X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברון. מקורות ההשראה: ברק וזמיר [צילום: אסף אלבוחר]
מנדלבליט. מיהר לאמץ את פסק הדין לחיקו [צילום: פלאש 90]
תחשבו שהיו אומרים את זה על הרמטכ"ל

דיקטטורה בחסות בג"ץ

בית המשפט העליון שב ומעניק ליועץ המשפטי לממשלה סמכויות המכפיפות אליו את הדרג הנבחר. כל זה נעשה בלי שום חקיקה, ובלא שיהיו איזונים ובלמים על כוחו של האדם היחיד במדינה שאין עליו שום ערעור. את זה חייבים לשנות מן היסוד, באמצעות חוק שיחזיר את הכוח לידי הנבחרים
▪  ▪  ▪

הלכה מושרשת היא שהרמטכ"ל הוא הפרשן המוסמך של המצב הביטחוני כלפי רשויות המינהל וחוות דעתו מחייבת אותן. פירושו של דבר שהרמטכ"ל, בפרשנותו את המצב הקיים, איננו רק "מייעץ"; הוא "מפקח" על הממשלה, משמש עבורה כ"כלב שמירה" של ביטחון המדינה.
מה דעתכם על אמירה כזאת? ועוד אחת שתצא מפיו של בית המשפט העליון? תאמרו בצדק: משמעותה היא הפיכה צבאית, ביטול המשטר הדמוקרטי וכינון משטר צבאי. וזה בדיוק מה שעשה בג"ץ - אבל במקום "רמטכ"ל" הוא כתב "היועץ המשפטי", ובמקום "ביטחון המדינה" הוא כתב "החוק". כן, בית המשפט העליון יצר דיקטטורה - של היועץ המשפטי לממשלה.
זו אינה גוזמה. הדברים כתובים שחור על גבי לבן בפסק הדין בנושא חוות השקמים (14.11.16), בעיקר בפסק דינה של השופטת ענת ברון ובקצרה בזה של השופט אליקים רובינשטיין; השופט יצחק עמית הסכים איתם. נכון שלא מדובר בפסק דין ראשון מסוגו, אבל בעיתוי הנוכחי - הוא חמור במיוחד. אין פלא, שאביחי מנדלבליט מיהר לאמץ אותו לחיקו ולצטט אותו בנושא חוק ההסדרה, ושמשרד המשפטים הפיץ חיש-קל לתקשורת את הקטעים הללו.

"אופי מעין-שיפוטי"
שומרי סף חיוניים [צילום: איציק וולף]

"היותה של פעולה בלתי-חוקית – כקביעת היועץ המשפטי – היא אפוא סיבה מספקת שלא לבצעה במתכונת המבוקשת, והימנעות הרשות מביצועה היא שיקול דעת נכון ואף מתחייב. המשמעות איננה שהשר כפוף ליועץ המשפטי, אלא שהשר כפוף לחוק – ופירושו של היועץ המשפטי את החוק מחייב אותו"

הנה הציטוטים המלאים, כדי שתוכלו להבין עד כמה הדברים חד-משמעיים – וחמורים. ברון כותבת:
"הלכה מושרשת היא שהיועץ המשפטי לממשלה הוא הפרשן המוסמך של החוק כלפי רשויות המינהל, וחוות דעתו מחייבת אותן – כל עוד לא פסק בית המשפט אחרת... אכן, היועץ המשפטי לממשלה, כמו גם נציגיו במשרדי הממשלה השונים, הם שומרי הסף של שלטון החוק ופעילותם ככזו חיונית בכל רשות מרשויות המדינה. פירושו של דבר שהיועץ המשפטי, בפרשנותו את הדין הקיים, איננו רק 'מייעץ'; הוא גם 'מפקח' על הממשלה.
"לחוות דעתו יש אופי מעין-שיפוטי, מפני שהיועץ המשפטי גוזר מסקנות נורמטיביות המתחייבות, להבנתו המקצועית, מיישום הדין הקיים על נסיבותיו של מקרה ספציפי. במובן זה, מבחינתה של הרשות המינהלית, פעולה בניגוד לדעת היועץ המשפטי כמוה כפעולה בניגוד לדין, ופשיטא שאין רשות רשאית לפעול בניגוד לדין.
"...קבלתה של כל החלטה מינהלית וביצועה של כל פעולה מינהלית, מותנות בהיותן חוקיות. היותה של פעולה בלתי-חוקית – כקביעת היועץ המשפטי – היא אפוא סיבה מספקת שלא לבצעה במתכונת המבוקשת, והימנעות הרשות מביצועה היא שיקול דעת נכון ואף מתחייב. המשמעות איננה שהשר כפוף ליועץ המשפטי, אלא שהשר כפוף לחוק – ופירושו של היועץ המשפטי את החוק מחייב אותו".
ואילו רובינשטיין כתב: "כאן עלי להקדיש דברים קצרים ללקח שיש בפרשה זו – כיצד אין מערכת ציבורית צריכה להתנהג, ועד כמה חיונית השתתפותם של 'שומרי סף' משפטיים ואחרים. יש טענה חוזרת ונשמעת בדבר 'משפטיזציה' יתרה, אולם המשפטנים אינם קובעי המדיניות, ואילו היה הכל נעשה כדין לא היו עולות אותן טענות; אך ענייננו הוא דוגמה לכך שאילולא המעורבות המשפטנית היו נעשות שגיאות קשות".

