X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אלה התוקפים בג"ץ על דרישתו לפנות התנחלויות אלה - שהוקמו, שלא כדין ובניגוד להוראות החוק הבינלאומי, על אדמות פרטיות של פלשתינים - אינם מבינים שבפסקי-הדין הנבונים, הנכונים והאמיצים של בג"ץ מנע בג"ץ התערבותו של בית המשפט הבינלאומי בהאג, בעניין זה
▪  ▪  ▪
בג"ץ. פסקי דין אמיצים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לא צריך להיות מומחה לתורת המשפט, כדי להבין שהצעה הטרומית של חוק ההסדרה, שעברה לפני יומיים בכנסת, ברוב של 60 חברי-כנסת אל מול 49 מתנגדים, אשר תתגלגל, סופם של דברים, לחקיקת חוק ההסדרה - לא "יחזיקו מים". סופם של דברים, קרוב לוודאי, שחוק ההסדרה יבוטל בידי בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לאחר שבג"ץ ייענה לאחת מן העתירות שתוגשנה, לאחר שחוק ההסדרה - במתכונתו הנוכחית, הפוגעת בקניינם וברכושם של בעלי קרקעות פלשתינים - יעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
גם הוצאת סעיף 7 להצעת חוק ההסדרה, במסגרתו הוצע לבטל - רטרואקטיבית - פסיקותיו של בית המשפט העליון, כעניין התנחלות "עמונה"; תשעת הבתים בהתנחלות "עפרה", כמו-גם שכונת "נתיב האבות", המצויה ביישוב "אלעזר", לא תמנע התערבותו של בג"ץ בכל הקשור לסעיפי חוק ההסדרה המבקשים "להסדיר", הקמת התנחלויות בשטחי יהודה ושומרון על קרקעות פרטיות של פלשתיניים, תוך הפקעת אדמותיהם ו"פיצויים על כורחם", בעקבות הפקעה זו, שהנימוק להפקעת אדמות אלה, אינו צרכי ציבור או צרכי ביטחון, אלא הקמת התנחלויות נטו.
ברור לחלוטין, כי בג"ץ לא יוכל להכשיר חוק וגם/או לא יוכל להכשיר סעיפי חוק, שיש בהם משום הצדקת הפקעת קניין פרטי, קרי, הפקעת אדמותיהם של תושבים פלשתינים, כמו-גם "פיצויים", בעקבות גזילת רכושם זה, קרי, אדמתם שלהם - והכל לצורך, יישובם של מתנחלים על אדמותיהם הם, בבחינת "דם מתנחלים עדיף על דם פלשתינים".
אלה התוקפים בג"ץ על דרישתו לפנות התנחלויות אלה - שהוקמו, שלא כדין ובניגוד להוראות החוק הבינלאומי, על אדמות פרטיות של פלשתינים - אינם מבינים שבפסקי-הדין הנבונים, הנכונים והאמיצים של בג"ץ מנע בג"ץ התערבותו של בית המשפט הבינלאומי בהאג, בעניין זה. כך ורק כך נחסמה התערבות חיצונית בשאלת ההתנחלות.
שוו בנפשכם מה היה קורה אם בג"ץ היה הופך פתאום מ"שמאלני", כלשון מתנגדיו ותוקפיו ל"ימני" ומאשר השארת התנחלויות - שהוקמו, שלא כדין ובניגוד להוראות החוק הבינלאומי, על אדמות פרטיות של פלשתינים. תוך תקופה קצרה היה מתערב בעניין בית המשפט הבינלאומי בהאג, נמצל פרצה זו שנפרצה לו ופוסק שבג"ץ פסק בניגוד להוראות החוק הבינלאומי בעניין זכויות הקניין הפרטי. מה היינו עושים אז? מאשימים בית המשפט הבינלאומי בהאג ב"שמאלניות" ומצפצפים צפצוף ארוך ועליז במיוחד על פסיקותיו, בדבר פינוין המיידי של ההתנחלויות?
על הדרך השלומיאלית בה מתנהלת תנופת ההתנחלות ביהודה ושומרון, ניתן ללמוד מאופן הקמת שכונת "נתיב האבות", ביישוב "אלעזר", שבגוש-עציון. שכונת "נתיב האבות" הוקמה בחודש פברואר 2001, בצפון מערב של היישוב "אלעזר". שכונה זו הוקמה ללא הליך תכנוני ונחשבת למאחז בלתי חוקי. בעקבות עתירות שהוגשו לבג"ץ, התחייבה המדינה בשנת 2004 שצוות ממשלתי מקצועי יבחן סוגיית הבעלות באדמות שעליהן ממוקם המאחז, ויקבע אם הן אדמות פלשתיניות או קרקע שבבעלות המדינה. צוות זה לא סיים מלאכתו, עד כה. בשנת 2008, הודיעה המדינה שתפעל בהקדם להריסת מבנה במאחז. בשנת 2010 הודיעה המדינה שתבחן הבעלות על הקרקעות במקום, ללא יכולת להבטיח לוח זמנים לסיום הבדיקה. כיום מתגוררות במאחז כ-35 משפחות. בתחילת שנת 2013 נתקבלו תוצאות סקר קרקעות לפיהם הוכרז על חלק מהשטח כאדמות מדינה.
באוגוסט 2016 הורה בג"ץ על פינוי 17 בתים, הנמצאים באופן מלא או חלקי מחוץ לשטח ההכרזה על אדמות מדינה. בפני בג"ץ תלויה ועומדת עתירה נגד ההכרזה על חלק משטח המאחז, כאדמות מדינה.
