X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהכריזה על בוב דילן כמי שזכאי וראוי לקבלת פרס נובל לספרות, הכניסה וועדת פרס נובל את בוב דילן, בדלת הכניסה הראשית, אל היכל התהילה של הסופרים
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הכרזתה המפתיעה של וועדת פרס נובל בשטוקהולם, בדבר היותו של בוב דילן, הזוכה בפרס נובל לספרות, לשנת 2016, מעמידה בצל חיוור, בהשוואה מולו, סופרים שנחשבו מועמדים בעלי סיכוי ממשי, לזכות השנה, בפרס נובל לספרות וכוונת הדברים הינה לסופר היפני, הרוקי מורקמי, הסופר האמריקני, דון דלילו, והמשורר הסורי, עלי אחמד סעיד אסבר, הידוע ומוכר ברבים, בשמו הספרותי - אדוניס.
בוב דילן, הוא ראש ובראשונה, מוזיקאי, במהותו, כמו-גם, בהגדרתו ובהתייחסותו האישית אל עולם היצירה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מיכולת היצירה האפית והלירית של בוב דילן, שיצר טקסטים מפתיעים ובלתי שגרתיים, כאחת כאשר - לא פעם - העיבה המוזיקה על עוצמת הטקסט ושללה מהטקסט המשובח, זכותו לעמוד, בפני עצמו. העובדה שדילן חיבר טקסטים למוזיקה, דחקה הצד המשוררי שבו, אל צד, ככותב טקסטים משובח. לכל היותר, התייחסו אל בוב דילן, כאל טרובאדור, קרי, כאל משורר דרכים, אשר שרבט - לכאורה - מילים, כדי "לפרנס" כמו-גם כדי ליתן משקל נגד למוזיקה, כאשר בכל מקרה, התייחסו אל המוזיקה כאל עיקר ואל היסוד המילולי-טקסטואלי, כיסוד זניח ובלתי מהותי במרכיב יצירתו השירית, המשוררית והמוזיקאלית של בוב דילן.
הכרזתה של וועדת פרס נובל לספרות, בשטוקהולם, על בוב דילן, כעל מי שזכה בפרס נובל, בתחום הספרות, כאשר לא ניתן להעניק פרס נובל (עדיין), בתחום המוזיקה, עושה צדק עם דילן המשורר, הנוגע, לא נוגע, בספרות עצמה, חומק לו אל משעולי המוזיקה, שב וחוזר - ובעוצמה רבה - אל המילים המכות בך, יחד עם המוזיקה הנשלבת בהן, כלגו.
בוב דילן, או בשמו המקורי, רוברט אלן צימרמן, נולד ב-1941 במיניסוטה למשפחה יהודית, ממעמד הביניים. בגיל צעיר למד לנגן בפסנתר ובגיטרה, ובתקופת התיכון היה חבר בכמה להקות מקומיות. העובדה כי וועדת פרס נובל לספרות ראתה לנכון להעניק לבוב דילן פרס נובל, על מה שקראה היא העובדה, כי הוא: "יצר דרכי ביטוי פואטיות חדשות במסורת השירה האמריקנית", מעמידה את בוב דילן בשורה אחת עם יוצרים חשובים, במסורת היצירה של הפופ הכתוב וכוונת הדברים הינה למשוררים וסופרים מסוגו של אלן גינסברג, ניל יאנג, לאונרד כהן, ג'ק קרואק, ויליאם בורוז, לוסיאן קאר וניל קאסדי.
שמו של בוב דילן נקשר, כאמור - בעיקר למוזיקה - כאשר, בשנת 1991 זכה הוא, בפרס ה"גראמי" על מפעל חיים ובשנת 2001, זכה הוא בפרס ה"אוסר" ובפרס "גלובוס הזהב" על שירו "Things Have Changed", מתוף פסקול הסרט "נערי הפלא".
