X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניסיון ראשוני להנגיש 100 שנות שירת "מאמא-לושן" לציבור הישראלי, הבלתי-מודע לה, נעשה על-ידי הוצאתה לאור של אנתולוגיה דו-לשונית, הכוללת את יצירותיהם של המשוררים היידישאים
▪  ▪  ▪
פרופסור יחיאל שיינטוך - הרוח החיה של היידיש בארץ

שפת היידיש, שכביכול הולכת ונעלמת מן העולם, עדיין לא אמרה את מילתה האחרונה. היא בהחלט ממשיכה לחיות ולבעוט וטמונים בה אוצרות שטרם התגלו עד עתה. במשך שנים היא שימשה כשפתם של מתים על קידוש השם, של חולמים ומקובלים, וניחנה בעושר רב של הומור ובזיכרונות, שהמין האנושי לעולם לא יוכל אי-פעם לשכוח. בתוך כך יש להזכיר שעבור שוחרי השירה בארץ, נותרה עדיין שירת היידיש כשהיא בלתי-נגישה ברובה, וחבל. שהרי שירה זו היא, למעשה, מבשרתה הגדולה של השירה העברית החדשה.
ניסיון ראשוני להנגיש 100 שנות שירה יידישאית לציבור הישראלי, הבלתי-מודע לה, נעשה בימים אלה על-ידי הוצאתה לאור של אנתולוגיה דו-לשונית של שירי "מאמא-לושן", כשהם מתורגמים לעברית, וכשאת המטלה הזו להוצאת האסופה נטל על עצמו כתב העת לשירה יהודית-ישראלית, "משיב הרוח". יש בכך כדי לפרוע מעין חוב ישן, כמעשה של חסד - בבחינת מצווה שצריך היה לעשותה עוד לפני שנים.
אחרי ככלות הכל מהווה היידיש - שפת היהודים בארצות-אשכנז לאורך מאות בשנים - מעין תזכורת וסמל לתרבות יהודית עשירה וססגונית. ייחודה הוא בהיותה שפה בלא ארץ ובלא גבולות, ובתור שכזו היא הלכה וגוועה אחרי השואה, ונותרה שגורה בפיהם של מתי-מעט, יחסית לתפוצתה קודם לכן.
מיטב השירה
האנתולוגיה עצמה כוללת מבוא לשירת היידיש במאה השנים האחרונות, ויש בה גם מידע על אודות חייהם וזהותם של המשוררים השונים, כשאת השירים מלוות יצירות של הצייר שמואל בק, יליד וילנה של שנת 1933. לעבודת העריכה התכנסו המשורר והפרופסור לספרות-יידיש, וועלוול טשרנין, החוקרת והמשוררת יעל לוי, והמשורר יורם ניסינוביץ. יחדיו הם עמלו בין ספרים וספריות, אספו ושיחזרו את המיטב שבשירת היידיש, כדי להביאה לדפוס עבור הקהל שוחר השירה.
מבחר השירים שבאנתולוגיה כולל, בין היתר, שירים כואבים, מתריסים ואמיצים. שהרי משוררי היידיש חיו ופעלו במאה שהייתה רווייה כולה בשינויים משמעותיים - של מהפכות, מלחמות, הגירה והשמדה, וכל אלה נשמעו בשיריהם, כשהם מועצמים בידיהם.
רשימת המשוררים המופיעים בספר כוללת, בין היתר, את חיים נחמן ביאליק, שמואל הלקין, אברהם יהושע השל, ה.לייויק, איציק מאנגר, פרץ מרקיש, אברהם סוצקובר, איציק פפר,יצחק לייבוש פרץ, מלך ראוויטש ויוסף רולניק.

תאריך:  07/12/2016   |   עודכן:  07/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
כאשר תקפו היפנים את פרל הארבור, הופתעו האמריקנים ברמה הטקטית - משום שידעו שהיפנים יתקפו, אבל לא היכן ומתי. כאשר תקפו הגרמנים את ברית המועצות חצי שנה קודם לכן, ההפתעה הייתה אסטרטגית: סטאלין לא חשב שתהיה מלחמה. האם טעויות כאלו עלולות לחזור גם בעידן המידע המודרני?
מרדכי ליפמן
אני תוהה איך ייתכן שכתב בתקשורת בכלל ובערוץ 2 בפרט, באמת מסוגל להאמין שהשריפות התלקחו לפתע יש מאיין. רוח הקודש היא שהציתה?
ציפי לידר
בשולי הכותרות: שוטרים עברייני תנועה מכירים?    השוטר הנכון במגזר הנכון    המיוחדים המאושרים    ולקינוח הרזייה לא לנשים בלבד
יצחק מאיר
הפסיעה הראשונה קובעת את התוואי, אבל היא אינה אומרת, לו אמרה היינו מנשלים אותה והיינו אומרים כי אינה אלא גזירה
רבקה ווגליין
הדבר המשמעותי ביותר הוא שקהילה כזו מקנה לעולים החדשים תחושת שייכות כאן בארץ    קהילות אלה מאפשרות להם להזדהות עם העולים הוותיקים ולהרגיש תחושה של בית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il