X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התנגדות לצוואה היא מהלך סבוך, הנעשה קשה עוד יותר כאשר המצווה מנסה מראש למנוע אותו. עודף טענות נגד הצוואה עלול להיות חרב פיפיות, כפי שמלמד פסק דין מהתקופה האחרונה
▪  ▪  ▪
כשיר לצוות? [צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90]

חוק הירושה קובע כלל עקרוני, לפיו "כל המעוניין בדבר" רשאי להגיש התנגדות למתן צו לקיום צוואה, בתנאים הקבועים בחוק. כלל זה הוא ביטוי לעקרון יסודי יותר - זכות הגישה לערכאות, שהיא זכות חוקתית. מלכתחילה, הגשת התנגדות לצוואה אינה עניין של מה בכך מן הטעם הפשוט, כי עמוד הענן המנחה את דיני הצוואות, הוא קיום רצונו של המנוח. לפיכך, התנגדות של ממש לצוואה תיתכן רק באמצעות טענות כבדות משקל המגובות בראיות חד-משמעיות, המלמדות שדינה של הצוואה להתבטל.
באילו עילות ניתן להתנגד לצוואה? לאור האמור לעיל, לא תהיה זו רשימה ארוכה:
  • קיומה של צוואה מאוחרת. ככל שהיא תקפה, צוואה מאוחרת גוברת על קודמותיה.
  • קיומה של מעורבות מצד הנהנה בעריכת הצוואה לטובתו. העילה תתקיים אם יוכח שהנהנה היה הרוח החיה מאחורי עריכת הצוואה וניסוחה. למשל: נסיבות בהן הנהנה איתר עורך דין וקיים עימו שיחה מוקדמת, בעוד המצווה הובא על-ידי הנהנה לחתום על צוואה מן המוכן.
  • קיומה של השפעה בלתי הוגנת על המצווה מצד הנהנה; גם עילה זו אינה קלה להוכחה ותקום היכן שנשלל רצונו החופשי של המצווה. לא די בלחצים מצד הנהנה לערוך צוואה שתיטיב עימו. יש להוכיח קיומה של תלות של המצווה בנהנה, שתתבטא בין השאר בסימנים חיצוניים כגון חולשה בריאותית ונפשית של המצווה, הרחקת המצווה מיתר בני המשפחה וניתוקו מהעולם החיצון.
  • עילה רביעית, המחמירה ביותר, היא העדר כושר קוגניטיבי מצד המצווה להבין את משמעות הצוואה והוראותיה. מטבע הדברים, השאלה מתעוררת לאחר פטירת המצווה. חוות דעת רפואית אשר תבחן את מצבו הקוגנטיבי של המצווה במועד עריכת הצוואה, תסתמך על מסמכים רפואיים מהתקופה הרלוונטית, ככל שקיימים. לכן, כאשר מצבו הרפואי של המצווה בעייתי או כאשר מדובר במצווה מבוגר מאוד, רצוי להצטייד מבעוד מועד בחוות דעת רפואית מתאימה באשר לכושרו של המצווה לערוך את הצוואה.
התנגשות בין שני עקרונות-על
מהו הדין במקרה בו אוסר המצווה על הגשת התנגדות לצוואתו? זוהי "תניית סילוקין" וניתן להיתקל בה לא אחת. מטבע הדברים, על תניית סילוקין חולשים שני עקרונות-על משפטיים. מחד-גיסא, ניצבת הזכות היסודית לגישה לערכאות. לא בנקל יקבע בית המשפט, כי זכות חוקתית זו תישלל מבעל דין מכוח תנייה בצוואה. מאידך-גיסא, ניצב עקרון כיבוד רצון המת, שלא השחית מילותיו לריק, וביקש למנוע מחלוקות בין יורשיו לאחר מותו. מהו אפוא הדין?
מקרה שהתברר בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב מדגים את האלמנטים הפועלים בסוגיה זו (ת"ע 37420-03-16). שני אחים הועמדו על-ידי אביהם המנוח בפני התלבטות. הוא ציווה את דירתו ושליש מכספו למי שהייתה שכנתו במשך שנים רבות. האחים ייאלצו להסתפק בשני-שלישים מן הכספים שבחשבונות האב - 13.5 מיליון שקל. עוד ציווה האב, כי מי מבניו שיתנגד לצוואתו או יתבע בעלות על הכספים שבחשבון, הוא יאבד את חלקו לפי הצוואה וחלק זה יועבר לשכנתו.