זוכרים מתי בג"ץ התערב?
הבעיה: תוכנית פעולה אחת [צילום: לע"מ]

באופן מפליא – ואולי בעצם לא מפליא – ברון מסתמכת על אהרון ברק, יצחק זמיר ודורית ביניש. השניים הראשונים היו היועצים המשפטיים לממשלה, והאחרונה הייתה פרקליטת המדינה. ואילו רובינשטיין מציין במפורש שדעתו נובעת מנסיונו בתפקיד היועץ המשפטי. יש דעות אחרות – מעירה ברון – אבל אותן היא כמובן לא מצטטת

נעיר תחילה, שבאופן מפליא – ואולי בעצם לא מפליא – ברון מסתמכת על אהרן ברק, יצחק זמיר ודורית ביניש. השניים הראשונים היו היועצים המשפטיים לממשלה, והאחרונה הייתה פרקליטת המדינה. ואילו רובינשטיין מציין במפורש שדעתו נובעת מנסיונו בתפקיד היועץ המשפטי. יש דעות אחרות – מעירה ברון – אבל אותן היא כמובן לא מצטטת.
אבל זה בשוליים. העיקר הוא המהות – וזו חמורה ביותר. תראו מה אומר בג"ץ: רק היועץ המשפטי לממשלה יחליט מהי פרשנותו של החוק, השרים חייבים להישמע לו ורק בית המשפט יכול לפסוק אחר. נו, אז נלך לבית המשפט. ברון אכן אומרת, שהחלטותיו של היועץ בתפקידו כיועץ כפופות לביקורת שיפוטית. אבל האם מישהו זוכר מתי קרה שבג"ץ התערב בחוות דעת שכזו? כלומר: זה תיאורטי בלבד.
התוצאה היא, שיש בישראל אדם אחד ויחיד – שאיש לא בחר בו, אלא שמתמנה על-ידי הממשלה על-פי המלצותיה של ועדת איתור שבה הנבחרים הם במיעוט – שלמעשה אין אפשרות לערער על דעתו. הוא "מעין-שיפוטי" אומרת ברון – ללא יכולת ערעור. אפשר לערער על פסק דין של שלושה שופטים, אפשר לערער על החלטת ממשלה בת 20 שרים, אפשר לערער על חוק שמקבלת הכנסת ברוב של 120 חברים. אי-אפשר לערער על החלטה של אדם יחיד. בג"ץ מחליט בהרכב של לפחות שלושה; היועץ המשפטי מחליט לבדו. על בג"ץ אפשר לבקש דיון נוסף; על החלטת היועץ המשפטי אתם יכולים לעתור, ותהיו מרוצים אם לא תחויבו בהוצאות.
נחזור לדוגמה של הרמטכ"ל. ועדת אגרנט מצאה, שהמחדל שקדם למלחמת יום הכיפורים נבע במידה רבה מן המונופול של ראש אמ"ן על הערכת המצב הביטחונית. ועדת וינוגרד קבעה, שהמטה הכללי והממשלה כשלו במלחמת לבנון השנייה בכך שהראשון הציג לשנייה תוכנית פעולה אחת ויחידה. כלומר: כאשר מדובר בביטחון המדינה, בעצם קיומה, בחיי אזרחיה – הממשלה צריכה לקבל שתי חוות דעת, או לפחות את היכולת לדחות את דעתו של היועץ הביטחוני שלה. אבל כאשר מדובר בהקמת יישוב, בבניית תחנת כוח סולארית או בהסדרת אימוץ – היא חייבת להישמע ליועץ שלה.
מטורף? בהחלט. וזו לא הדוגמה היחידה. החוק קובע שנגיד בנק ישראל הוא היועץ הכלכלי לממשלה. תולדות המדינה מלאות בהתנגשויות בין הנגיד לבין שר האוצר, שאף הגיעו לפיצוצים מתוקשרים. מה יהיה גודל הגרעון, על מה יוצאו כספי המיסים, כיצד לבנות את התקציב – על זה הממשלה מקבלת עצה ואז מחליטה. אבל אם ניתן יהיה להלביש את אותן מחלוקות בתחפושת משפטית – הממשלה תהיה כבולה ליועץ המשפטי שלה.

