X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמו מדובב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
גם הטון חשוב [צילום: מן הטלוויזיה]
השאלה מי הקליט את השיחות בין ראש הממשלה לבין מו"ל ידיעות אחרונות, תהיה בעלת חשיבות מכרעת בדרך למסקנה האם השניים חטאו בעבירת שוחד. ההיגיון והמידע שבידינו מלמדים, כי ההקלטות בוצעו בידי נתניהו - והוא בוודאי לא יפליל את עצמו כאשר מכשיר ההקלטה טמון בכיסו
▪  ▪  ▪
מוזס מחזיק מידע רגיש ונפיץ נגד שוקן; הארץ נמנע מהצגתו כסחטן נגד נתניהו
יואב יצחק
המידע הנפיץ: שוקן נסחט על-רקע כספי-מיני * לבקשתו נמנעה חשיפת המידע בידיעות אחרונות * קבוצת שוקן מתנהלת בזהירות רבה בנושאים הנוגעים למוזס * כך גם בפרשת הקלטת מפגישת מוזס-נתניהו: עיתון הארץ וכתביו פרסמו דברי כזב כאילו נערכה עסקה בין השניים, ביוזמת נתניהו; במקום להציג את האמת לאשורה, שגם תועדה: מוזס ניסה לסחוט את נתניהו
לרשימה המלאה

