע את קרב הירושה ויאותת למחמד דחלאן כי אין לו שום סיכוי להיות היורש למרות התמיכה בו של כמה מדינות ערביות.
מי שהציע לפני כשנה למחמוד עבאס למנות סגן ליו"ר הרש"פ היה עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של פתח אך מחמוד עבאס דחה את ההצעה.
אין כל ודאות שעבאס יסכים גם הפעם להצעה הזו, הוא חש שכוחו במותניו, למרות שעבר השבוע צינתור בלבו בבית החולים ברמאללה, והוא איננו מעוניין למנות אף אחד לסגנו מחשש שהדבר יתפרש כחולשה וכי בכוונתו לפרוש בקרוב מתפקידו.
הראיה לרצינות כוונותיו של עבאס הינה החלטתו להקים ועדה בראשותו שתכין את הוועידה, בוועדה המכינה חברים כמה מנאמניו מהוועדה המרכזית של פתח ופהמי זעאריר, מזכיר המועצה המהפכנית של התנועה. מחמוד עבאס פועל כדי לנסות ולהרגיע את התסיסה הפנימית בתוך תנועת פתח וכדי להראות ל "רביעייה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) כי למרות שדחה את בקשתה להתפייס עם מחמד דחלאן הרי שהוא פועל כדי לאחד את שורות פתח.
לפני יותר משלושה חודשים הצליח מחמד דחלאן לעורר תסיסה גדולה בתוך התנועה בעקבות הסחבת שנקט מחמוד עבאס בעניין כינוסה של הוועידה השביעית של פתח.
כמה מעשרות מחברי המועצה המהפכנית של התנועה שלחו איגרת למחמוד עבאס שבה דרשו את כינוס הוועידה ואיימו בצעדי מחאה.
יו"ר הרש"פ הצליח להרגיע את המחאה אך הוא חושש מהתחדשותה. כינוס הוועידה השביעית של פתח נועד לתת גם תשובה הולמת להודעתו של מחמד דחלאן כי בכוונתו לכנס בקרוב בקהיר ועידה ל"אחדות לאומית" שתאחד את כל הפלגים הפלשתינים לאחר שנכשלו כל ניסיונות הפיוס ביניהם.
דחלאן יזם את כינוס הוועידה על-רקע הודעת של קטר כי ברצונה לחדש את שיחות הפיוס בדוחא בין פתח לחמאס. עכשיו מנסה מחמוד עבאס להראות כי הוא זה שמושך בחוטים ולא דחלאן, לכן הוא הזדרז להודיע על כינוסה של הוועידה השביעית של פתח.
התארגנות נגד דחלאן
שניים מאויביו המובהקים של מחמד דחלאן הרואים את עצמם כיורשיו הפוטנציאליים של יו"ר הרשות הפלשתינית התגייסו לסייע למחמוד עבאס לכנס את הוועידה השביעית של פתח כדי לצמצם את השפעתו של מחמד דחלאן בתנועת פתח.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-3 באוקטובר על "תיאום חסר תקדים" בין ג'בריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של פתח לבין הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי בגדה, בכל הקשור לכינוס הוועידה. על-פי הדיווח, ג'בריל רגוב אמר למקורביו כי ההחלטה הפנימית במוסדות פתח היא שלא לאפשר לחברי פתח שהורחקו מהתנועה או שוהים בחו"ל "להסתנן" לועידה השביעית של פתח.
מדובר באנשיו של מחמד דחלאן שחלקם שוהים בגדה ובמצרים ולבנון.
בפגישה ברבת-עמון לפני כמה ימים בביתו של ראש ממשלת ירדן לשעבר עבד אלסלאם אלמג'אלי, אמר ג'בריל רג'וב כי אותם אנשים שגורשו מתנועת פתח (הכוונה למחמד דחלאן ואנשיו) לא יחזרו לתנועה למרות רצונם של מנגנוני הביטחון של כמה ממדינות ערב.
סביר להניח שבכירים נוספים בתנועת פתח יצטרפו למאמץ הזה נגד דחלאן כמו למשל ד"ר סאאב עריקאת, אך למחמד דחלאן יש עדיין תמיכה בצמרת התנועה, למרות שהיא לא גלויה מחשש ממחמוד עבאס, יש עדיין כמה דמויות בכירות בפתח התומכות בדחלאן אך רשמית יושבות על הגדר וממתינות להכרעת קרב הירושה.
