X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ניסיון של חברה להתחמק מביצוע תיקון למכונת כביסה לא עלה יפה, ואף הביא לחיובה בתשלום פיצוי לדוגמה בסך 2,000 שקל
▪  ▪  ▪
רעשים אחרי שנתיים וחצי

האם תעודת אחריות מורחבת למוצר חשמלי אשר כללה סייגים שונים ב"אותיות קטנות" תוכל להצדיק הימנעות מתיקון? פסק דין מעניין שניתן לאחרונה בבית המשפט בכפר סבא עסק בדיוק בנושא זה. לפניכם תקציר הדברים, שהם חומר חשוב הן עבור צרכנים והן עבור בעלי עסקים המציעים אחריות מורחבת למוצריהם.
אדם קנה מכונת כביסה וקיבל הצעה לרכוש הרחבה לתעודת האחריות ה"רגילה". כלומר: הרחבת אחריות לנזקים במכונה לארבע שנים ולא שנה בלבד כפי שנדרש באופן מינימאלי לפי תקנות הגנת היצרן (אחריות ושירות לאחר מכירה).
שנתיים וחצי לאחר מכן, החלו להישמע רעשים ממכונת הכביסה. הלקוח יצר קשר עם החברה שממנה קנה את המוצר וזו שלחה אליו טכנאי מטעמה. הטכנאי התחקה אחר מקור הבעיה וקבע, כי יש להחליף את תוף מכונת הכביסה בעלות של 600 שקל, וכי הדבר לא כלול באחריות המורחבת. הלקוח ביקש מהחברה להכליל את התיקון במסגרת האחריות, נענה בשלילה ובצר לו פנה לערכאות.
בית המשפט קבע, כי למרות שעל-פי תעודת האחריות התיקון איננו מכוסה, החברה עדיין צריכה לשאת בתשלום על חשבונה. על-פי פרק ב' לתקנות הגנת היצרן, כל יצרן מחויב לתקן ללא תמורה קלקול שנתגלה בטובין במהלך תקופת האחריות. התקנות קובעות, כי תקופת האחריות למוצרים מסוג זה היא למשך שנה מיום המסירה.
פרק ב' לתקנות מוסיף ועוסק בצירוף תעודת אחריות והפרטים שיפורטו בה (לרבות סייגים, כמובן). נקבע שאם עוסק נוטל על עצמו חיובים נוספים שאינם מפורטים בתקנות, עליו לפרט אותם בתעודת האחריות ולעשות זאת בנפרד - באותיות בולטות לעין ותחת כותרת ברורה של "אחריות נוספת מוגבלת".
במקרה שלנו, החברה הנתבעת לא הצליחה להוכיח שהיא עמדה בנטל המוטל עליה מכוח החוק והתקנות. הסייגים שהנתבעת ביקשה להיבנות מהם לא נכתבו בנפרד בתאונת האחריות (שניתנה בכלל תחת השם "תעודת אחזקה"). הם לא צוינו כנדרש תחת כותרת "אחריות נוספת מוגבלת" ולא היו באותיות בולטות לעין. משלא עשתה כן, נקבע, החברה הנתבעת לא עמדה בהוראות תקנות הגנת היצרן ויש לחייבה בתיקון באופן מלא.
חשוב להדגיש, שלאחר שהוגשה התביעה החברה נאותה לתקן את הקלקול ללא תשלום. עם זאת, התובע ביקש לפסוק לו גם "פיצויים לדוגמה" מכוח סעיף 31א' לחוק הגנת הצרכן. סעיף זה מסמיך את בית המשפט לפסוק פיצויים עד 10,000 שקל במקום שבו עוסק הפר עסקה שנקשרה בינו לבין צרכן, ללא תלות בנזק.
על-פי סעיף 31א', ישנם מספר שיקולים שצריכים להנחות את בית המשפט בבואו לפסוק פיצויים לפיו. השיקול אינו "גובה הנזק" שנגרם אלא שיקולים אחרים כגון אכיפת החוק, הרתעה, חומרת ההפרה, עידוד צרכנים לממש את זכויותיהם, ההיקף הכספי של ההפרה, נסיבות ההפרה, השווי הכספי של ההפרה, ההיקף הכספי של עסקי העוסק וגובה הקנס אשר קבוע בגין ההפרה המדוברת (ככל שקבוע קנס רלוונטי). יצוין גם, שההפרות אינן "רשימה סגורה" אלא נחשבות ל"חמורות יותר" בתחום.
במקרה המדובר, בית המשפט פסק לטובת התובע פיצויים בסך 2,000 שקל וכן הוצאות משפט. אומנם נקבע, כי אין תחולה לסעיף 31א', אך הודגש שאי-אפשר להתעלם מהנזקים שנגרמו לתובע בעקבות המקרה.
"התובע זכאי לפיצוי על הנזקים שנגרמו לו בגין ההפרה, לרבות עוגמת הנפש שנגרמה לו", כתבה השופטת כרמית בן-אליעזר. "הגם שאין הצדקה להביא בחשבון את מלוא השיקולים המפורטים בחוק לעניין הפיצויים לדוגמה, הרי שלחלק מהם - ובכלל זאת להתנהלות הנתבעת והתעלמותה מפניות התובע בכתב עד להגשת התביעה - הייתה תרומה לנזק הלא ממוני".
מסקנת הדברים: ביקשו מכם עוד כספים בניגוד למסוכם איתכם ובתירוץ של אותיות קטנות? הראו להם את פסק הדין, והודיעו להם כי בית המשפט ביטל את האותיות הקטנות, ואף פסק הוצאות לדוגמה לתובע.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין, ומחבר הספר "הוצאה לפועל – מעשה והלכה".
תאריך:  27/11/2016   |   עודכן:  27/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחריות מכובסת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מרתקת ל"ת
דיקי  |  28/11/16 00:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' עמיחי כהן
חוק ההסדרה מאיים למוטט את העמדה בה אוחזת ישראל מזה יובל, ואשר שירתה אותה היטב במחלוקת על יהודה ושומרון. גם הסכנה של פתיחת הליך בבית הדין הפלילי הבינלאומי היא מוחשית ומשמעותית
איתמר לוין
חמש הערות בימי של להבות: מיהם המסיתים שצריך לטפל בהם, האם כל הפינויים היו מוצדקים, מה היו הכשלים עליהם הצביע המבקר, ומי תופסים טרמפ על מצב חרום לאומי
נסים ישעיהו
אם היינו טורחים ללמוד הוראות מפרשת השבוע היינו מזהים מזמן שמדובר בקו שכבר התרחב לכדי שטח    שלא מדובר באירועים נקודתיים של מפגע או מצית בודד אלא במגמה של מידבור
איתמר לוין
כאשר אני תופס מישהו באמירה שאני יודע בוודאות שאיננה אמת, אני הופך להיות חשדן גם כלפי יתר דבריו. כאשר השקרנות הופכת להרגל, המשמעות היא שאי-אפשר להאמין לאף מילה. קחו לדוגמה את רביב דרוקר ושי ניצן
יוסף דיין
כבר היום קיימת תשתית להשבת השופטים כבראשונה: קבוצה של שבעים סמוכים השוקדים למסד את דרך השיפוט המתאימה לעם ישראל - הסנהדרין החדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il