X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיאת בית המשפט העליון מתעלמת מיסוד-היסודות של הפרדת הרשויות: הרשות המחוקקת היא הקובעת את החוקים, בעוד הרשות השופטת יכולה רק לבחון אותם בדיעבד
▪  ▪  ▪
הפרדת רשויות [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
נאור: לא נתאם מועמדים לעליון
איתמר לוין
הודיעה לשקד שהיא מפסיקה את ההתייעצויות על מינוי ארבעה שופטים לביהמ"ש העליון, בשל "הנחת אקדח על השולחן" בדמות הצעת החוק לביטול הווטו של שופטי העליון על המינויים
לרשימה המלאה

מרים נאור אינה אישה ותרנית ופשרנית. היא מנומסת מאוד, בעלת טון דיבור שקט, אבל מי שישב אי-פעם באולמה יודע, שהיא קפדנית עד קוצו של יו"ד. אבל למרות זאת, המכתב שלה לאיילת שקד (יום ד', 2.11.16) מפתיע בחריפותו - ובעיקר מצביע, למרבה הצער, על טעות יסודית של נאור.
נאור מאשימה את שקד בסחיטה באיומים - לא פחות. "הנחת אקדח על השולחן" - זהו ביטוי שמרמז לאלימות, או למצער לאיום באלימות. לדעת נאור, הצעת החוק של רוברט אילטוב לשלילת זכות הווטו של השופטים במינוי עמיתיהם לעליון, מהווה איום ישיר: אם לא תמנו את מי שנראה לנו - נשלול מכם את האפשרות להשפיע.
בואו נעשה סדר. על-פי החוק במקורו, כל מינוי של כל שופט הצריך רוב רגיל - לפחות חמישה מבין תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים. גדעון סער יזם את התיקון לפיו רק במינויים לעליון יש צורך בשבעה קולות. הוועדה מונה ארבעה פוליטיקאים, שלושה שופטים ושני עורכי דין. המשמעות: שום מינוי לעליון לא יעבור בלי הסכמת השופטים, שתמיד מצביעים כבלוק.
זהו מצב בעייתי, בלשון המעטה. זהו המצב שמאפשר לשופטי העליון להטיל וטו על כל מועמד שלא נראה להם, ולא משנה מהי הסיבה: רמתו השיפוטית, דעותיו, צבע עורו, מינו. הם כמובן גם לא צריכים לנמק, ונא לזכור שהפרוטוקולים של הוועדה מתפרסמים בצינזור כבד - ללא הדברים המהותיים שנאמרים בדיונים.
לכאורה, גם לפוליטיקאים יש זכות וטו, אבל זה רק לכאורה. באופן עקרוני, הפוליטיקאים הם שר המשפטים, שר נוסף, ח"כ מהקואליציה וח"כ מהאופוזיציה. קשה למדי להגיע למצב בו שלושה מתוכם יתאחדו בהתנגדות למועמד ספציפי. אפילו כיום, כאשר מי שהיה נציג האופוזיציה הוא כעת חבר הקואליציה (רוברט אילטוב), קשה לראות את משה כחלון מצביע אוטומטית יחד עם שקד.
אבל נניח שהווטו הזה מוצדק. נניח שהוא בנפשה של נאור. מה שעשתה במכתבה, הוא דרישה לקבל זכות וטו על שמירת הווטו. תקראו היטב מה נאור אומרת. קצפה יצא על כך שהצעת החוק של אילטוב הונחה על שולחן הכנסת מבלי להתייעץ איתה. היא גם מסיקה מפרסומים בתקשורת, שלמעשה שקד עומדת מאחורי ההצעה.
נניח בצד את הגיחוך שבשימוש בתקשורת כמקור מידע, בידי מי שלא מוכנים לשמוע עליה כראיה בדיונים המתקיימים בפניהם. אז פתאום היא מספיק אמינה כדי להסיק ממנה מסקנות המוליכות למלחמה מול השרה? אבל את זה, כאמור, נניח בצד. המהות פה היא הבעייתית, וזה בלשון המעטה מתוך כבוד לנאור ולתפקיד שהיא ממלאת.
נאור התבלבלה. היא שכחה מהו יסוד-היסודות של עקרון הפרדת הרשויות: הרשות המחוקקת קובעת את החוקים, והרשות השופטת יכולה לבקר אותם בדיעבד. לרשות השופטת אין, לא היה ואסור שיהיה תפקיד בהליך החקיקה. זה כל כך ברור, עד שמביך שצריך להזכיר את זה - ועוד לנשיאת בית המשפט העליון. אם השופטים יתערבו בחקיקה ויביעו את דעתם, כיצד יוכלו להעביר עליה ביקורת שיפוטית? ואם השופטים מתערבים בחקיקה - מה להם להלין אם הכנסת תתערב בשיפוט? וזה, כמובן, יהיה סופו של המשטר התקין.
לכל גורם המושפע מחקיקה יש אפשרות להגיב - בעת הדיונים בוועדה. כל חוק שעובר קריאה ראשונה, נשלח לדיון מעמיק בוועדה הרלוונטית. לשם מזמנים את כל הנוגעים בדבר, וכל אחד יכול לבקש להצטרף לדיון. אם נאור חושבת שאסור לבטל את הווטו - תתכבד ותמתין למועד הנכון: הדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט. נכון שגם אז ההתערבות השיפוטית בחקיקה תהיה מאוד בעייתית, אבל לפחות היא תיעשה במקום הנכון, בזמן הנכון ובהליך הנכון.
מה שנאור רוצה, זה שחוק הנוגע במישרין אליה ולחבריה - יקבל מראש את אישורה. זו המשמעות של מכתבה ושל הצעד החמור בו נקטה. ולזה, עם כל הכבוד, אסור להסכים במדינה דמוקרטית.

