X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העילית "הליברלית" מנסה לכפות את דעתה כיחידה היא מבקשת להגדיר את היחסים בין גברים לנשים במושגים של כוח ותחרות במקום הדדיות ושיתוף פעולה וכך החשש מוויכוח בריא הופך לעקרות תרבותית
▪  ▪  ▪
שילוב נשים בחיל השריון [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

האם אנחנו במלחמה? מלחמה על חופש הדעות, חופש הביטוי, חופש המחשבה. אינני סבור כך. אבל ראוי להיזהר. אלה המציירים את יריביהם כאנשי חושך ימי ביניימים, מתגלים לא רק כחסרי סובלנות לדעות וכמשתיקי הדיון הציבורי-ערכי, אלא כאימפריאליסטים שהטיעון המרכזי הנשמע מהם באופנים שונים הוא: דעתנו היא הצודקת ולכן הקובעת והשלטת, והסוטה מהקו, יוקע על עמוד הקלון התקשורתי עד שיאבד את עולמו וזכויותיו הקודמות.
האמת היא שכאשר רואים את הקצף על שפתיהם של משתיקי הדעות ומסרסי הדיון הציבורי, ברי לכל שלא מדובר בליברלים המקדשים את זכותו של האחר לחשוב באופן המנוגד לדעתם, אלא בפנאטים המשתמשים בליברליזם כשוט אלים ומתנשא כלפי יריביהם. בכל מקרה, ודאי שאפשר ואף רצוי לאתגר דעות "ליברליות", מבלי להיחשד בשלל הכינויים הטיפשיים של המיליטנטים מהצד השני.
גיבור ישראל אביגדור קהלני הביע דעתו בתוכניתו של קלמן ליבסקינד בגלי ישראל, נגד שיבוץ נשים "בדרג המסתער" של חי"ר ושריון. הוא בעד שילוב נשים בצבא, אבל "עד השלב שבו האישה צריכה לעמוד מול אדם וללחוץ על ההדק". אינו רוצה שהיא תעבור את החוויות שהוא עבר.
אך לא בזה התמצה חטאו בעיני שומרי הסף שמינו את עצמם חיילים במשטרת הדעות, אלא באמירתו "אני חושב שהתפקיד של אישה הוא להיות אימא ולהביא ילדים לעולם". הוא כמובן לא התכוון ש"רק" זה מה שאישה צריכה לעשות, אלא שאת זה "רק" אישה - ולא גבר - יכולה לעשות.
או אז ניתכה עליו חמתם של לוחמות פמיניסטיות ושל דרגים מסתערים בצבאן: "אתה לא יכול לומר את המשפט הזה כאילו תפקידה של האישה הוא להיות אמא. אתה לא יכול! אתה מבין שאתה לא יכול? אתה מבין?", נזפה בו קרן נויבך, אם להביא דוגמה אחת.
למזלנו, החברה הישראלית ברובה שמרנית ומסורתית ואינה מאמצת לחיקה את כל רעיונות ההבל שכפתה העילית הליברלית על חברות במדינות אחרות. צריך לגנות את ההתנפלות על קהלני, כמו ההתנפלות על אחרים שהביעו דעות שונות ממה שמקובל בחלקים מסוימים אצלנו, משום שהחשש מוויכוח בריא הוא מתכון לעקרות תרבותית. קהלני כן יכול לומר את המשפט הזה.
לפני כ-20 שנה כתבה פרופ' רות וייס ב"וושינגטון טיימס" ש"(תנועת) שחרור הנשים - אם לא התנועה הקיצונית ביותר אז לבטח התנועה הניאו-מרקסיסטית המשפיעה ביותר באמריקה - עשתה לבית (למשפחה) האמריקני מה שהקומוניזם עשה לכלכלה הרוסית, ורוב ההרס בלתי הפיך. בכך שהגדירה את היחסים בין גברים לנשים במונחים של כוח ותחרות, במקום הדדיות ושיתוף פעולה, קרעה התנועה (הפמיניסטית) לגזרים את ההסכם הכי בסיסי ושביר בחברה האנושית, יחידת הבסיס שממנה כל שאר המוסדות החברתיים שואבים את כוחם".
