X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט הבהיר למשרד הפנים שיש סוגים שונים של קשרי זוגיות, והורה לאפשר לגבר בולגרי להתאחד עם רעייתו הישראלית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בן זוג זר של אזרח ישראלי לא מקבל מעמד בישראל כלאחר יד. משרד הפנים דורש מאותו זר לעבור הליך מדורג של הסדרת מעמד. מה הפירוש? מי שנשוי לאזרח ישראלי והוכיח כי הקשר כן ואמיתי יקבל מעמד של תושב קבע, ובעתיד יהיה זכאי לשדרוג המעמד לאזרחות. הליך כזה אורך לפחות 5-4.5 שנים. מי שאינו נשוי לישראלי אך מצוי איתו בקשר של ידועים בציבור, זכאי פחות או יותר לאותם תנאים, אך במקרה זה משך הליך הסדרת המעמד ארוך יותר - לפחות 7-6.5 שנים. במהלך פרק זמן זה, בני הזוג צריכים להוכיח למשרד הפנים, כי הקשר ביניהם אינו פיקטיבי. הדבר נעשה בדרך של התייצבות במשרדי לשכות האוכלוסין אחת לשנה או לחצי שנה, הצגת מסמכים ומענה לשאלות של נציגי הרשות.
הלכה למעשה לעיתים מדובר בהליכים קשים. כעניין של מדיניות ושיטה, משרד הפנים מרבה לחשוד בבקשות להסדרת מעמד בישראל לבני זוג של ישראלים כפיקטיביות, ומערים קשיים בפני המבקשים. פרשה שהוכרעה לאחרונה (11.9.16) בידי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יגאל מרזל, מדגימה את הבעיה.
מדובר על בני זוג מבוגרים, אזרחית ישראל ואזרח בולגריה, שמזה שנים מצויים בקשר ושנישאו בחו"ל לפני שבע שנים. השניים פנו למשרד הפנים בבקשה להסדרת מעמדו בישראל של הגבר ועברו לא מעט קשיים. משרד הפנים לא האמין שמדובר בקשר אמיתי, הורה לבן הזוג לעזוב את ישראל והלה ציית לדרישה. אך גם כאשר הוגשה בקשה למתן אשרת שהייה לגבר כאשר הוא נמצא בחו"ל ואשתו בישראל, בהתאם לנוהל של משרד הפנים - נציגי רשות האוכלוסין עדיין לא השתכנעו מכנות היחסים וסירבו לאשר כניסתו של בן הזוג לארץ.
בשלב מסוים אושרה כניסתו של הגבר בתנאי של הפקדת ערבות בסכום של כמה עשרות אלפי שקלים. אך לימים, לאחר שבני הזוג עברו שלושה שימועים במשרד הפנים, שוב התעורר חשד אצל נציגי רשות האוכלוסין והגבר נדרש לעזוב את ישראל.
בני הזוג סירבו להשלים עם כך וערערו על ההחלטה לגורם בכיר יותר במערכת. אלא שעררם נדחה. בני הזוג המשיכו והגישו ערר לבית הדין לעררים - גוף שיפוטי מקצועי שדן בהשגות על החלטות משרד הפנים בשאלות של הסדרת מעמד. אך גם שם טענותיהם נדחו.
בני הזוג לא נואשו והגישו ערעור נוסף - הפעם לבית המשפט. השופט מרזל התרשם שלא הייתה הצדקה להחלטה כה חמורה של משרד הפנים, והורה למדינה לאפשר לבני הזוג לקיים בשלב זה את הקשר ביניהם בישראל.
משרד הפנים הפנה לסתירות שלכאורה עלו במהלך שלושת השימועים שנערכו לבני הזוג. נציגי המדינה לא האמינו לזוג מכמה סיבות: גרושתו של הגבר חיה בישראל, בני הזוג לא מנהלים חשבון בנק משותף, בני הזוג לא ישנים באותו חדר, הגבר לא ידע מהו השכר של אשתו ועוד.
