X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה שבדיון הציבורי על היחסים בין שלוש רשויות המשטר הדמוקרטי יש המתבלבלים בין עליונות שלטון החוק לבין כוחניות של גורמים מסוימים ברשות השופטת בעבר ובהווה, שהביאה לחדירתה של רשות זו לתחומי הפעולה שאמורים להיות נחלתן של הרשות המחוקקת ושל הרשות המבצעת
▪  ▪  ▪
נאור [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

עד כה התנהלה מערכת היחסים העדינה בין הרשות השופטת בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, ובמיוחד שרת המשפטים איילת שקד, באופן סביר ותרבותי. הדיונים ביניהן נראו ענייניים ואפילו לגופו של עניין, ללא פעלתנות היתר שאפיינה את אחד מקודמיה של נאור בתפקיד, אשר פגע במערכת החיונית של הבלמים והאיזונים בין שלוש הרשויות במשטר הדמוקרטי.
השבוע השתנו הדברים, ובמקום דיון ענייני בתהליך בחירתם של שופטים חדשים לבית המשפט העליון, פעלה השופט נאור בסגנון שאינו יאה לרום מעמדה. כאשר נאור מאשימה את שקד בהנחת "אקדח על השולחן". היא נקטה בשפה הלקוחה מעולמות תחתונים, הרחק ממקום שבתה בפסגת הרשות השופטת, קל וחומר בבית המשפט העליון. הסגנון אינו ממחיש מזג שיפוטי מהו, ומדרדר את הדיון הענייני למאבק כוחני.
נאור נתמכת באופן אוטומטי-פבלובי על-ידי "הנאורים" בעיני עצמם, "הנאורים" כזוהר הרקיע, אלה הבטוחים שכל עקרונות הדמוקרטיה ושלטון החוק נמצאים בצד שלהם של המערכת הפוליטית, ושהמערכה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו מקדשת את האמצעים. לעתים נראות התבטאויותיהם של "נאורים" אלה, הנמנים על מפלגת השמאל/תקשורת, כגובלים בהסתה. טוב הייתה עושה השופטת נאור אם הייתה מנערת מעליה את הגופים הללו המכתימים את מעמדה, ואם הייתה חוזרת אל שיג ושיח ענייניים עם שרת המשפטים.
בני חושך
האמת חייבת להיאמר: בוויכוח הציבורי סביב הבלמים והאיזונים החייבים להתקיים בין שלוש הרשויות - השופטת, המחוקקת והמבצעת - כלל לא ברור מי הם "בני האור": האם אלה מי שהתגייסו למען הפרת האיזון החיוני, או שאלה הם דווקא מי ששואפים להחזיר את האיזון לקדמותו, בבחינת "השיבה שופטינו כבראשונה", כפי שהיה לפני פעלתנותו השיפוטית הנמרצת והחריגה של אהרן ברק כנשיא בית המשפט העליון, אשר שיבשה את המערכת ונתנה כוח רב מדי לרשות השופטת על חשבון אחיותיה?
עד לימיו, ותחת נשיאותם של שופטים דגולים לא פחות בבית המשפט העליון, מערכת הבלמים והאיזונים פעלה כשורה, איש לא ערער על תפקודה, ואיש לא נחלץ להגנתה של מערכת המשפט, כי איש לא נתפש כמאיים עליה. לעומת זאת, בעשרים השנים האחרונות צברה הרשות השופטת כוח יתר, ניצלה את חולשתן של הרשויות האחרות וחדרה לתחומי סמכותן, האיזון הופר וקמו "בני האור", מי לקידום טלטלה זו ומי להשבת האיזון הדרוש. אלה ואלה אינם "בני חושך". הוויכוח ראוי, ובלבד שייעשה באופן תרבותי וענייני, בלי התלהמות בנוסח הנשיא לשעבר אהרן ברק ("החלטה של הכנסת בעד פסקת ההתגברות כמוה כגלולות רעל") או המשנה לנשיא לשעבר מישאל חשין ("מי שירים יד על העליון, אגדע את ידו").
בהקשר זה חשוב לציין שאין חוק עוקף בג"ץ אלא בג"ץ עוקף כנסת, וכאשר בג"ץ עושה מעשה כזה אין להתפלא על הכנסת - נציגת העם הריבון - שנשמעים בה קולות הקוראים לשמור על מעמדה והחלטותיה. הכנסת בהחלט רשאית - ואף חייבת - לשקול מחדש חוק שנפסל ע"י בג"ץ, אבל רשאית גם לאשררו. במיוחד נכונים הדברים כאשר בית המשפט העליון נראה לעתים לא כמי שנחלץ להגן על המיעוט נגד עריצות הרוב אלא כמי שפועל למען יישום השקפת המיעוט, שנדחתה על-ידי רוב הבוחרים. במציאות כזאת צריכה להיות לכנסת האפשרות גם לאשר מחדש חוק שאישרה בעבר, אף אם לא מצא חן בעיני בג"ץ.
עצוב לראות מהי הנחת היסוד בכל הדיון הציבורי בעניין הרוב הדרוש לבחירת שופטים חדשים לבית המשפט העליון. הנחת היסוד היא ששלושת השופטים המשתתפים בוועדה פועלים כאיש אחד, ושלא צפוי מצב שיפעילו שיקול דעת עצמאי ויתפצלו באופן ענייני בהצבעה כלשהי, בעד ונגד מועמד כלשהו.
נראה שבדיון הציבורי על היחסים בין שלוש רשויות המשטר הדמוקרטי יש המתבלבלים בין עליונות שלטון החוק לבין כוחניות של גורמים מסוימים ברשות השופטת בעבר ובהווה, שהביאה לחדירתה של רשות זו לתחומי הפעולה שאמורים להיות נחלתן של הרשות המחוקקת ושל הרשות המבצעת.