גם פה, וייס לא התכוונה להחזיר את הנשים למטבח ולהסיג אחור את זכויותיהן, אלא לאופן שבו אנחנו מתייחסים להבדלים שבין המינים ולמערכת היחסים ביניהם. שורש הוויכוח נעוץ בפרשנות שאנחנו מעניקים למציאות. במקרה של היחסים בין המינים, האם מדובר במאבק ובמלחמה או בהדדיות ובתפקידים משלימים בתא הזוגי והמשפחתי.
על-פי רוב, קיים תואם משעשע בין מידת הקיצוניות הפמיניסטית למידת הקיצוניות הפוליטית. אך בעוד שבכל הקשור ליחסים בין גברים לנשים מדברות הפמיניסטיות במונחים של מלחמה ומאבקי כוח - בהגיען לזירה המדינית, נעלמים החשדות, והאפשרות לעשיית שלום גוברת על שיקולים אחרים (גם פה נותרת המיליטנטיות - ביחס לצד הישראלי, כמובן. הפלשתינים בתפקיד האישה, והישראלים בתפקיד הגבר).
בשלהי מלחה"ע הראשונה, פרסם ההיסטוריון אוסוולד שפנגלר את ספרו הגדול "שקיעת המערב". הוא עסק באופן שבו ציביליזציות צומחות וגוועות בהיסטוריה והסיק שהמערב בשקיעה. החיים המודרניים והאורבניים ניתקו את האדם מקיום שהתבסס על חוכמת חיים שהצטברה בתהליך ארוך, והחלישו את "תחושת הייעוד" ואת הצורך המובן מאליו של האדם להתקיים על אדמתו ולהמשיך את עצמו באמצעות קשר הדם והמשפחה. האינטליגנציה לא הסתפקה יותר בזרימה טבעית של החיים, אלא ביקשה הבהרות והסברים לקיום.
בשיאו של התהליך, כשהקיום הפשוט התעייף ונעקר מן השורש, עלתה תופעה היסטורית ששכנה זמן רב מתחת לפני השטח: העקרוּת של האדם התרבותי, לא עקרוּת ממש אלא חוסר רצון להביא ילדים. שפנגלר העיר שחברה שבה העניינים הטבעיים ביותר כהקמת משפחה והבאת ילדים הופכים לנושאים שיש לדון בהם מלמדת על "מפנה מטאפיזי לעבר המוות". האדם האורבני איבד את רצונו לחיות. קשר הדם והייעוד הקדום להמשיך את המין האנושי אינם נתפסים עוד כחובה, וילדים אינם נולדים - לא משום שהפכו לבלתי אפשריים, אלא מכיוון שהאינטליגנציה בשיא עוצמתה אינה יכולה למצוא סיבה כלשהי לקיומם.
שפנגלר הצביע על מחזותיו של הנריק איבסן כמדד להבנת התהליך החדש. הוא דיבר על הופעתם של "הנישואים האיבסניים"; עיקרם היה הימשכות רוחנית גבוהה, שבה שני הצדדים חופשיים מהצורך הבהמי להמשיך את קשר הדם המשפחתי. האישה האיבסנית משוחררת מחובותיה הנשיים והופכת ל"חבֵרה", בניגוד ל"אמא" בעידן הקודם. חבֵרה אינה מניבה בהכרח פירות.
שפנגלר לא הכיר את הפמיניזם הלוחם שבו אפילו ה"חבֵרה" נעלמה ותחתיה צצה אקטיביסטית הרואה בגבר נציג מעמד המדכאים, ובאימהוּת - אפשרות שיש להיזהר ממנה. במצב כזה, סיכם שפנגלר, תגיע הציביליזציה לדילול אוכלוסין מתמשך עד להתפרקותה וחזרתה למצבה הקדום השומם. הביטו באירופה ובחברה הליברלית בארה"ב ותגלו את עומק המשבר של המערב, ששפנגלר עמד על טיבו עוד לפני מאה. וכמו נזרקה בו רוח נבואה, כתב שבסוף התהליך הזה ממתין בסבלנות הפַלָּח.
אי-אפשר לנתק את הוויכוח הציבורי שהתפרץ השבוע - ביחס לשילוב נשים בחיל השריון והחשש הפשוט מפגיעה בייעוד האישה כאימא - מהתהליך הרוחני והתרבותי שעוברת החברה המערבית בכלל והישראלית בפרט. הדברים מגיעים למערכת הבחירות האחרונה באמריקה, למשאל העם בבריטניה ולנושאים שנויים במחלוקת אצלנו - בכולם נמצא את העימות בין כוחות צנטריפוגליים וצנטריפטליים - כוחות פירוק מול כוחות התכנסות - בחברה ובתרבות.