בית המשפט העיר שתשובות בני הזוג אומנם יכולות לעורר תמיהות, אך בצד זאת נתן את דעתו על יתר הנסיבות ולבסוף, כאמור, ביטל את החלטת משרד הפנים. השופט מרזל הדגיש בפסק הדין את הנסיבות הפועלות לטובת בני הזוג: העובדה שמדובר בבני אדם מבוגרים ונשואים זה לזו, ופרק הזמן הארוך שבמהלכו הם מצויים בקשר. עוד הטעים השופט שבהינתן השלב ההתחלתי של ההליך, המשמעות המעשית הדרמטית של הסירוב עבור בני הזוג ומידת הפגיעה בזכויותיהם הבסיסיות, ראוי שמשרד הפנים יבחן מחדש את ההחלטה.
חשובה התייחסותו של בית המשפט לדרך שבה משרד הפנים נוהג להשקיף על הקשר הזוגי. לגישתו הנכוחה, "התשובה לשאלת זוגיות ככזו היא מורכבת. אין בהכרח דמיון בין סוגים שונים של זוגיות והתוכן שיוצק כל זוג לחייו המשותפים יכול להיות שונה בלא שקיימת בהכרח תבנית אחידה שיש בה כדי למצות את התשובה לשאלה המורכבת - זוגיות כנה מהי?".

הכותב הוא שותף במשרד מקונן-בלאייר-איתן ועוסק בדיני הסדרת מעמד בישראל.
תאריך:  09/10/2016   |   עודכן:  09/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יגאל מרזל / Yigal Marzel
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם", הוא הביטוי העליון, כי העם הזה, שבכל הדורות הוא שארית יעקב, לא יחדל מלשאת מקדשו של אלוהיו בעולם, כי אלוהיו שוכן בתוכו והברית שכרת עימו בסיני, שם נתן לו את התורה ואת הכיפורים, והבטיח לו כי ה', ה', פעמיים, פעם אחת "כי אני הוא לפני שחטא האדם ופעם אחת לאחר שחטא האדם ועשה תשובה " היא ברית תקוות עולם
איתן קלינסקי
בין כסה לעשור קורא שר החינוך בישראל למסור את הנפש למימוש החלום שיהודה ושומרון יהיו חלק מארץ ישראל. מיותר לציין איך היינו מגיבים לדברי שר החינוך ברשות הפלשתינית, שיכריז על למסור את הנפש תוך החלפת כמה מלים מחלומו של בנט
חיים משגב
בין כה וכה, כחלון צריך להתעורר. מי שמובילים אותו אל התהום הפוליטית לא יהיו לידו בעת שהוא ייפול. חלק מהם, לפחות, כבר יהיו בחיקו החמים של השוק הפרטי שממנו הם הגיחו. יש כבר כמה טייקונים - לא רק קובי מימון - שממתינים לשובו כדי לחזור ולאמץ אותו אל ליבם.
יורם אטינגר
ביטול הסנקציות על אירן, הפשרת נכסים בהיקף 150 מיליארד הדולרים והעברת עשרות מיליארדי דולרים מארה"ב לאירן מעניקים רוח-גבית לטרור וחתרנות נגד כל משטר ערבי פרו-אמריקני במזרח התיכון. ככל שארה"ב מנסה להתקרב לטהרן, כן מתקרבת טהרן למוסקבה, וכך גם משטרים ערביים פרו-אמריקנים המתוסכלים מהכרסום בתדמית ההרתעה של ארה"ב
שמחה סיאני
בערב סליחות, נוצר חיבור בין כולם עם כולם, והתה המתוק והחם שהגישו להם בבית הכנסת היה טעים טעים. ואחר כך הביקור במאפיות הליליות, כמו מאפיית "אביחיל", יצרו אווירה של ביחד, שהוא הביחד שלנו, של כל היהודים מצד זה של המתרס ומצדו השני, והיה נעים להרגיש זאת, אולי בפעם הראשונה בחייהם!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il