X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדוח שהפרקליטות רוצה לקבור

סוד משפחתי

בג"ץ נותן את ידו להסתרה ולסחבת סביב דוח נציבות הביקורת על יחסי הפרקליטות והמכון לרפואה משפטית. הגיע הזמן להפסיק להתייחס לנושא כאל כביסה מלוכלכת השייכת לקליקה מצומצמת
▪  ▪  ▪
גרסטל. התפטרה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

לפי מעטה הסודיות שאופף את התיק הזה, אפשר לחשוב שמדובר לכל הפחות במידע מודיעיני רגיש על פעולות טרור, אם לא בסודות הגרעין של ישראל. שמות העותרים חסויים, המסמכים המרכזיים עליהם נסובה העתירה חסויים, חלק מהתשובות חסויות. מי יודע, אולי אפילו הדיון היום (א', 20.11.16) יהיה חסוי.
אבל לא: זה לא מודיעין ולא גרעין ואפילו לא ענייני משפחה או קטינים. זהו המאבק של 11 פרקליטים נגד פרסום הדוח על יחסי הפרקליטות והמכון לרפואה משפטית, שהכינה נציבת הביקורת הקודמת, הילה גרסטל. בג"ץ, בצורה תמוהה ואולי אפילו חסרת תקדים, משתף פעולה עם מגמת ההסתרה הזאת ונותן את ידו לסחבת שעלולה לקבור את הדוח הזה - וברור לגמרי מי רוצה שכך יקרה.
מאחר שכאמור על טיוטת הדוח הוטל חיסיון, אנחנו יכולים רק לשער מה כתוב בו. פרט אחד ממנו בכל זאת יצא החוצה, ודווקא בעתירה נגדו: גרסטל מצאה לפחות מקרה אחד בו ביקש פרקליט מהמכון לרפואה משפטית להכניס שינויים בחוות דעתו, באופן שיש בו כדי לטשטש את המסקנה העולה ממנה. מותר לשער, שאם הדוח היה מלא שירות ותשבחות לפרקליטות, אנשיה לא היו רצים לבג"ץ בניסיון למנוע את פרסומו, ושי ניצן - יו"ר ארגון הפרקליטים בפועל - לא היה נותן להם רוח גבית.
העתירה הוגשה ב-31.3.16, בטענה שהדוח כולל את שמותיהם של הפרקליטים ואת מספרי התיקים, ולכן הם ייפגעו ממנו בצורה קשה. זו הייתה טענה מופרכת מהרגע הראשון. גרסטל הבהירה לפרקליטים, כי הפרטים הללו מצויים רק בטיוטה כדי שיוכלו להגיב עליה, ושאין כל כוונה לחשוף שמות ופרטים מזהים בדוח הפומבי. כשלעצמי, אני לא מבין מדוע; אם פרקליט פעל בצורה פסולה, ובוודאי אם ניסה לשבש הליכים, חובה לחשוף זאת בפני מעסיקיו - ואלו אנחנו, הציבור. אבל נניח בצד את השאלה העקרונית הזאת.
די היה בעובדה זו כדי לזרוק את העתירה מכל המדרגות. אבל בג"ץ נהג אחרת. השופט צבי זילברטל אסר זמנית לפרסם את הטיוטה (שכמובן צורפה לעתירה ואמורה להיות חלק מהתיק הפתוח לציבור במסגרת עקרון פומביות הדיון) וגם את שמות העותרים - והאיסור ה"זמני" הזה עומד בתוקפו עד היום, שמונה חודשים מאוחר יותר.
המדינה תרמה לא מעט לסחבת הזאת. ב-9.2.16 ביקש ניצן מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, למנוע את פרסום הדוח, בטענה התמוהה שמדובר בדוח פרטני. ייאמר לזכותו של מנדלבליט, שהוא לא קנה את הבלוף התורן של ניצן, אם כי נדרשו לו כמעט חמישה חודשים להבהיר זאת. המדינה הייתה אמורה להגיב עד 6.4.16 על הבקשה לצו ביניים, אך כדרכה - לא עשתה זאת. היא קיבלה ארכה עד 20.4.16, אך עשתה דין לעצמה והגיבה רק ב-10.5.16. הייתה זו תגובה בת תשע שורות בלבד: אין מקום לצו ביניים, כי גרסטל הסכימה שלא לפרסם את הדוח עד להכרעה בעתירה. בין לבין, ב-18.4.16, התפטרה גרסטל - בין השאר משום שמנדלבליט לא התיר לה ייצוג עצמאי בבג"ץ.
תגובתה של המדינה הוגשה רק ב-26.6.16, ובאופן חריג היא מיוצגת בידי עוזריו של מנדלבליט ולא בידי הפרקליטות. בעיקרה היא אמרה את הדבר הפשוט ביותר: לעתירה אין מקום משום שאיש אינו מתכוון לפרסם את השמות. בג"ץ דן בעתירה ב-6.7.16 ושלח את הצדדים להתדיין ביניהם על-פי הצעות שהעלו השופטים ניל הנדל, נעם סולברג ואורי שהם, למרות שכאמור בעצם הם היו צריכים לדחות על הסף את העתירה ואף לחייב את הפרקליטים בהוצאות משמעותיות על המצג הכוזב שלהם.
ההתנהלות החריגה של בג"ץ נמשכה גם בנוגע לשלוש בקשות להצטרף לדיון בעתירה, שהגישו ידיעות אחרונות ורונן ברגמן (שפרסם סדרת תחקירים על המכון הפתולוגי), התנועה למשילות ודמוקרטיה והתנועה לאיכות השלטון. לא רק שהשופטים לא טרחו עד היום להחליט בבקשות אלו, אלא שהם גם מנעו מהמבקשים לראות במלואן את תגובות המדינה, הכוללות את הטיוטה העדכנית של הדוח. כל ההתנהלות היא של כביסה מלוכלכלת שלא רוצים שתצא החוצה - למרות שמדובר בכתמים הפוגעים בכולנו בכביסה השייכת לכולנו.
הדיון היום הוא למתן עידכון, וככל הידוע - לא הושגו הסכמות. בינתיים חלפו שמונה חודשים, גרסטל התפטרה, דוד רוזן יחליף אותה רק ב-1.1.17, ואיש אינו מוכן לעשות את הדבר המובן מאליו: להבהיר לפרקליטים שהם נתונים לביקורת כמו כל עובד ציבור אחר, ואולי אפילו יותר בשל הכוח העצום המופקד בידיהם. האם בג"ץ ימשיך להתנהג כאילו מדובר בסוד משפחתי השייך לקליקה המצומצמת של פרקליטים ושופטים?