פורסם במקור: ישראל היום (25.11.16)
תאריך:  29/11/2016   |   עודכן:  29/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כוחות הפירוק מול כוחות ההתכנסות
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
דרור אידר
צבי מרחב  |  29/11/16 13:51
 
- אינך מכיר, לא הפסדת מאומה ל"ת
יהודי מפוכח  |  29/11/16 20:48
 
- מצטרף
מגיב ותיק  |  29/11/16 21:01
2
לא עילית ולא ליברלית ל"ת
יהודי מפוכח  |  29/11/16 20:42
 
- השמאל מביא אותנו לדיקטטורה
יואלי  |  30/11/16 13:41
 
- השמאל מביא אותנו לדיקטטורה
המשך ..  |  30/11/16 17:06
 
- השמאל מביא אותנו לדיקטטורה
המשך ..  |  30/11/16 23:20
 
- השמאל מביא אותנו לדיקטטורה
המשך ..  |  1/12/16 08:53
 
- השמאל מביא אותנו לדיקטטורה
תודה לשם יתברך  |  1/12/16 13:50
3
אידר עוד לא נמאס לך?
משהמוישה  |  29/11/16 20:55
 
- ממש תגובה "רחבה ועמוקה"
מגיב ותיק  |  29/11/16 21:21
 
- עגל ימני
משהמוישה  |  29/11/16 23:32
 
- אָה
מגיב ותיק  |  30/11/16 07:51
4
ומה עושה העילית הלא ליברלית?
הירונימוס  |  29/11/16 21:56
5
לא שונה מקהלני "השמרן".
נויבך "הליברלית",  |  30/11/16 10:09
6
ארודיציה ואינטלקט
gertalex  |  3/12/16 13:33
7
ארודיציה ואינטלקט
gertalex  |  3/12/16 17:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: בני הקהילה האתיופית מגיעים רחוק    לוחמי האש מותג ראוי    סופרטאנקר - ביקורת לא עניינית    כחלון ההזדמנויות?    למה לא 29 בנובמבר?    הילרי צוחקת כל הדרך למשפחה    ולקינוח פסוקו
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ הזמין את תנועת חמאס להשתתף בוועידה השביעית של פתח המתכנסת ברמאללה. החלטתו מעוררת זעם רב בשורות פתח ובכירים מאשימים אותו בחיזור אחרי חמאס וקטר בגלל אינטרסים אישיים
אברהם פכטר
הזמנת בדיקת פוליגרף פרטית    האם יש חשש להזמנת תוצאה    מומחה רציני מיומן – הוא מומחה אמין    מתחזה למומחה – חמדן, שרלטן – יעוות    כמו שיש רופאים פסיכיאטרים שנתנו חוות דעת לא אמינות ולא נכונות – תמורת בצע כסף    פוליגרף – לא קביל במשפט פלילי, אך בשימוש רב במשפט אזרחי – במשטרה ובשב"כ    הפוליגרף – בידי מומחה רציני – כלי עזר חקירתי חשוב    פוליגרף וההיפנוזה – בחקירות פליליות מסובכות וביטחוניות
פרופ' עמיחי כהן
איילת שקד מנסה להתבסס על המודל האמריקני בסוגיית המשילות, אך טיעוניה עומדים בסתירה לחוקה עליה היא מצביעה    את הביקורת שלה על החקיקה הפרטית עליה להפנות לחברי הכנסת
ראובן לייב
האי הקריבי "על הפנים". כלכלתו ירודה ותושביו עניים מרודים. התייר, לעומת זאת, יוכל לבוא כאן על סיפוקו מחופי-ים מרהיבים, ממוזיקה אקזוטית וממכרת, ומגל של יצאניות, המוכרות את גופן בפרוטות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il