האתגר הגדול של שקד
לא להיבהל מהצווחנים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

אני לא סומך על הפוליטיקאים שלנו שינהגו בצורה אחראית ושקולה ושתמיד יצייתו לחוק. פרשת חוות השקמים, בה כאמור נאמרו הדברים שצוטטו כאן, היא אכן דוגמא מובהקת להתערבות משפטית שמנעה לכל הפחות אי-סדרים ואולי גם שחיתות ברכוש ציבורי. הכל שאלה של מידה ושל איזונים – והללו אינם קיימים כיום

אין כאן מילה אחת של הפרזה. זה בדיוק מה שאומר בג"ץ – שהוא אולי האחראי העיקרי לצמיחת כוחו המפלצתי של הייעוץ המשפטי. כוח שאין עליו למעשה שום מגבלה. כוח של פקיד שמתמנה לשש שנים – יותר מהרטמכ"ל ומהמפכ"ל וכמעט כמו נשיא המדינה – ושבפועל לא ניתן לפטר אותו. ואולי הכי חמור: כוח שנובע מכוח המלצות של ועדות ציבוריות, פסיקה משפטית ונהלים של היועצים המשפטיים עצמם – ולא מכוח חוק כלשהו שאושר בידי נבחרי העם. תזכורת: אנחנו בדמוקרטיה!
שיהיה ברור: אני לא סומך על הפוליטיקאים שלנו שינהגו בצורה אחראית ושקולה ושתמיד יצייתו לחוק. פרשת חוות השקמים, בה כאמור נאמרו הדברים שצוטטו כאן, היא אכן דוגמה מובהקת להתערבות משפטית שמנעה לכל הפחות אי-סדרים ואולי גם שחיתות ברכוש ציבורי. הכל שאלה של מידה ושל איזונים – והללו אינם קיימים כיום.
את זה צריך לשנות מן היסוד, באמצעות חקיקה. חוק שיגדיר במדויק את תפקידו, סמכויותיו, אחריותו וחובותיו של היועץ המשפטי לממשלה ואת אלו של היועצים המשפטיים למשרדיה. חוק שיקבע את דרכי המינוי והפיטורים שלהם. חוק שיגדיר מתי רשאים הממשלה והשרים להיעזר בייעוץ משפטי חיצוני. חוק שיקבע מנגנון להכרעה בחילוקי דעות בין הנבחרים לבין יועציהם. חוק שיפצל בין תפקיד היועץ המשפטי לבין תפקיד ראש התביעה הכללית.
אם איילת שקד באמת רוצה לשנות ולהטביע חותם – זה הכיוון בו היא צריכה להשקיע את מלוא משאביה, כשרונותיה וכוחה. להקים ועדה ציבורית שתנסח את הצעת החוק, שכן לא ניתן לסמוך על משרד המשפטים שיביא חוק שיצמצם את סמכויותיו; ועדה בה יהיה רוב למומחים עצמאיים ולאישי ציבור. לא להירתע מהאינתיפאדה הצפויה של הצווחנים על "פגיעה בשלטון החוק". זה עוד יותר חשוב מאשר המינויים הצפויים לבית המשפט העליון, משום שכאן מדובר על שינוי יסודי ועל החזרת השלטון לידי מי שנבחרו לכך. מדובר על השתחררות מכבליה של דיקטטורה.