תאריך:  06/11/2016   |   עודכן:  08/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם נאור נאורה
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח תקיף, תרבותי וענייני ל"ת
סב  |  6/11/16 22:47
 
- ניתוח "ענייני" ,נוסח בריימן
שלמה המגיב  |  7/11/16 18:17
2
נאור אינה בכלל נאורה
dina gurman  |  7/11/16 00:58
3
מתי שופטים בעליון יועמדו לדין?
נחום שחף  |  7/11/16 10:51
 
- לא מספיק 99% הרשעות במשפטים
בני בנקר  |  7/11/16 19:01
 
- הכעס שלך מוצדק כמובן אבל
מומחה לשלטון ולח  |  8/11/16 08:50
 
- ואף לא אחד מדבר על המציאות
בני בנקר  |  8/11/16 10:27
4
כתבה ראויה מאד ומצויינת.
הגיעה העת  |  7/11/16 17:48
5
הערעור החריף ביותר על סמכויות
הירונימוס  |  7/11/16 18:21
 
- ....ובסדום הקימו בתי משפט,
אברהם 10100  |  7/11/16 19:36
 
- השוואות נוסח הירונימוס
שלמה המגיה  |  7/11/16 19:57
 
- נשאר סולברג השמרן היחידי בעליון
ע_הראל  |  7/11/16 20:02
6
בישראל הרשות השופטת שולטת בכל
מאמר גדול,בריימן!  |  7/11/16 21:04
7
שלטון חוק קיים ב 99% מהמדינות
מומחה לשלטון חוק.  |  8/11/16 08:36
 
- אני לא אוהב את המונח "שלטון
בני בנקר  |  8/11/16 10:42
8
שלא לדבר על התקשורת, שנטשה
וינטר הניה  |  19/11/16 11:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
נשיאת בית המשפט העליון מתעלמת מיסוד-היסודות של הפרדת הרשויות: הרשות המחוקקת היא הקובעת את החוקים, בעוד הרשות השופטת יכולה רק לבחון אותם בדיעבד
איתמר לוין
הודיעה לשקד שהיא מפסיקה את ההתייעצויות על מינוי ארבעה שופטים לביהמ"ש העליון, בשל "הנחת אקדח על השולחן" בדמות הצעת החוק לביטול הווטו של שופטי העליון על המינויים
איתמר לוין
אילטוב, חבר הוועדה לבחירת שופטים, הגיש הצעת חוק לפיה גם שופטי העליון ימונו ברוב רגיל של חברי הוועדה    הערכה: ההצעה - על דעתה של שקד
ענבל בר-און
טובה צימוקי מידיעות אחרונות סוקרת את המועמדים לבית המשפט העליון    ומעל הכל מרחפת רוחה הימנית שמרנית של שקד
איתמר לוין
המשנה לפרקליט המדינה ימונה לשופט בבית המשפט המחוזי    חני אופק מונתה לביה"ד הארצי לעבודה    לראשונה: שתי שופטות שלום ממוצא אתיופי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il