X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיקרי פסק הדין
16 באוקטובר 1946

הנאצים עולים לגרדום

היום לפני 70 שנה נתלו בנירנברג בכירי הפושעים הנאצים. האם המשפט השיג את מטרתו? מה היה מקומה של השואה בו? האם ההליכים היו לגמרי הוגנים? ומהי השורה התחתונה?
▪  ▪  ▪
ריצו את מלוא עונשיהם [צילום: ריימונד ד'אדריו]

1. משפטי נירנברג קבעו תקדים: מנהיגיה של מדינה עומדים לדין על פשעים שביצעו בעת מילוי תפקידם. במובן זה, הם פרצו את הדרך לבית הדין הבינלאומי הנוכחי, המעניש על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. אבל הנה הרהור נוגה: האם העובדה ש-70 שנה אחרי נירנברג עדיין יש מנהיגים פושעים שכאלו, אינה מלמדת שההרתעה לא עובדת? ובמבט רחב יותר: האם העובדה ש-70 שנה אחרי שנחשפו זוועות המשטר הנאצי עדיין מבוצעים פשעים דומים (ע"ע יוגוסלביה, רואנדה, סודן, סוריה ועוד), אינה מלמדת שהעולם לא למד את הלקח?
2. מחשבה שנייה: האם הנאצים הבכירים הועמדו לדין על העבירות הנכונות? ההיסטוריון הגרמני סבסטיאן הפנר עונה על כך בשלילה. לדעתו, משפטי נירנברג היו צריכים לעסוק רק במה שהיה בפועל האישום הרביעי - פשעים נגד האנושות. זה, טוען הפנר במידה רבה של צדק, היה הייחוד הנורא של המשטר הנאצי. פשעים נגד השלום, פשעי מלחמה, קנוניה - אלו היו לפניו, והיום אנחנו יודעים שגם אחריו. יתרה מזאת: לא מעט מעשים של בעלות הברית, ובמיוחד של ברית המועצות, היו פליליים כמו אלו של הנאצים.
3. עמדתו זו של הפנר מתקשרת במישרין לעובדה הבאה: השואה הייתה חלק שולי בלבד ממשפטי נירנברג. נכון שהנאצים ביצעו שורה של פשעים איומים ביותר. נכון שהמלחמה בה פתח אדולף היטלר, בסיועם של מי שישבו על ספסל הנאשמים בנירנברג, עלתה בחייהם של 50 מיליון בני אדם - כך שהיהודים היו רק כעשירית מקורבנותיה. ובכל זאת, השואה הייתה הפשע הקשה ביותר - ואני לא אומר זאת כיהודי בכלל וכחוקר שואה בפרט. הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה, בה משאביה של מדינה מודרנית הוקדשו לביצוע רצח עם שיטתי.
השואה הייתה בשולי המשפט לא רק משום שהוא עסק באירועים של מלחמת עולם בת 5.5 שנים, אלא גם בגלל הצורה בה הוצגה בנירנברג. הפרק הזה, כמו המשפט כולו, התבסס על מסמכים גרמניים וכמעט שלא על עדים. על אושוויץ העידו ניצולה צרפתייה שנאסרה בשל פעילותה הפוליטית, ומי שהיה מפקד המחנה - רודולף הס.
המסמכים שנאספו והוצגו בנירנברג מילאו וממלאים תפקיד חשוב בחקר השואה, ובראשם - פרוטוקול ועידת ואנזה. אבל ההסתמכות עליהם הביאה לכך שהשואה תוארה דרך עיניהם של הרוצחים, בעוד הקורבנות היו פסיביים לחלוטין. בכך גם תרמו משפטי נירנברג לדימוי המעוות והפוגעני של היהודים כצאן לטבח.
4. בשולי הדברים יש להעיר, כי בנירנברג היו כמה עיוותים של המשפט הפלילי המקובל. העיקרי שבהם: חוסר האפשרות לערער. הנאשמים שהורשעו, כולל אלו שנדונו למוות, יכלו רק לבקש חנינה. אין תקדים לכך שהליך פלילי מסתיים בערכאה אחת בלבד. ליקוי נוסף היה בכך שפסיכולוג הכלא, גוסטב גילברט, דיווח לתביעה על שיחותיו עם האסירים, והיא עשתה בכך שימוש - למשל כאשר הפרידה ביניהם לקבוצות שונות, במטרה לגרום לחלקם להעיד נגד האחרים ונגד היטלר.
5. ובכל זאת, רק המורשעים במשפט נירנברג הראשון ריצו כולם את מלוא עונשיהם. למעט אולי כמה יוצאי דופן, מי שהועמדו לדין בידי בעלות הברית במשפטים מאוחרים יותר - לא ישבו בכלא את מלוא התקופות שנגזרו עליהם, והומתקו עונשיהם של רבים מבין הנדונים למוות. בעלות הברית התעקשו שנאשמי המשפט הראשון יישבו עד היום האחרון, כולל רודולף הס (סגנו של היטלר, לא מפקד אושוויץ שנתלה בפולין), שישב לבדו בכלא שפנדאו 40 שנה עד שהתאבד.
משפט נירנברג הפך למושג, שעם כל חולשותיו וחסרונותיו - עודנו מהווה תמרור אזהרה וציון לעשיית דין בגרועים שבפושעים. הוא חשף לעין כל את זוועות המשטר הנאצי ואת פשעיו, ובמידה רבה יש לזקוף לזכותו את העובדה שלמעט כמה תמהונים וניאו-נאצים - איש אינו חולק על העובדות הנוגעות למעשים אלו. 70 שנה אחרי, זהו עדיין אחד המשפטים החשובים ביותר בהיסטוריה, ומן הסתם הוא יישאר כזה.

סרט דוקומנטרי על המשפט

תאריך:  16/10/2016   |   עודכן:  16/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנאצים עולים לגרדום
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא כולם !
מגיב ותיק  |  16/10/16 13:12
2
משפטי נירנברג-קרימינלים ופושעי
עו"ד פכטר אברהם  |  16/10/16 15:47
3
חוק הטבע מספר 1 קובע
אהרון שחר  |  16/10/16 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מירב ארד
המוזאון יוקם בבניין בעיר העתיקה של בוקרשט    ראש העיר של בוקרשט ונשיא רומניה הביעו תמיכה מלאה בקמתו של המוזאון
שמעון זיו
הקלות הבלתי נסבלת בו שר מעביר מיד ליד את נושא הרשם ממשרדו למשרד האוצר היא בעיה בפני עצמה, כי לפי אופי הנושא טוב היה אם היה נוחת במשרד המשפטים
מירב ארד
המשמעות: 9,000 ניצולי שואה יקבלו לפני החג מענק על סך 2,750 ש"ח לקראת ראש השנה
עידן יוסף
חברת הכנסת סבטלובה דורשת מבולגריה לפעול להסרתן של מזכרות עם סמלים נאציים הנמכרות בחנויות במדינה    השגריר הבולגרי הבטיח לפעול בעניין
רבקה שפק ליסק
אריסטידס דה סוסה מנדס, היה דיפלומט פורטוגזי שעזר לאלפי יהודים להינצל מציפרני הנאצים    ביתו הפך למקום של הוקרה והכרת תודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il