X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מהי רשלנות רפואית בניתוח? האם כל טעות היא עילה לתביעה? ומה צריך לעשות חולה הסבור שהטיפול בו היה רשלני?
▪  ▪  ▪
[צילום: יעקב נחומי, פלאש 90]

רשלנות רפואית בניתוח מתייחסת הן להליך הניתוח עצמו והן לשלבים שלפני הניתוח ושלאחר הניתוח.
הרשלנות מתקיימת אם המטופל מוכיח, כי לא ניתן לו הסבר מלא על הניתוח, תקופת ההחלמה, סיכויי ההצלחה, סיכונים ותופעות לוואי, וכן על אפשרויות טיפול חלופיות. אם המטופל לא קיבל את מכלול המידע ויוכיח שאם היה מקבלו היה בוחר שלא לעשות את אותו טיפול - עשויה לצמוח עילת תביעה. על הרופא מוטלת "חובת גילוי" - החובה להסביר למטופל את הטיפול, סיכוייו וסיכוניו. החובה איננה מוטלת על המטופל לשאול ולחקור את הרופא, אלא מוטלת על הרופא לספק את ההסברים הדרושים.
לפי החוק, הסכמה מדעת יכולה להינתן בכתב, בעל-פה או בהתנהגות. אולם יש טיפולים רפואיים, כדוגמת ניתוחים, לגביהם נקבע, שההסכמה צריכה להינתן בכתב, במסמך שיכלול את תמצית ההסבר שניתן למטופל.
הרופא מחויב לגלות מידע רלוונטי, ולספק למטופל הסבר מפורט (לא "שורה תחתונה") לעניין הטיפול והשיקולים שעמדו בפניו. אולם הרופא אינו צריך לפרט בפני המטופל את כל פרטי המידע האפשריים באשר הם. המידע אותו יש לגלות הוא המידע הדרוש כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי הטיפול והסכמה לו.
בעשור האחרון, בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית העצומה, חולים רבים מגיעים כשהם כבר מצוידים במידע אליו נחשפו ברשת. גם כאשר ניכר במטופל שאסף מידע רפואי ממקורות אחרים, עדיין ידיעתו אינה פוטרת את הרופא מחובת הגילוי. העובדה שמטופל יודע באופן כללי את הסיכונים - אינה פוטרת את הרופא מלחזור ולהסבירם בפניו.
כמובן, הדברים אינם רלוונטיים במצב חרום רפואי. בנסיבות חרום המחייבות ניתוח מיידי - עלולות להתנגש שתי זכויות: זכותו של המטופל לחיים, וזכותו של המטופל לקבלת הסבר מלא כנדרש בעניין הניתוח. החוק מאפשר בתנאים מסוימים של מצב חרום להעניק טיפול ללא הסכמה מדעת.
רשלנות רפואית נוספת שיכולה להתקיים לפני הניתוח היא באבחון מצבו של החולה. אם הטעות באבחון גרמה לפגיעה בלתי הפיכה, או לקבלת טיפול מיותר או שגוי (ניתוח, כימותרפיה, הקרנות ועוד), ובעקבות כך לסבל וכאב, נכות (פיזית או נפשית), וכל נזק נוסף - ניתן להגיש תביעה בגין הרשלנות הרפואית.
רשלנות רפואית בניתוח או בטיפול יכולה להיות בשלבים שונים. כך למשל: אם הניתוח בוצע בסטנדרט רפואי שאינו סביר, אם נותרו חפצים זרים בגוף המנותח, אם הניתוח לא בוצע באיבר הנכון, אם הניתוח בוצע כאשר המנותח לא היה כשיר להליך זה, אם בוצעו טעויות בהרדמה, אם בוצעו טעויות במסגרת הטיפול שלאחר הניתוח, אם לא בוצעו או לא בוצעו בזמן פעולות רפואיות דרושות, אם ממצאי הבדיקות הרפואיות לא אובחנו כראוי ועוד.
