X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יחס של קירבה ואינטימיות כזו של עם אל ספר אינו ידוע ואינו מובן, אולי לבד מן הנוצרים האוונגליקלים שתופסים את התנ"ך כפשוטו, והם אכן מסוגלים להבין, מדוע התנ"ך הוא לנו מקור רלוונטי ואקטואלי - אבל רק הם
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

גוי גרמני, ידיד ישראל, גרם לי להבין משהו מן הסוגיה הסבוכה, מה בדיוק עושה אותנו ל'מדינה יהודית'. האיש חזר מסיור עם קבוצת עיתונאים צעירים בשומרון (כולל מפגש עם אנשי 'שלום עכשיו', שגם הפיצו ביניהם מפה גדולה של כל היישובים והמאחזים היהודיים. כוונתם הייתה להבהיל, ואני "בא לי" לברך 'שהחיינו', למראה עוצמת ההתיישבות שלנו בין הירדן לקו הירוק).
שאלתי את בן שיחי, מה הרשים אותם ביותר בסיורם בארץ, והתשובה המפתיעה הייתה - היחס אל ספר התנ"ך מצד כל חלקי הציבור היהודי, גם מי שאינם 'שומרי מצוות'. באירופה, כך סיפר, נחשף לספר הזה רק תלמיד המשתתף בשיעור "דת", וברוב המקומות זה שעור רשות, שמעטים מאוד בוחרים בו. כל האחרים מעולם לא פתחו ספר תנ'ך. ובאמת, עברנו על תרגום לגרמנית של טקסט עברי ונתקלנו בביטוי "כבשת הרש" והאיש שמע ממני לראשונה את סיפור דוד ובת-שבע והמשל שהמשיל למלך נתן הנביא. הסברתי לו שהפרשה הזו, כמו גם סיפור כרם נבות, נחשבת כאן לידע בסיסי, חוויה חינוכית אלמנטרית. לשנינו התחוור לפתע, עד כמה העדר התנ"ך מן התודעה האירופית תורם לתהום הפעורה ביננו לבינם בכל הנוגע לארץ התנ"ך.
טענתי באזניו, שהתנ"ך אינו באמת טקסט דתי גרידא, אלא הבסיס לכל מה שבעולם המערבי מכנים "התרבות היודיאו-נוצרית" ובשורתו המרכזית - השלטת המוסר על הכוח, אולי לראשונה בתולדות האדם.
בעקבות השיחה הזאת התחדד אצלי ההבדל בין שתי הגישות: הגישה המנוכרת לתנ'ך כאל טקסט דתי ו/או היסטורי, ומאידך ראייתנו את עצמנו כהמשך עדכני ומודרני, חי ואקטואלי, של ספר-הספרים: הוא בסיסנו התרבותי והמוסרי, ממנו שפתנו, ואפילו שמות המקומות של יישובינו. בעולם המערבי, יחס של קירבה ואינטימיות כזו של עם אל ספר אינו ידוע ואינו מובן, אולי לבד מן הנוצרים האוונגליקלים שתופסים את התנ"ך כפשוטו, והם אכן מסוגלים להבין, מדוע התנ"ך הוא לנו מקור רלוונטי ואקטואלי - אבל רק הם. שר החוץ הבריטי בלפור, שעל שמו רשומה ההצהרה הידועה וגם ראש הממשלה שלו, ללויד ג'ורג', השתייכו לזרם הזה, ואכן - לבד מן האינטרס המדיני שכמובן עמד בראש ובראשונה מאחורי הצהרת בלפור, שני האישים פעלו מתוך מעורבות רגשית עמוקה, ואף נתנו לזה ביטוי. חוויה דומה חווה היישוב העברי בשנות השלושים עם מי שקראנו לו "הידיד", הקצין הבריטי וינגייט, שחי את התנ"ך ומשם גם ינקה אהבתו לעם התנ"ך.
אלא, כאמור - לא עוד, ולניכור העולם המערבי של זמננו מן התנ"ך, ובעיקר באירופה, יש השלכות מדיניות קשות עלינו. רבים מן העוסקים בהסברה מתקשים להעלות את הנימוק של זכותנו על הארץ, זכות היסטורית ולא כל שכן זכות דתית. נכון שחלק משליחינו נמנע בלאו הכי מלדבר על "נחלת אבותינו" מפני שבעצמו אינו מאמין בכך, אבל גם כשאנשים בעלי אמונה ומוטיבציה מצביעים על הזיקה שלנו, האינטימית, לתנ"ך, קהל זר אינו מבין אותם, וזאת מפני שהתנ"ך אינו אומר לו מאומה. בדלית ברירה אנשי הסברה מעלים את התירוץ הצולע של 'צרכים ביטחוניים', שבצדק אינו משכנע.
