X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צום עשרה בטבת חמור יותר מאשר צום תשעה באב, שהרי אם חל ט' באב בשבת הצום נדחה, ואילו היה צום עשרה בטבת חל בשבת לא היה נדחה
▪  ▪  ▪
חורבן בית המקדש

יש זמנים מיוחדים בחיי האדם שהם לטובה ויש גם חלילה לרעה. כך הוא עניינם של ימי הצום שנקבעו לעם ישראל לזכר מאורעות האבל והחורבן כעשרה בטבת, שבו החל המצור על ירושלים ונמשך שלוש שנים עד לחורבן בית-המקדש, וצום תשעה באב שנקבע לזכרו. לא ימים ערטילאים הם, אלא ימים שמידת הדין מתוחה בהם, שהרי נקבעו כימים שאינם טובים לעם ישראל, ימים שנענשו בהם על עוונותיהם וחטאותיהם. מדי שנה בשנה חוזר התאריך על עצמו, ועמו מידת הדין שהייתה מתוחה אז, ולכן אנו צמים בו ומתפללים ושבים בתשובה כדי שהבורא לא יחיל עלינו חלילה את מידת הדין, ויום זה יעבור בשלום. מכאן ניתן ללמוד שאדם המתדיין עם נוכרי ישתמט ממנו בחודש אב שמזלו רע לישראל, ויתדיין עמו בחודש אדר שמזלו טוב לישראל (תענית כ"ט, ע"ב). כי מאורעות העבר מקרינים על התאריך.
לוח השנה היהודי - מושג מוחשי הוא. מאורע שהיה לפני שנים רבות שבעקבותיו נהג הקב"ה עם ברואיו אם במידת החסד או במידת הדין, הדבר נחרט ונקבע לדורי דורות. בכל שנה באותו התאריך נפתח פתח להשפיע טובה או רעה חלילה. זה גם פירוש הברכה שברכנו בהדלקת נרות החנוכה: "שעשה ניסים לאבותינו, בימים ההם - בזמן הזה". ניסים שנעשו בימים ההם בזמן הזה, בתאריך הזה, משפיעים מאורם וזיוום בכל שנה בתאריך הקבוע. על-כן נבין את חשיבותו של צום עשרה בטבת שיחול החודש כאשר תשעה באב חל בשבת, דוחים את הצום. לעומת זאת לו היה חל עשרה בטבת בשבת היו מתענים בו. מדוע? כי המצור התחיל בתאריך הזה. הוא נקודת ה"ראשית" הנקודה הקובעת. יפים הם דבריו של האבודרהם המובאים בהלכות תעניות עמ' רנ"ד: "וחילוק יש ביניהם, שארבע הצומות הם נדחין לפעמים כשחל בשבת, ומתענין בו ביום. ואפילו היה חל בשבת לא היו יכולים לדחות ליום אחר, מפני שנאמר בו 'בעצם היום הזה' (יחזקאל כ"ד, ב') כמו ביום הכיפורים".
נקודה מעניינת
עולה מדבריו שצום עשרה בטבת חמור יותר מאשר צום תשעה באב, שהרי אם חל ט' באב בשבת הצום נדחה, ואילו היה צום עשרה בטבת חל בשבת לא היה נדחה. למרות הדברים, יש כאן משהו תמוה, צום תשעה באב חמור יותר משאר התעניות שכן הצום מתחיל מהערב, ונוהגים בו כל חמשת העינויים של יום הכיפורים. בה בשעה שביום זה חרב הבית. על תמיהה זו משיב ר' יונתן אייבשיץ בספרו יערות דבש: "כיון שהותרה הרצועה מלמעלה לצור אל עיר, אחר-כך הדרך כבושה לפני אויבי עמו לעשות כאשר זממו " (דרוש ב', עמ' ל"ב). לאמור, שאכן יום תחילת הפורענות הוא עשרה בטבת ולכן הוא חמור יותר, כמו-כן הוא הדבר בחורבן הבית הגם שעיקר שריפתו הייתה בעשרה באב, תחילת שריפתו שהיא תחילת הפורענות הייתה בט' באב. על-כן קבעו את הצום לט' באב. מתוך כך שצום עשרה בטבת היה יום תחילת הפורענות והיום הקשה, נקבע כחמור ביותר.