תאריך:  15/11/2016   |   עודכן:  16/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיקטטורה בחסות בג"ץ
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
תזכורת בנושא הבג"צ
אזרח תמים  |  15/11/16 11:13
2
האם ניתן להסיק ממינוי יוע"מ
נתין   |  15/11/16 11:48
3
זה שקוף זה ברור ״מנדלבאום״
ישע  |  15/11/16 11:52
4
איתמר לוין טועה ומטעה
שפוי  |  15/11/16 11:52
 
- הבעיה
באום  |  15/11/16 12:26
 
- למעשה,גם כאן "העם בחר".העם
ר.א.  |  15/11/16 12:52
 
- לפני שהעם
באום  |  15/11/16 14:16
 
- מזל שלא כל הימנים כמוך
אהוד פרלסמן  |  15/11/16 19:05
 
- מזל שעכשיו שולט הימין:
ר.א.  |  16/11/16 08:32
5
מסכים אתך במאה אחוז. ל"ת
שוחר-שלום  |  15/11/16 12:53
6
כאשר כל הכוח נמצא בידי הנבחרים
עידןסובול  |  15/11/16 12:57
 
- אז מי בדיוק
באום  |  15/11/16 14:24
 
- שלטון הרוב
עידןסובול  |  15/11/16 15:52
 
- עלול להראות
באום  |  15/11/16 17:50
 
- כה אמר הגנב
מגיב ותיק  |  15/11/16 18:32
 
- דמגוג בגרוש...
קורא בעיון  |  15/11/16 19:34
7
היועץ הביע דעתו וזה מחובתו
שקול  |  15/11/16 14:24
8
יוחלף / יודח היועץ המשפטי ???
gadir  |  15/11/16 15:17
9
מאמר מכונן
עובד 1  |  15/11/16 18:08
10
עד ששפנתניהו יוחלף ולימין יהיה
בני בנקר  |  15/11/16 20:10
11
עושי החוקיים השופטים והתלינים
יעקב יעקב   |  15/11/16 21:43
12
שימו לב שימו לב
שימולב  |  15/11/16 23:12
13
יישר כח על המאמר הנפלא  ל"ת
נאור...  |  15/11/16 23:13
14
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי1
רפרך  |  16/11/16 14:09
15
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי2
רפרף  |  16/11/16 14:17
16
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי3
רפרף  |  16/11/16 14:23
17
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי4
רפרף  |  16/11/16 14:32
18
לשקד אין יכולת להתגבר
דרור 10  |  16/11/16 16:20
 
- הטרור המשפטי
טנא  |  17/11/16 13:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
מי שצפוי להיות נשיא בית המשפט העליון בשנים 2032-2028: אך טבעי שנידרש לעמדתו של המשפט העברי בסכסוכי שכנים, הגנת הפרטיות, כבוד הבריות, שוחד, הגנה עצמית, קניין ועוד
איתמר לוין
טוען שמתנגדיו הגדולים ביותר של האקטיביזם הם שעותרים לבג"ץ בידיעה ברורה שהעתירות יידחו - וכך יוכלו להאשים את בית המשפט, שאינו יכול להשיב להם
איתמר לוין
טוענת שראש הממשלה הוא גם זה שהחליט שלא ליישם את דוח לוי להסדרת ההתנחלויות    "זכויות פרט מגיעות באופן שווה לאזרחים, אבל זכויות לאומיות - רק ליהודים"
ענבל בר-און
דן מרגלית מישראל היום שואל מדוע ביבי זוכה ליחס מועדף על פני נחקרים אחרים    אופס, זו בכלל בדיקה    וגם על ההתבהמות של מערכת הבחירות בארה"ב, ועל ביהמ"ש העליון
ענבל בר-און
יהודה יפרח מ"מקור ראשון" עוסק ביחסי בג"ץ והמדינה, כפי שהם משתקפים בשאלת ההתנחלויות    עמונה כמשל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il