בכייה לדורות
עשיתי ניסוי. קראתי לאיש שיחי האירופי, בתרגום הגרמני של לותר, את פרשת המרגלים. ישבנו בביתי בקרית-ארבע, היא חברון. הראיתי לו את ההקבלה האקטואלית: אז נבהלו מפני "ענקי חברון", והיום רבים מאתנו עדיין נרתעים מאימת זיכרון טבח תרפ'ט. אז הייתה חברון מבחן היכולת לעם ישראל ("לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו" מול "עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה!"), וגם היום מתנהל בינינו אותו הוויכוח. וגם: רחוב נחל אשכול בקריית ארבע נקרא כך על שם הנחל שממנו הביאו את אשכול הענבים המפורסם, ואכן - עד היום אין כמו ענבי חברון. וסיפרתי לו על ההמשך אצל חז"ל, על הקריאה "ניתנה ראש ונשובה מצרימה", שיש לה מקבילות גם היום, ועל בכיית העם בלילה ההוא, שנגזר שתהיה לבכייה לדורות, ואכן כך היה לאורך כל ההיסטוריה, כי היה זה ליל תשעה באב. הנה, כך החדשות של היום משתלשלות להן דרך הדורות בחזרה עד לתנ"ך, הוא הצופן הגנטי של היהודים ומדינתם. בקשתי מבן שיחי לדמות לעצמו כיצד ילדים יהודים בחברון לומדים את הפרשה הזו: הם אינם זקוקים לכל המחשה! היש דבר דומה לזה בכל העולם?
לאמיתו של דבר, גם הבסיס המשפטי ל"בית הלאומי" היהודי בא"י, כתב המנדט משנת 1922, יונק את קיומו מן התנ"ך, בזה הלשון: "ניתנת בזאת הכרה בקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל ובסיבות לכונן מחדש את ביתו הלאומי בארץ זו", והדברים האלה מזכירים את הפרק האחרון בספר עמוס, על הקמת "סוכת דוד הנופלת" ובנייתה "כימי עולם".
אינני יודע אם שכנעתי את בן שיחי, וספק אם יש לכך סיכוי מול המוני גויים - וכבר גם לא מעט יהודים - שהתנ"ך אינו אומר להם דבר. המסקנה פשוטה: אותם מבינינו שלא חיפשו בארץ כלום מלבד מקלט נגד רדיפות, ימשיכו לדבר בעולם בשפת "צרכי הביטחון" של ישראל, וגם בפועל די להם ב"גבולות ביטחון". יתר העם היהודי, והוא לדעתי הרוב, אין טעם לחייו כאן (טעם - תרתי משמע), בלי התנ"ך כמקור חייו בארץ, וזה כולל את המסר הדתי, הרוחני והחומרי.
איך להסביר זאת לגויים? לא תמיד מוכרחים. היכן שאי-אפשר, מצביעים על התופעה ואומרים: תאהב או לא תאהב-זו המציאות, והיא קבועה ומוצקת. אנחנו מדינה יהודית, ובתור שכזו התנ"ך הוא ה-די. אן. איי. שלנו ושלה.

תאריך:  10/10/2016   |   עודכן:  10/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלום עכשיו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספר התנ"ך והמדינה היהודית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מי שאינו מבין התנך כפי שנכתב
הגוי..  |  13/10/16 12:39
2
לאחר המשנה והתלמודים נגמר תנ"ך
פועה  |  16/10/16 17:26
3
ללא יצירת המשנה,התלמודים
הגוי..  |  18/10/16 23:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
הגיוס שביצעה פיוניר והתקנות החדשות שבנק ישראל עובד עליהן בימים אלה מראים שיש לעולם התשלומים מקום נרחב במהפכה הפיננסית-טכנולוגית
אביתר בן-צדף
מדוע מעזה התקשורת הישראלית לשקר בריש גלי, ולשרטט דיוקן בדוי ומוגזם של שמעון פרס?    "אני שולל את שמעון פרס תכלית השלילה ורואה בעליית קרנו קלקלה מוסרית ממארת ביותר", אמר משה שרת    כל חייו עסק פרס בפוליטיקה, אך נכשל בה בהתמדה: מאז 1965 ועד למותו לא הצליח מעולם להיבחר על-ידי הציבור הישראלי לשום תפקיד, אלא רק על-ידי התקשורת
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון של מצרים חיסלו את ראש הזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים" האחראי לסדרת פיגועי טרור במדינה. טורקיה ממשיכה להעניק גיבוי לתנועה ודורשת את שחרור הנשיא לשעבר מחמד מורסי מהכלא כתנאי לחידוש הקשרים עם מצרים
עמי דור-און
ההישג העיקרי של המשט המגוחך הוא אחד ויחיד. עכשיו, בדרך הביתה מנמל אשדוד, יוכלו השוטות-השטות האלה לזמר ביחד את המנון השמאל הקיצוני: איזה כיף לשנוא את המולדת ולשאוף לחורבנה
רון בריימן
כל כך הורגלנו להיזהר בכבודו של הרוצח המתועב ברגותי - מועמדם של חוגים שונים בישראל לרשת את כיסאו של יו"ר רשות הטרור הפלשתינית - עד שמעלליו של ברגותי מוצגים כפעילות פוליטית לגיטימית    לא קשה לדמיין כיצד היה מגיב עדר השמאל/תקשורת אם לדוגמה ח"כ מן הימין היה מבקר אצל הרוצח יגאל עמיר ודן איתו על אפשרות שיתופו במערכת הפוליטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il