היחידי שאיננו חושש ממחמוד עבאס ותומך במחמד דחלאן הינו הגנרל תוופיק טיראווי, חבר הוועדה המרכזית של פתח.
תוופיק טיראווי גם מתח ביקורת פומבית נוקבת על השתתפותו של יו"ר הרש"פ בהלוויתו של שמעון פרס.
כיצד ינהג דחלאן?
מחמד דחלאן איננו יכול לצאת נגד כינוס הוועידה השביעית של פתח מכיוון שהוא היה בין אלה שהטיפו בעדה במשך זמן רב ודרשו את כינוסה. אולם על-פי גורמים בפתח, למחמד דחלאן יש את היכולת הפוליטית להערים קשיים על כינוס הוועידה ולחבל בכינוסה.
דחלאן, מצדו, מאותת כבר על כוחו בשטח, ב-6 באוקטובר הוא הוציא אלפים מתומכיו להפגנה בעיר עזה בדרישה לאחד את שורות תנועת פתח שמשמעותה החזרתו והחזרת אנשיו שגורשו מהתנועה לשורותיה. המפגינים נשאו תמונות של יאסר ערפאת והעלו באש את תמונותיו של מחמוד עבאס.
ההתארגנות של מחמוד עבאס וכמה מבכירי תנועת פתח נגד מחמד דחלאן בניסיון לצמצם את השפעתו הפוליטית מעידה על חששם מכוחו ההולך וגובר של מחמד דחלאן בשטחים ומהתמיכה שלה הוא זוכה מכמה מנהיגים ערביים כמו נשיא מצרים א-סיסי ועבדאללה מלך ירדן.
דחלאן נהנה מתמיכה גדולה ברצועת עזה הנתונה תחת שלטון חמאס אך הוא הצליח להקים מליציות חמושות התומכות בו בכמה מחנות פליטים בגדה ובערים שכם וטולכרם והוא ממשיך בהזרמת כספים ובגיוס תומכים נוספים בשטחים.
על-פי גורמים פלשתינים השפעתו ניכרת גם במזרח ירושלים, לפני כשבוע חילקו אנשיו ילקוטים לתלמידי בתי הספר במזרח העיר וגם כספים לנזקקים.
המאבק הנוכחי של מחמוד עבאס וחבורתו במחמד דחלאן רק יביא להסלמה בתוך תנועת פתח ועלול לגרור גם פרצי אלימות בגדה.
מחמד דחלאן הינו יריב מתוחכם ובעל כוח רב ולמרות שמחמוד עבאס נהנה משליטה במוסדות פתח הוא עדיין לא אמר את המילה האחרונה, כנראה שצפויות לנו עוד הפתעות.

תאריך:  07/10/2016   |   עודכן:  07/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אריאל י. לוין
הרפיסות האמריקנית מובילה לפעילות רוסית תוקפנית בסוריה, שעלולה להסתיים ביצירת ציר חדש: רוסיה-סוריה-אירן-חיזבאללה
אסף אוריון
בהצהרת דובר הבית הלבן מ-24 באוגוסט 2016 נאמר באופן נחרץ, כי: "עתה כבר לא ניתן להכחיש, כי המשטר הסורי חזר והפעיל כלור תעשייתי כנשק נגד עמו, תוך הפרת אמנת האו"ם לנשק כימי והחלטת מועצת הביטחון 2118"    למרות הפרות אלה, והכרתו הפומבית והרשמית בהן, ממשיך ממשל אובמה להימנע מאכיפה כנגד משטר אסד או מפעולה ישירה כנגדו, משיקולי מדיניות והרצון להגביל את מידת המעורבות הצבאית של ארצות הברית במלחמת האזרחים בסוריה
עמוס גלבוע
הרוסים ובשאר עברו בימים אלו לשיטת לחימה חדשה: לחימה באזרחים.מעשה אכזריות שטני שמקבל היתר מהעולם ה"נאור" שלנו
יוני בן-מנחם
הנשיא המצרי א-סיסי מאיים להפעיל את הצבא המצרי כדי להרתיע את האופוזיציה מלארגן הפגנות המוניות נגד המשטר. במצרים גוברת המחאה החברתית על-רקע המצב הכלכלי הקשה, עליות המחירים, העוני והאבטלה
אלברט שבות
על שלושה עמודים העולם הערבי עומד: על שלטון פיקציה, על תקשורת פיקציה, ועל ערכי פיקציה; לאמת לא נותר מקום    האמת בעולם הערבי היא מיכשול שיש לצלוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il