מי שקורא דברי ההסבר להצעת החוק הפרטית שהגישה בשעתו ח"כ שולי מועלם-רפאלי, הקרויה: "הצעת חוק ההסדרה, התשע"ו-2016", שבאה להסדיר חוקיות ההתנחלויות ביהודה ושומרון, אינו יכול שלא להתרשם מהביקורת שבה, כלפי הממשלה, על שהוליכה שולל ציבור המתנחלים ונתנה להם להבין "שיהיה בסדר". בהצעת חוק זו נכתב, כי:
"חוק זה בא לתקן עוול כפול - עוול עם אלפי משפחות, תושבי מספר ישובים ביהודה ושומרון אשר נשלחו ברובם להקימם ולהתגורר בהם בידיעת, בעידוד ובמימון רשויות השלטון והממשלות בישראל וגופים מיישבים נוספים, ועוול עם בעלי המקרקעין עליהן הוקמו בתי אותן משפחות או יורשיהם, אשר זכאים לפיצוי בעד אדמותיהם ועד כה טרם קיבלוהו.מרבית הישובים הוקמו בעידוד ממשלות ישראל ובמימונן ומרבית התושבים שקבעו בהם את ביתם עשו זאת בתום לב ולא היו מודעים לעובדת הקמתם על קרקע פרטית. ביחס לחלק מהישובים גם רשויות המדינה אשר היו מעורבות כאמור בהקמתם לא היו מודעות לעובדת היות המקרקעין במקום מקרקעין פרטיים. אוסף המצגים שהציגו רשויות המדינה השונות בפני התושבים בשנות הקמתם של הישובים יצרו אצל התושבים, ובצדק, תחושה כי מדובר בישובים נורמאליים לכל דבר ועניין וכי העיכובים בהסדרתם התכנונית הם עיכובים טכניים שמקורם בחשבונות מדיניים ופוליטיים והשלמת הליכי התכנון וההסדרה היא רק עניין של זמן. על-רקע מצגים אלו קבעו התושבים את משכנם בישובים, בנו בהם את בתיהם, הקימו בהם את משפחותיהם והולידו בהם את ילדיהם".
לאן, לאן נעלמו, הימים הברורים והמסודרים מתקופת עו"ד פליאה אלבק ז"ל, ראש המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה שעסקה, במעמד המשפטי של ההתנחלויות ובשטחים עליהן הוקמו. בעקבות החלטת "אלון מורה" שאסרה הפקעת קרקעות פרטיות לצורכי התנחלות, הגדירה היא המנגנון המשפטי שאפשר להכריז על קרקע כאדמות מדינה על-פי החוק העותומאני משנת 1858. רוב פעולות אלבק עמדו במבחן בג"ץ, משום שנעשו, בתכנון קפדני, בשום-שכל ולא כלאחר יד, כפי שמתנהל בכל הכבוד הראוי מפעל ההתיישבות, בשטחי יהודה ושומרון, בתקופתנו אנו. בראיון לעיתון הארץ, בשעתו, אמרה היא, כי: "התפקיד שהיה לי בעניין ההתנחלויות היה לבדוק שהקרקע שמבקשים להקים בה התנחלות היא אדמות מדינה ושלא פוגעים באף אדם פרטי. הרעיון הזה מאוד דיבר אל לבי והמדיניות הזאת מאוד קסמה לי. מצד אחד ליישב את ארץ ישראל, ומצד שני לא לפגוע באף אדם כשעושים את זה".

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  07/12/2016   |   עודכן:  07/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלמה מורשת פליאה אלבק ז"ל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ממך כעו״ד ניתן לצפות ליותר
אלטע קאקער  |  7/12/16 21:48
 
- קאקאר לך תלמד לקרוא עברית
מוישה דרייער  |  8/12/16 06:40
2
לא פלסטי השאלה, אלא המשפט
אלי יזרעאלי  |  7/12/16 23:51
3
אין פה עניין משפטי
באום  |  9/12/16 03:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מסמך שהודלף מלשכתו של יו"ר הרש"פ מאשים את מחמד דחלאן באחריות למותו של יאסר ערפאת ואינו מזכיר את ישראל. לקראת פרישתו מהחיים הפוליטיים מנסה מחמוד עבאס לפגוע במורשתו של ערפאת ולהבליט את הישגיו
איתן קלינסקי
אני החתום מטה אינני חברה בע"מ וגם אינני ארגון, אני אדם פרטי, הקורא להחרים את כל ההתנחלויות ומקפיד אישית לא לקנות מוצרים המיוצרים בהתנחלויות
ראובן לייב
ניסיון ראשוני להנגיש 100 שנות שירת "מאמא-לושן" לציבור הישראלי, הבלתי-מודע לה, נעשה על-ידי הוצאתה לאור של אנתולוגיה דו-לשונית, הכוללת את יצירותיהם של המשוררים היידישאים
אריאל י. לוין
כאשר תקפו היפנים את פרל הארבור, הופתעו האמריקנים ברמה הטקטית - משום שידעו שהיפנים יתקפו, אבל לא היכן ומתי. כאשר תקפו הגרמנים את ברית המועצות חצי שנה קודם לכן, ההפתעה הייתה אסטרטגית: סטאלין לא חשב שתהיה מלחמה. האם טעויות כאלו עלולות לחזור גם בעידן המידע המודרני?
מרדכי ליפמן
אני תוהה איך ייתכן שכתב בתקשורת בכלל ובערוץ 2 בפרט, באמת מסוגל להאמין שהשריפות התלקחו לפתע יש מאיין. רוח הקודש היא שהציתה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il