אף על-פי כן הגישו האחים התנגדות לצוואה וטענו לקיומה של השפעה בלתי הוגנת מצד השכנה, אשר לדבריהם בודדה את המנוח ושלטה באורחות חייו. בנוסף לכך טענו, כי במועד עריכת הצוואה, אביהם לא היה כשיר קוגניטיבית לצוות ולהבין את משמעות הצוואה.
טענה בחוסר תום לב
בית המשפט עמד על הקושי שבאכיפת תניית סילוקין נוכח עקרונות היסוד המנוגדים ביניהם היא מונחת. לרוב יימנעו בתי המשפט מהקביעה לפיה עקרון יסוד אחד נסוג מפני משנהו, ולפיכך הם יאזנו בין השניים. המפתח לכך הוא עקרון תום הלב. במילים אחרות: הפסיקה הכירה בתניית סילוקין כאינטרס לגיטימי של המצווה לשמור על שלמות המשפחה ושמה הטוב, ולהימנע מסכסוכים שיביאו לקרע במשפחה. עיקרון תום הלב מחייב, כי אף שלא ניתן לחסום דרכו של מתנגד לבית המשפט, התנגדות תוגש ממניעים ענייניים, שכן התנגדות סרק תהיה בהכרח מנוגדת לרצון המנוח.
גם את עילת ההתנגדות יש לבחור בתבונה. במקרה זה קבע בית המשפט, כי האחים יכולים היו להסתפק בטענתם להשפעה בלתי הוגנת, אך שעה שטענו להעדר כושר המנוח לצוות, ביודעם שלטענה אין בסיס, חטאו בהעדר תום לב. לפיכך, תניית הסילוקין תקפה מניה וביה.
לכאורה גישה זו מעוררת קושי, הואיל ומתנגד לצוואה יכול לסבור באמת ובתמים, כי המצווה אכן לא היה כשיר לצוות, אף אם יוכרע לבסוף שלא כך היא. נזכיר, כי טענת אי-כושר לצוות היא קשה להוכחה, כמו גם הטענה שמתנגד ידע מלכתחילה שטענתו היא טענת סרק. אפשר, שיש בהחלטה ביטוי לשיקולי מדיניות של בית המשפט, להעביר מסר מחמיר כלפי הגשת התנגדויות סרק כעניין של מה בכך.
כך או כך, נמצאנו למדים כי אין להמעיט בערכה של תניית סילוקין. אומנם אין בכוחה למנוע הגשת התנגדות לצוואה, אך מניעי ההתנגדות ייבחנו בשבע עיניים ועלולים לעורר לחיים את תניית הסילוקין.

הכותבת היא עורכת דין ונוטריון לענייני משפחה.
תאריך:  07/11/2016   |   עודכן:  07/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סגן השר איוב קרא מתלונן על העדר מועמד דרוזי לבית המשפט העליון    שמות של מועמדים הוא לא מוכן לספק, ובדיקה מהירה מעלה ששני השופטים המחוזיים הדרוזיים מונו לתפקידיהם רק בשנה האחרונה
יוני בן-מנחם
בית המשפט החוקתי העליון הסמיך את יו"ר הרש"פ לשלול את חסינותם של חברי המועצה המחוקקת. ההחלטה נועדה לאפשר למחמוד עבאס לפגוע במתנגדיו ובראשם מחמד דחלאן ולבצר את מעמדו
אליעזר רפופורט
ח"כ הכנסת ביטן ניסה לדבר ומיד גלית גוטמן וחיים אתגר (ואחר כך גם האחרים) דברו במקביל בקולי קולות. נוצר טריו קולי, ואי-אפשר היה להבין דבר מדברי ח"כ ביטן בקול הבאס שלו, שנבלע בהמולת קולותיהם
אברהם פכטר
שקד נגד הנשיאה נאור    זכות הווטו של העליונים - בסכנה    מערכת המשפט סוערת בליבוי הפוליטיקאים    השיטה הישנה בוועדה - עבדה שני עשורים ויותר    הטענות של המתנגדים - על סף הקלישאות    אין סכנה לדמוקרטיה ולשלטון החוק    השיטה הישנה - שובחה והייתה גאוות המשרד    השיטה חבר מביא חבר - בסכנה    העיתוי לא מקרי - 4 שופטים חדשים ב-2017
איתן קלינסקי
מסתבר, שג'וזף מקארתי לא מת. הוא הופיע ביום שבת בעירי סמוך לביתי בדמות דוד ביטן, הוא העתיק את הנוסח של מקראתי: "עקבנו אחרי דפי הפייסבוק של עיתונאים בתאגיד השידור הציבורי. הם שמאלנים! הם שמאלנים! הם רוצים לממש את האג'נדה שלהם". אצל מקארתי המקורי הם קומוניסטים, אצל העתקו הישראלי הם אנשי שמאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il