הצעת שוחד כמוה כמתן שוחד, ונכונות לקבל שוחד כמוה כקבלת שוחד - קובע בצורה ברורה חוק העונשין. אם בנימין נתניהו היה מוכן לקדם את חוק ישראל היום בתמורה לסיקור אוהד מצד ידיעות אחרונות, הרי שעל פניו מדובר ביחסי שוחד עם נוני מוזס. מה שיכריע האם מדובר היה בהתנהגות פלילית, יהיה המעטפת של אותן פגישות והרקע לאמירת הדברים, בנוסף לניסוח המדויק שלהם.
איננו יודעים מה בדיוק נאמר בשתי הפגישות בין ראש הממשלה לבין מו"ל ידיעות אחרונות. מה שפורסם הוא קטעי משפטים מתוך שעתיים של שיחות ביניהם. אפילו בהנחה שהציטוטים הללו נכונים - וזה מצוי בסימן שאלה - הרי שלא ניתן ללמוד מהם דבר. ההקשר והניסוח הם החשובים ביותר, וגם לטון הדיבור יש משמעות.
נדגים זאת. נניח שמוזס אומר: "תעביר את חוק ישראל היום ואני ארד ממך", ונתניהו משיב: "יש על מה לדבר" - זה לא שוחד. אבל אם תשובתו של נתניהו הייתה "עשינו עסק", מובן שזה שוחד. נניח שנתניהו ענה "בטח" בטון ציני ולגלגני; זה לא שוחד. אם אמר את אותה מילה בטון ענייני - זה כן שוחד.
למה מוזס לא הלך למשטרה?
כאמור, הרקע לא פחות חשוב - וכפי שפורסם ב-News1, הרקע הזה משחק לטובתו של נתניהו. הוא אשר הקליט את השיחות, ובוודאי שלא ידבר בצורה המפלילה אותו כאשר ידוע לו שבכיסו יש מכשיר הקלטה. זה עניין של היגיון פשוט ביותר. אפילו לשיטתם של מי שטוענים שהיה זה ארי הרו, יועצו דאז של נתניהו, שנכח בשיחות והקליט אותן - עדיין הכף נוטה לטובת נתניהו. האם הוא ידבר על שוחד עם יריבו התקשורתי הגדול ביותר בנוכחותו של אדם שלישי? וזה עוד לפני שיצאנו מתוך ההנחה הסבירה, שנתניהו ידע על ההקלטה בידי הרו.
בואו נלך עוד צעד. הבה נניח שמוזס הוא זה שהקליט - ואז אותו היגיון יעבוד לכיוון שלו. הוא יקליט את עצמו מציע שוחד לראש הממשלה? ונניח שהוא יגיד: "כן, אבל זה היה רק כדי לתפוס אותו" - מדוע לא הלך למשטרה במשך שנתיים? מדוע לא ניצל את ההזדמנות כדי לקבור את נתניהו, ויחד איתו אולי גם את ישראל היום? לכן, התסריט לפיו המקליט היה מוזס, איננו הגיוני.
בשל כל אלו, החוקרים יצטרכו להגיע למסקנה ברורה בנוגע לשאלה מי הקליט ומדוע. על-פי המידע שבידינו נכון לעכשיו, התשובה תהיה: זה היה נתניהו שרצה לתפוס את מוזס. אז מדוע נתניהו לא עשה בזה שימוש? אולי משום שלא ראה צורך, במיוחד לנוכח הטענות שידיעות אחרונות ריכך במידה זו או אחרת את התקפותיו על נתניהו. אולי משום שככלות הכל - זה מציג גם אותו באור גרוע, לכל הפחות כמי שמתנהג כמו מדובב או סוכן משטרתי.
המתנות ממילצ'ן: מגעיל
יש להתייחס גם למתנות שקיבל נתניהו מארנון מילצ'ן. כאשר ראש ממשלה הוא נהנתן שכזה - ונתניהו זכה בצדק לכינוי "נהנתניהו" - זה מגעיל. כאשר ראש ממשלה מתענג על סיגרים יוקרתיים וחליפות פאר בזמן שמאות אלפי ילדים מתהלכים רעבים, זה מעיד על התנשאות ואטימות. הוא לא צריך לחיות בחורבה וללבוש סמרטוטים, ובהחלט ראוי שיחיה ברמה נאותה ובתנאים מתאימים למילוי תפקידו. אך יש מנעד רחב מאוד בין ברז מטפטף בחצר לבין "דום פריניון", בין לחם יבש לבין סיגרי "הוואנה", בין חולצה קרועה לבין חליפה של גוצ'י.
למרבה הצער, ראשי הממשלה האחרונים שלנו חטאו כולם באותה נהנתנות מנקרת עיניים. גם אהוד אולמרט ואהוד ברק אהבו את מנעמי החיים הטובים; אצל אולמרט זה נגמר בכלא, אצל ברק נותרו סימני שאלה. אלא שזו בדיוק הטענה שלי: אולמרט לא הלך לכלא על הסיגרים והעטים, למרות הבעייתיות הכבדה שאפפה אותם, אלא על השוחד הכספי. ברק לא הגיע לבית המשפט משום שלא נמצא שעבר מן הנהנתנות אל העבריינות.
הבעיה היא, שכחברה לא מצאנו את דרך הביניים שבין הפלילי השחור לבין הטוהר הלבן. לא מצאנו את הדרך להוקיע אישי ציבור שמתנהגים בצורה פסולה, דוחה, מגעילה ועוד כל מיני מילים דומות. לנבחרי ציבור אין דין משמעתי, ודין הבוחר לרוב אינו אפקטיבי - משום שהוא בא אחרי כמה שנים, ומשום שבמקרים רבים אותם אישים "נבלעים" בתוך רשימות ואינם עומדים לבחירה אישית. חוץ מזה, כבר ראינו כיצד תושבי נצרת עילית ורמת השרון שבו ובחרו ראשי ערים מושחתים.
אלא שהעדרו של כלי מידתי, אינו אומר שמותר לירות בתותח הפלילי על כל יתוש, עכבר או כלב. הפתרון אינו בהגשה סיטונאית של כתבי אישום במקרים בהם העבירות אינן מובהקות. ייתכן שאין מנוס מיצירת דין משמעתי לנבחרי ציבור, אם כי אני לא רואה את חברי הכנסת ממהרים לחוקק חוק שכזה. לכן, נותרנו עם התקשורת ועם דעת הקהל, שתפקידן להוקיע ולהקיא התנהגות פסולה ואת מי שחוטאים בה. את האחריות לכך אסור לנו, כאזרחי ישראל, לגלגל לכתפי השוטרים והתובעים והשופטים. מי מאיתנו שאינו נוטל על עצמו את אותה אחריות, בל יספוק כפיים לנוכח שחיקת ערכיהם של מנהיגינו.

