X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרחבת הפעילות הצבאית של רוסיה במזרח התיכון, מעלה את החשש שהתנגשות בין כוחות רוסיים לבין כוחות של צה"ל היא רק עניין של זמן
▪  ▪  ▪
נוכחות מוגברת [צילום: AP]

ממלאים את הוואקום

כשיש ואקום שלטוני, מישהו קם למלא אותו. כאשר הוואקום נוצר על-ידי מעצמה, ימלאו אותו מהר. הנוכחות הרוסית המוגברת במזרח התיכון, שהיא פועל יוצא מהנוכחות האמריקנית המתמעטת באזור, מדאיגה בכירים בצה"ל. חילות האוויר והים הורגלו לחופש פעולה מלא באזור, בלי איום אמיתי. כעת, הנוכחות הרוסית פוגעת בחופש פעולה זה בין היתר באמצעות פריסת כוחות ויכולות טכנולוגיות.
דבר זה מגביר את הסיכוי לעימות בין כלים ישראלים לרוסים. בישראל הבינו את הרמז, ולפני מספר חודשים טס ראש הממשלה בנימין נתניהו לרוסיה, וביחד איתו מפקד חיל-האוויר, אמיא אשל, בעקבות פריסה רוסית של טילי S300 ו-S400 המכסים את כל שטח ישראל.. אולם האינטרסים הרוסים באזור הולכים ומתרחבים, והחשש הוא שהתנגשות בין ישראל לרוסיה היא רק עניין של זמן.

נשיא לבנון מצהיר

השבוע נכנס מישל עאוון לתפקידו בנשיא לבנון’ לאחר 866 ימים שבמדינה לא היה נשיא נבחר. בחירתו של עאוון התאפשרה לאחר שמזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הודיע על תמיכתו בו. אחת ההכרזות הראשונות של עאוון נגעו לישראל, כאשר אמר שיימשכו המאמצים לשחרור האדמות הכבושות, כולל תמיכה בהתנגדות בישראל.
אמירות כאלו ואחרות של מנהיגים ערבים, אינן זרות לאוזן הישראלית. לכן, לא נראה שתבוצע בקרוב פעולה לבנונית נגד ישראל. עם זאת, עולה השאלה מה תהיה עמדת צבא לבנון במלחמה הבאה בין חיזבאללה לישראל: האם הצבא יישב בצד ולא יתערב, או יסייע לארגון בדרכים שונות. מה שבטוח הוא, שלבנון צריכה להסדיר קודם את עסקיה הפנימיים לפני שהיא פונה לעימות מול ישראל.

ללא ביטחון

בתחילת השבוע בוצע פיגוע ירי באזור בית-אל, כאשר מחבל פתח באש לעבר עמדת צה"ל. מתחקיר האירוע עלה, כי המחבל הוא מוחמד תורכמאן, שוטר ביחידה המיוחדת של מנגנוני הביטחון הפלשתינים. דבר זה מעלה חשש מפעילות עתידית של גורמי ביטחון ברשות הפלשתינית.
זוהי סבירות גבוהה, כי הנשק בו תורכמאן ביצע את הפיגוע הוא הנשק שקיבל לידו מתוקף תפקידו. אירוע זה משפיע על היחסים שבין מנגנוני הביטחון לבין ישראל. ההערכה היא שחלק מהפיגועים הם פיגועי השראה, בו המחבל מחקה מחבל אחר. כעת כאשר היה מחבל נוסף ממנגנוני הביטחון, הדבר ישפיע על יחסיהם עם ישראל ויקשה עליהם עוד יותר לנסות ולייצר ביטחון בשטחי הרשות.

עוד כוחות מצריים

במסגרת הלחימה נגד ארגון דאעש, מתגבר צבא מצרים את כוחותיו בגבול עם ישראל, וכן משפר את מערכי ההגנה והמודיעין בשטח. לפי גורמים ביטחוניים, הצבא המצרי השקיע מאמצים רבים בפגיעה בתשתיות הטרור שהתפתחו בסיני. למרות הצלחות רבות בתחום, הן עדיין לא ממוקדות. דאעש וארגונים אחרים הפועלים בזירה, מצליחים לבצע את התקפותיהם בשל המחסור במודיעין איכותי בצבא מצרים. נאמר, כי ההשקעה המצרית נגד דאעש, נעשית במסגרת הסכם השלום עם ישראל. מצב זה יכול להביא דווקא להגברת שיתוף הפעולה בין המדינות, בין בשיתוף פעולה מודיעיני ובין בשיתוף פעולה צבאי בשטח נגד ארגוני הטרור.

מבט ערבי

מערכת הבחירות בארה"ב שעומדת להסתיים בקרוב, משכה יותר מהרגיל את תשומת הלב העולמית. במסגרת בחירות אלו, נערכו סקרים בקרב אזרחים ערבים באזור אודות יחסם לארה"ב והתקוות שלהם מהנשיא הבא. שני שלישים מהנשאלים היו בעלי דעה שלילית על מדיניות החוץ האמריקנית, אולם רובם אוהדים את הילרי קלינטון שהיא מעמודי התווך של מדיניות זו. מעבר לכך, רוב הנשאלים מעוניינים שארה"ב תתערב בנעשה באזור, בדגש על המלחמה בדאעש, סיום מלחמת האזרחים בסוריה והסכסוך הישראלי-פלשתיני. בסופו של דבר, עולה מהסקר, כי ערביי האזור לא סומכים על ארה"ב, אך רוצים שהיא תתערב במזרח התיכון.

תאריך:  03/11/2016   |   עודכן:  03/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - לקחים, הגדיל, מסר, החליט וקבלה
ערן עודד
מבין שלושה העימותים הטלוויזיוניים שהתקיימו בין הילרי קלינטון לדונלד טרמפ, העימות השני, ב-9 באוקטובר 2016 התמקד, מעבר להטחת האשמות הדדית, בסוגיות שנוגעות למדיניות החוץ של ארצות הברית, ובראשן - סוריה
צבי גבאי
הרהורים בעקבות האביב הערבי בתרגומו של צבי גבאי    סעיד אסבר מבטא בכתיבתו מחאה על המתרחש בארצו ובעולם הערבי
איציק וולף
הבחירות המוניציפליות האחרונות בסעודיה היו היסטוריות    לראשונה הורשו נשים לבחור ולהיבחר    כתבת הניו-יורק טיימס התלוותה לשלוש מהן בתקווה ובאכזבה המרה    צפו בתיעוד חיי הנשים בסעודיה
עמוס גלבוע
ודאי שיהיה שם מרחץ דמים וחורבן. לא ודאי בכלל מי ישלוט בעיר אחרי דאעש    על כן יש לצפות למרחצי דמים נוספים. וודאי שסילוק דאעש ממוסול לא יחסל אותו או יפחית טרור. לוחמת הגרילה תהפך לנשק העיקרי שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il