ישנה נקודה מעניינת במהלך זמנים אלו. תחילת המצור על ירושלים היה בעשרה בטבת. זו לא הפעם הראשונה שהיה מצור על ירושלים. מאה עשרים וחמש שנים לפני כן צר סנחריב על ירושלים, ובלילה אחד מתו מאה שמונים וחמישה אלף ראשי גייסותיו על כל חייליו (ישעיהו ל"ז, ל"ו, סנהדרין צ"ה, ע"ב). מה ההבדל בין שני מאורעות אלו? מה גרם לכך לתוצאות הקוטביות האלו? מי שמגלה סוד זה הוא הנביא ישעיהו, בימי סנחריב הגביר המלך חזקיהו את לימוד התורה ובזכותה היה הנס הגדול (ישעיהו י', כ"ז). על החורבן בימי נבוכדנצר הדבר בא כתוצאה מ"על מה עבדה הארץ... על עזבם את תורתי" (ירמיהו ט', י"א - י"ב). רואים אנו מכאן הוכחה מוכחת ש"התורה מגינה ומצילה" (סוטה כ"א, ע"א). רק על-ידי לימוד התורה ושמירת מצוותיה מגינה היא על עם ישראל.
יש לראות ערך מוסף לצום עשרה בטבת שבו סמך נבוכדנצר מלך בבל את חילו על ירושלים לצור עליה, ובנה סביבה דייק כדי למוטט ברעב את הנצורים בה, עד לכיבושה. מכיוון שיום זה נקבע כיום צום ויום שמידת הדין שולטת בו - יום המועד לפורענות, גילו לנו חז"ל (מדרש תנחומא, תזריע ט') שביום זה היו בני-ישראל ראויים חלילה לגלות מארצם. אך משום החורף והצינה השוררים באותה תקופה המתין להם הקב"ה, והגלה אותם בקיץ בתשעה באב. פליאה היא שהחורף בפתח - והכל מושעה בחצי שנה, אין זו אלא ממידת הרחמים שהקב"ה חס על עם ישראל.

תאריך:  02/01/2017   |   עודכן:  02/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעשור לחודש נזרי השלך ותפארתי נפלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בעשור לחודש
רפאל עמאר  |  12/01/17 12:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון ברימן
במקום להתעסק עם סנגל ועם צרפת, ובמקום לפנות אל הנשיא הנכנס ולבקשו להמשיך במצעד האיוולת שנכשל, על ראש הממשלה לאותת לו לקראת השבעתו. להלן דוגמאות אחדות לאיתותים המתבקשים לאלתר
אפרים הלפרין
מפלגת יש עתיד מחליפה דגלים ממש כשם שאני מחליף גרביים, אבל אני מחליף גרבים משומשות בגרביים רעננות, שעברו כביסה וייבוש, ומפלגת לפיד מחליפה גרביים עם גרביים משומשות של מפלגות אחרות, גרביים משומשות ומדיפות ריח אשר מה שמכובס בהן זו הלשון
עמי דור-און
אם ניאות היועץ המשפטי להרשות למשטרה לפתוח בחקירה, סביר להניח שיש ממש מסוים בחשדות. אבל מכאן ועד לחשיפת ראיות מוצקות שיוכלו לעמוד בבחינה משפטית - רב המרחק
אורי שרגיל
כשפגשתי לאחרונה את אובמה במסדרון המוליך לשירותים הוא שאל אותי בתמיהה, אתם בכלל יודעים מה אתם רוצים? כי אני מבולבל    בערך כך אמר
פנינה שרביט-ברוך
ביום 23 בדצמבר 2016 אימצה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה מספר 2334 בעניין ההתנחלויות. מדובר בהחלטה הראשונה של מועצת הביטחון שכוללת גינוי כה נחרץ למדיניות ההתנחלויות של ממשלת ישראל מאז החלטה 465 משנת 1980    מוטיב מרכזי בהחלטה, כפי שמודגש בסעיף 4, הוא ההכרח להפסיק כל פעילות הנוגעת להתנחלויות כדי לשמר את האפשרות להגיע לפתרון שתי המדינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il