לא כל טעות מהווה רשלנות רפואית. נדרש להוכיח, שהרופא לא עמד במבחן "הרופא הסביר", לא פעל על-פי הנורמות המקובלות בעולם הרפואי ובמיומנות הנדרשת ממנו על-פי הידע המקצועי בנושא ועל-פי כללי הזהירות המצופים ממנו כרופא נבון וסביר. כל מקרה לנסיבותיו. בנוסף להוכחת רשלנות יש להוכיח, שלמטופל נגרם נזק בעקבות הניתוח ושהנזק נגרם כתוצאה מאותה רשלנות.
על התובע לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים לתביעתו. את החומר הרפואי ניתן להעתיק בארכיונים של המוסדות בהם טופל הניזוק (קופת חולים, חדר מיון, מחלקות אשפוז, מרפאות חוץ, מכון רנטגן, מרפאת צה"ל וכן הלאה). מדובר בעלות קטנה יחסית.
בתביעה בגין רשלנות רפואית, שומה על התובע להגיש חוות דעת רפואית, אשר תבסס את טענותיו שברפואה. פעמים רבות יידרש תובע להיעזר ביותר ממומחה רפואי אחד, בהתאם לסוגי הפגיעה והנזק השונים. בנוסף, במקרים רבים תידרש חוות דעת של מומחה תעסוקתי ו/או שיקומי, בהתאם לנסיבותיו הספציפיות של התובע. ללא חוות דעת רפואית, אין אפשרות לנהל את מרבית התביעות בגין רשלנות רפואית.

הכותבים הם ממשרד כהן, בר-און העוסק בליטיגציה, דיני משפחה, דיני קניין, ביטוח ורשלנות רפואית.
תאריך:  04/01/2017   |   עודכן:  04/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
תיק ילדי תימן - הוא כתם שחור בעצמאות ישראל. אם רק חלק מהסיפורים נכון - זה מזעזע נפשות. עשו את זה קודם באוסטרליה, אפריקה ודרום אמריקה. פתיחת הארכיונים נחמא פורתא ואולי - אולי פתרון לאחדים    ממעבר חד - לפרשת הפוליטיקאים הלשעברים. מעניין איך שהם עוזבים את תפקידם - בידיהם כל הפתרונות לתחלואי השלטון והחברה. ושאלתי - איפה הייתם קודם?
ראובן לייב
כל הסימנים בשטח מורים שהיא נושמת עכשיו את נשימותיה האחרונות וכי אפסו מן הסתם סיכוייה לשרוד ללא מציאת פתרון לפער התיווך ולהתנהלותה הכושלת של הממשלה. רקוויאם לענף שהיה לדוגמה בזמניו הטובים
מרדכי ליפמן
החקירה של נתניהו החלה ביום שני האחרון, בלילה    כמה כתבים אומללים, טרוטי עיניים, בילו את השעות הקטנות מול שער בית רה"מ, ברחוב בלפור, עצמותיהן רוחפות מקור בשל הכפור הירושלמי העז    לבי לבי אתם.
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מוּסר כליות - על 'מתנת חיים' שמעתם?    מפעל התורה של פרופ' נאמן ז"ל    ההתמכרות לקאנביס    טוב שההגה לא רק בידיים של אגד    מיהו חולה מסוכן -איפה הפסיכיאטרים?    חדש: שיקום עבריינים קלים    ולקינוח בקטנה
רפי לאופרט
חופש הדיבור בישראל אכן מבטיח לכל אזרח זכות להזכיר את המילה "צוללת" כהגדרה בלעדית של כלי-שיט המבלה את רוב זמנו בתנועה תחת פני המים    אותו חופש דיבור אינו מחייב שאותו אזרח ידע על מה הוא מדבר, יבין משהו בביטחון-לאומי ובמבנה הכוח הצבאי או ידע לחבר נכון בין איומים למענים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il