תאריך:  20/11/2016   |   עודכן:  20/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוד משפחתי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
"שלטון החוק" של הפרקליטות1
טנא  |  20/11/16 08:56
2
"שלטון החוק" של הפקליטות2
טנא  |  20/11/16 09:04
 
- פקליטות - לא רע במקום פרקליטות
טנא  |  20/11/16 10:21
3
"שלטון החוק" של הפרקליטות3
טנא  |  20/11/16 09:15
4
שום דבר לא מפתיע בהתנהלות
בני בנקר  |  20/11/16 09:18
5
השתגעת, איתמר?
ד"ר רון בריימן  |  20/11/16 09:59
6
D9
החושף  |  20/11/16 10:24
7
פקליטות המדינה
חרד  |  20/11/16 11:14
8
הצחקת
אחת מהעם  |  20/11/16 12:14
9
תגיש בגץ או תלונה לנציב הממונה
שקול  |  20/11/16 16:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
הפרקליטות לא העמידה לדין את הנשיא בדימוס יצחק כהן על עבירות המין שביצע בעובדת של בית המשפט, ושעליהן ידעו בזמן אמת פרקליט המדינה ופרקליטת המחוז    גם החשדות לשיבוש הליכים מצידו נעלמו כלא היו    במקרה קודם, סירב בית המשפט להסתפק בשל"צ ללא הרשעה - העונש הצפוי לכהן - לשופטת שביצעה עבירות פחות חמורות
שי ניב
במכתב ששלח עו"ד נתן סמוך, המשנה ליועמ"ש של משרד הבריאות, ליועמ"ש ולמבקר המדינה, הוא מתריע על ניסיונות של השר להשפיע על הרכב המועצה והדירקטוריון של מאוחדת
איתמר לוין
שופט טעה מספר פעמים, סירב לתקן את החלטתו וגם בבירור התלונה בעניינו לא הודה בטעותו    ריבלין: "אנושי לשגות וראוי הוא להודות בשגגה; בכך אך יגדל אמון הציבור במערכת המשפט"
איתמר לוין
יום של דיונים פליליים בבית המשפט בקריות מצביע על תופעה חמורה של אין-ספור דחיות, למרות שניתן היה להימנע מהן בניהול נכון ובקצת אכפתיות. מדובר בבעיה מערכתית שיש לעקור מן השורש
איתמר לוין
השוטרת פז עמר ביצעה חיפוש על גופו של אדם לאחר שתשאלה אותו מבלי למסור לו את זכויותיו וללא עילה סבירה    בית המשפט פסל את הראיה בדמות הסם ואת ההודאה שבאה בעקבותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il