התמודדותו של בוב דילן עם טקסטים ספרותיים ועם כתיבת ספרות, הייתה - לכאורה - שולית במסגרת יצירתו הענפה, כמוזיקאי, אולם עם זאת, הוציא הוא ספר בשם "טרנטולה", שהינו אוסף פואטי של זרם מחשבה, שיצא לאור בשנת 1971, אולם נכתב - בפועל ולמעשה - עוד במרוצת השנים 1965-1966. זו היא נקודת החיבור של בוב דילן המשורר, עם כותבי טקסטים, המוכרים כסופרים ומשוררים, דוגמת: אלן גינסברג, ג'ק קרואק וויליאם בורוז. ספר נוסף שכתב בוב דילן, הינו הספר "בוב דילן - כרוניקות (חלק 1)", שיצא לאור בשנת 2004 שהינו, ביוגרפיה אישית של בוב דילן על חייו והקריירה הענפה שלו. ספר זה זכה להצלחה מסחרית עולמית ותורגם גם לעברית.
בהכריזה על בוב דילן כמי שזכאי וראוי לקבלת פרס נובל לספרות, הכניסה וועדת פרס נובל את בוב דילן, בדלת הכניסה הראשית, אל היכל התהילה של הסופרים, ששמם מונצח, לנצח נצחים, כמי ששינו חייהם של אחרים והשפיעו עליהם, באמצעות טקסטים כתובים. בכך הפקיעה וועדת פרס נובל, המוזיקאי, בוב דילן, מתחום המוזיקה וחיברה אותו, בחיבור הדוק לסופרים, מחזאים ומשוררים, דוגמת גבריאל גרסיה מרקס, הרולד פינטר, צ'סלב מילוש, אליאס קנטי וכותבי טקסטים, שכתביהם נכנסו, זה מזמן, אל תוככי הקאנון הספרותי.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  13/10/2016   |   עודכן:  13/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרובאדור ומשורר יולד תחושות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
דילן
באום  |  13/10/16 22:16
 
- אתה טועה לחלוטין באום
סופר באום  |  16/10/16 05:33
2
אכן, ראוי מאד ל"ת
וינטר הניה  |  15/10/16 09:15
 
- הניה את תותחית על אין מה להגיד ל"ת
אביגדור לבקוביץ'  |  16/10/16 05:38
3
כתבה מרתקת ומעוררת מחשבה
דן אורון  |  16/10/16 05:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
שמעון פרס היה בקן ירושלים-פריז עשרות רבות של פעמים טרם המלחמה, שהביאה בסופו של דבר את ראש הממשלה להכריז בנובמבר 1956 הכרזה משיחית בדבר הקמת "ממלכת ישראל השלישית". הכרזה משיחית מטורפת ממנה נאלץ ראש הממשלה לסגת בבושת פנים
מנחם רהט
המאמר הפרוגרמטי ב'השילוח' הוכיח, כי שרת המשפטים נאה דורשת; המציאות תוכיח אם תהיה גם נאה מקיימת
רבקה שפק ליסק
פרס הוא אבי המסורת הנמשכת עד היום שאומצה על-ידי ראשי המפלגה שבזבזו את האנרגיה שלהם על מאבקים על השליטה במפלגה במקום לקדם את האינטרסים של המפלגה
אברהם פכטר
האם דין עמונה כדימונה    מה הקשר בין סימונה מדימונה לבת-אל מעמונה    הפלשתינים - מחמיצים כל הזדמנות    המזל של ממשלות ישראל - הטיפשות של הפרטנרים    יש מנהיגים ערביים בישראל - שטוענים שההנהגה שלהם חיה בעבר במקום בעתיד    הזמן פועל לטובתנו - זכרו שאמרתי זאת    המשט לעזה - ודממת האלחוט שלנו - הצלחה
גד גזית
הגיע כבר הזמן להודות שהתנהגותם של בכירי מטכ"ל צה"ל סביב ועדת אגרנט הייתה מחפירה ופחדנית, מלבד דדו, והתבטאה בעיקר ברצונם המופגן להטיל את אחריותם על או לשתף בה את הדרג המדיני    כך לא נוהגים גנרלים מקצועיים ובעלי כבוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il