תאריך:  03/11/2016   |   עודכן:  03/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וטו על וטו
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
לא לבחון, לשפוט על פיהם בלבד ! ל"ת
רון ה.  |  3/11/16 12:44
2
נוצר מצב
באום  |  3/11/16 14:24
3
סכנה=שתתפטר ותמליךאת אסתר חיות
ע_הראל  |  3/11/16 14:50
4
לא טעות - חוצפה !
ארי כספי  |  3/11/16 14:55
 
- המשך
טנא   |  3/11/16 16:51
 
- סוף
טנא  |  3/11/16 16:58
 
- סליחה כאן ההתחלה
טנא  |  3/11/16 19:14
5
שלטון החוק והביקורת השיפוטית1
צרצר  |  3/11/16 14:59
6
שלטון החוק והביקורת השיפוטית2
צרצר  |  3/11/16 15:06
7
ההפיכה החוקתית של ברק
פנחס  |  3/11/16 15:08
 
- ביהמ"ש והפרקליטות משלימים
טנא  |  3/11/16 16:19
8
שלטון החוק והביקורת השיפוטית3
צרצר  |  3/11/16 15:18
9
כל
שמ  |  3/11/16 20:42
10
גם אישה יכולה להיות ראש מאפיה ל"ת
דון קורליאונה  |  3/11/16 20:47
11
העליון צריך לפעול ברוח שמגר!
מפוכח  |  3/11/16 22:59
12
מינוי עבריינים לשופטים
מזרחי  |  4/11/16 09:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
אילטוב, חבר הוועדה לבחירת שופטים, הגיש הצעת חוק לפיה גם שופטי העליון ימונו ברוב רגיל של חברי הוועדה    הערכה: ההצעה - על דעתה של שקד
ענבל בר-און
טובה צימוקי מידיעות אחרונות סוקרת את המועמדים לבית המשפט העליון    ומעל הכל מרחפת רוחה הימנית שמרנית של שקד
איתמר לוין
המשנה לפרקליט המדינה ימונה לשופט בבית המשפט המחוזי    חני אופק מונתה לביה"ד הארצי לעבודה    לראשונה: שתי שופטות שלום ממוצא אתיופי
איתמר לוין
המשנה לפרקליט המדינה, אלי אברבנאל, מועמד למחוזי בירושלים    דנה בריסקמן וחני אופק, שכבר נכשלו מספר פעמים, ממשיכות להתמודד - ואופק מועמדת גם לבית הדין הארצי לעבודה
איתמר לוין
חברת הוועדה לבחירת דיינים: משום מה מתעכב מינויו של הרב איגרא לבית הדין הגדול    סלומינסקי: איש ש"ס בוועדה הודה בעבר שהוא מצביע לפי הוראותיו של הרב עובדיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il