תאריך:  11/01/2017   |   עודכן:  11/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת נתניהו-מוזס: הרקע יכריע
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
שוב יואב יצחק מעגל פינות
ש. שאול  |  11/01/17 16:42
 
- אני רוצה ראש ממשלה נהנתן
מסעודה לייבוביץ   |  11/01/17 20:43
 
- הו מסעודה די לחנפנות
מכלוף ז'וזלחרה  |  12/01/17 02:21
2
נתניהו לא הקליט אלא עוזרו
ירדנה   |  11/01/17 17:02
 
- זו אופציה פלילית
אהרון שחר  |  11/01/17 21:26
3
ביביהו נופל
הירונימוס  |  11/01/17 18:54
4
רוכברגר איננו מושחת.
אהוד פרלסמן  |  11/01/17 19:02
5
איתמר יקר
אהרון שחר  |  11/01/17 21:15
6
הבה נגילה
באום  |  11/01/17 22:42
 
- לא מדויק
דייקניהו  |  12/01/17 00:12
 
- זה לא מדויק
באום  |  12/01/17 07:24
 
- מר באום. לא כל אדם שלא מסכים
שמאל ? חה חה חה.!  |  13/01/17 13:39
 
- אם אלה הסטנדרטים שלו ,שיגיש
הרצליה.  |  12/01/17 17:48
 
- הנחיות לטוקבקיסטים של הקרן
דייקניהו  |  13/01/17 01:41
 
- שטויות בקוביות. זו המציאות!
כל הרחוב קרן?????  |  13/01/17 11:57
 
- חוץ מזה! מר טעותיהו, גם במרכז
חינוך גבעתיים ושק  |  13/01/17 12:06
7
איתמר כגב האומה.. כן אבל...
קורא כותב  |  12/01/17 01:38
8
מה שנאמר בקלטות עדיין חסוי
דן ה  |  12/01/17 09:11
 
- למעשה התקשורת
באום  |  12/01/17 10:03
9
ביבי הקליט ולכן ברור ש
מיכאל11  |  12/01/17 10:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת נתניהו-מוזס
עידן יוסף
נקרא לתת עדות על פרשת נתניהו-מוזס ונשאל האם נתניהו התייעץ איתו בנוגע לאפשרות לקדם חוק שיגביל את תפוצת עיתון ישראל היום    שרה נתניהו צפויה גם היא למסור עדות
עידן יוסף
הגדירה תחקיר בפרשת הסחיטה של ראש הממשלה נתניהו מצדו של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס כ"פייק ניוז"    חשד לשיקול זל בעקבות לחצים מצד מושאי התחקיר
עידן יוסף
הפרשן הבכיר של ידיעות אחרונות מגונן על העובדים וטוען שארנון מוזס אינו מתערב בתכני ידיעות אחרונות ואינו מכתיב קו    מפנה חיצים כלפי ישראל היום וטוען שה"מיזם" הוא מתנה אסורה לראש הממשלה
עידן יוסף
העורך האחראי שולח מסר לעובדי המערכת בו טען כי השיקולים המנחים את העיתון הם מקצועיים ולא לפי הקו של נוני מוזס
יואב יצחק
הפגישה התקיימה ביוזמת שני מתווכים ב-2014 במעון ראש הממשלה    נתניהו הוא שהקליט את השיחה במכשיר שהחזיק בכיסו; המכשיר ניתן על-ידי ארי הרו ונמסר לנתניהו בהמלצת עו"ד דוד שמרון ששותף מבעוד מועד בסוד הפגישה כדי שתשמש את נתניהו כ"נשק יום הדין"    מוזס ביקש: לקדם חקיקה לסגירת עיתון ישראל היום והבטיח:" "אני אפנק אותך"; נתניהו התחמק והשיב: "יהיה בסדר" - אך שני הצדדים המשיכו במלחמה ובהקזת דמים ולא סייעו זה לזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il