X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אויה לנו אם ניזום או נתערב בסוריה. אין לנו חלק ונחלה ב"מלחמות הערבים-האירנים-הטורקים, הכורדים. העולם לא יוזם, אז ישראל תכניס הראש שלה למאורת הצפעונים?
▪  ▪  ▪
ארטילריה טורקית מפגיזה את צפון סוריה [צילום: AP]

בתקופת החגים, רוויית הראיונות, התפרסם ראיון עם אלוף בדימוס, רב זכויות. בין השאר הוא המליץ ליזום בסוריה, "להיכנס פנימה וליצור מערכת יחסים חדשה עם העם הסורי". הוא פרט, ואני מצטט:
"ניכנס לא כדי להילחם או לכבוש, אלא כדי להציל את העם הסורי. תן לכל מיליון הפליטים לחזור לבתיהם, חבר אותם למים, חשמל, הגן עליהם. צור יחסים חדשים עם חלקים חשובים של האוכלוסייה. אנחנו רוצים להמשיך ולהילחם איתם? אם לא, אז למה לא יוזמים? כי אין מדיניות. יש לנו עוצמה הצבאית, הכלכלית והאזרחית לשנות מהותית את מצבנו ואת מצב האזור כולו....יש סיכונים אבל צריך לשקול אותם מול ההזדמנויות המדיניות".
האמת, לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. חיכיתי שהמראיין ישאל אותו, לפחות: "אז איך עושים זאת?", "מי זה העם הסורי"?, ועוד שורת שאלות תם. הוא כמובן לא שאל. אין שום טעם להתייחס לגופה של ההצעה, אבל היא מעלה כמה סוגיות עקרוניות שחוזרות ועולות אצלנו בהקשר למתרחש באזור.
ראשית, הכמיהה ליוזמה. יש אמונה דתית שעצם היוזמה תעניק לישראל יתרונות והישגים. בסוגיה הסורית כל יוזמה שלנו היא, לדעתי, בגדר קטסטרופה. אין לנו שום חלק ונחלה במאבקי האיתנים שמתחוללים במזרח התיכון. אסור לנו, בתכלית האיסור למקם את עצמנו בגלוי עם אחד הצדדים, לא ערבים סונים, לא כורדים סונים, לא אירנים שיעים, נכון שיש אינטרס משותף בינינו לבין המדינות הסוניות מול אירן, אך הוא נזיל ובוגדני. אנחנו לא סונים ולא חלק מהמאבק הטיטאני בין השיעים לבין הסונים. ושימו לב לכך שהמדינות הסוניות רבות בינן לבין עצמן, והן אלו שעומדות בראש המאבק המדיני נגדנו בכל ארגון בינלאומי. ובהקשר היותר צר ו"המקומי". אסור לנו, לדעתי, להתערב בגלוי לטובת הדרוזים בסוריה, תומכי משטר הרצח של אסד, למרות לחצים פנימיים.
חוויתי אישית את הטרגדיה הלבנונית, מראשיתה. הכנסנו את הראש שלנו למלחמת האזרחים הלבנונית, צידדנו בצד אחד, שבגד בנו ברגע שזה השתלם לו.
שנית, יש אצל לא מעטים בתוכנו אמונה כי אנו מעצמה אדירה, שאם רק תעז, אזי היא תשפיע על עיצוב כל האזור. לא הרוסים, לא האמריקנים, אנחנו הישראלים נשפיע. התייהרות חסרת שחר שאינה שונה בהרבה מהיהירות ערב מלחמת יום הכיפורים. בואו ונהיה יותר צנועים וענווים, ונראה אותנו מעצבים קודם כל את הבעיות הפנימיות בחברה שלנו שלנו.
שלישית, הסוגיה המוסרית. בסוריה מתבצע עכשיו רצח עם ע"י השליט שלו בעזרת הרוסים. אפילו בסוכנויות האו"ם כבר הסכימו להגדיר את מה שמתחולל שם כאחד מפשעי המלחמה החמורים ביותר בהיסטוריה. אבל, האם מישהו שמע את נשיא ארה"ב אומר מילה אחת, ציוץ אחד? מישהו שמע את מרקל, שכנראה נמצאת בצום. לא אנחנו צריכים ליזום, העולם החופשי (עדיין) הוא שצריך ליזום משהו. הוא לא יעשה כלום, בקושי יזיל דמעה. על-רקע חולשה אמריקנית מופגנת, כולם מפחדים מפוטין המהמר עם האקדח. ושתי שאלות עולות: האחת, מהותית וקריטית: מה יעשה הנשיא/נשיאה האמריקני מול פוטין ופשעי המלחמה? השנייה, מצומצמת יותר: מה יעניין יותר את אובמה בין נובמבר 2016 לינואר 2017: לנסות ולמתן את טבח העם הסורי או ל"התנקם" בנתניהו?

תאריך:  27/10/2016   |   עודכן:  27/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עולות הצעות ליוזמה שלנו בסוריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החכמים בשלהם, והטיפשות נשארת
שאול א.  |  27/10/16 13:24
2
מדוייק. אבל את חלכאי השמאל
שוחר-שלום  |  27/10/16 15:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
אביתר בן-צדף
נושאת-המטוסים אדמירל קוזניצוב משייטת עם קבוצת כלי-השיט שלה מהים הצפוני במגמה לתגבר את הכוח הרוסי בסוריה    ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מגנה את המעורבות הרוסית בסוריה ואת 'הזוועות החולניות' המתרחשות שם
איציק וולף
ועדת חקירה שהוקמה בספטמבר 2015 בניגוד לעמדת רוסיה קובעת שהממשל הסורי השתמש בנשק כימי נגד אזרחים לפחות שלוש פעמים מאז שנת 2014    דאעש תקף את הכוחות העירקיים סמוך לכירכוכ, לפחות 80 נהרגו
איציק וולף
תשדיר של ממשלת רוסיה קרא לאזרחים להיערך למתקפה צבאית נגד המדינה והקרמלין מאיים בפעולות מנע אם ארצות הברית תבצע פעולת סייבר נגד רוסיה    קרי ולברוב נפגשו בשוויץ לראשונה מאז קריסת הפסקת האש    אנגלה מרקל: הפצצות רוסיה-סוריה מתקרבות לפשעי מלחמה
מירב ארד
שלחה שתי ספינות טילים מהצי בים השחור המצוידות בטילי שיוט ארוכי טווח, ומצטרפות לטילי S300 שהוצבו בסוריה    הממשל האמריקני הודיע על השהיית ערוצי התקשורת עם מוסקבה בנוגע לסוריה
ענבל בר-און
בועז ביסמוט מישראל היום עוסק בטבח האזרחים והמורדים הסוריים בחאלב, ע"י כוחות אסד, פוטין החיזבאללה ואירן    והעולם שותק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il