X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העסקה הראשונה על-פי החוק, הנותן הקלות ליזמי בנייה להשכרה, מעוררת סימני שאלה לא פשוטים האם החוק ישיג את מטרתו
▪  ▪  ▪
[צילום: מרים אלסטר / פלאש 90]

חברת מגוריט חתמה אתמול (יום ב', 16.1.17) על חוזה, שלפיו תרכוש ממשקיע פרטי 34 דירות יוקרה בתל אביב, ותשכיר אותן לזכאים ל-10 שנים. זוהי העסקה הראשונה היוצאת לדרך על-פי החוק שאישרה אשתקד הכנסת, שנתן הטבות לחברות כאלו. בחינת פרטי העסקה מעוררת ספק, האם החוק אכן יעודד עסקות נספות כאלו.
  • דמי השכירות שתקבל מגוריט מהשכרת הדירות נאמדים ב-4,750 שקל לחודש. בהתחשב במחיר הרכישה (71.4 מיליון שקל) זוהי תשואה של 2.7%. תשואה זו אומנם גבוהה במקצת ממה שאפשר להשיג כיום בשוק ההון, אבל נמוכה מהתשואה המקובלת בתל אביב, עד 3.5%.
  • אם כמה מהדירות יעמדו ריקות, ולוא גם כמה חודשים, תרד התשואה עוד יותר. לדוגמה, נניח ש-4 מ-34 הדירות יעמדו ריקות ששה חודשים. אזי, התשואה תרד ל-2.55%.
  • בעלי מניות מובילים של מגוריט הם קרן הצדקה הגדולה "קופת העיר", וקרן הפנסיה של עובדי חברה קדישא בתל אביב. ספק אם זו התשואה שקיוו לה. ייתכן שהנהלת החברה פשוט לא מצאה עסקה טובה יותר.
  • בשנת 2028 תוכל מגוריט למכור את הדירות או להשכירן במחירי שוק. אבל בינתיים היא "תסחוב על גבה" הכנסות נמוכות של עשר השנים הקודמות. מי יודע מה יהיו מחירי הדירות בשנת2028 . ובכלל, דירה בת 10 שנים שווה פחות מדירה יד ראשונה.
  • לא נאמר דבר על דמי הניהול. ועוד: מי יבטח את הדירות? מי ישלם את שכר הטרחה של עורכי הדין, המתווכים ואולי אחרים? מי יממן פינוי ותביעות משפטיות נגד דיירים שיפגרו בתשלום דמי השכירות, או יסרבו לצאת מהדירות, או סתם יעשו בעיות (נקודות כואבות בשוק השכירויות). בתשואה נמוכה כזו, יש לשאלות אלו משמעות ניכרת.
  • עסקה זו תניב למגוריט תשואה של 0.8% על ההון העצמי שלה, 240 מיליון שקל. מהכנסה זו יש לנכות מס הכנסה והוצאות הנהלה. החברה פעילה כבר חצי שנה, ומצאה בינתיים השקעה אחת. היאז קוקה לעוד כמה השקעות, כדי שתהיה ליזמים הכנסה סבירה על השקעותיהם.
  • לא ברור מדוע ואיך, אבל ברור שהעירייה "תרכב" על החברה ותכתיב את רשימת השוכרים ותנאים שונים בחוזי השכירות. ספק אם הדבר הוא לטובת היזמים.
  • מגוריט וחברות דומות ישלמו מס רכישה של 0.5% על רכישת הדירות, במקום 8%. זהו חסכון של כ-0.7% לשנה. אם ישכירו בעוד 11 שנים את הדירות במחירי שוק, או ימכרו אותן מאוחר יותר, יהיה החיסכון קטן יותר. בכל מקרה, זה לא כסף בקופה, אלא חסכון בהוצאות. הדבר משפר את התמונה, אך עדיין לא מבטיח תשואה סבירה.
האם העסקה של מגוריט תעודד יזמים נוספים להיכנס לבנייה להשכרה? ספק. עובדה, עד היום, תשעה חודשים לאחר אישור החוק, מגוריט היא החברה היחידה שהוקמה לפיו.
החוק נותן למגוריט וחברות דומות הטבה: הן ישלמו מס רכישה של -.5% בלבד, במקום 9% כמקובל. זוהי הטבה חד-פעמית של 7.5% ממחיר הדירות. אם מחלקים אותה לטווח ארוך של 20-10שנה, משמעות ההטבה היא 0.4% עד 0.75%. לשנה. נכון, אבל זה לא "כסף ביד", אלא הוצאה שחוסכים..
השורה התחתונה: העסקה תכניס למגוריט

תאריך:  17/01/2017   |   עודכן:  17/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דנה ויתקון
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
"סינדרום זקהיים" הוא התופעה בה יהודים אמריקנים מתערבים ברגל גסה בניהול השוטף של מדינת ישראל כמדינה יהודית, שעה שהם דוחים התערבות דומה מצד ישראל אצלם. פתרון כולל לחיים יהודיים הרמוניים, עובר דרך הסכמה בין מורי ההלכה המקובלים על כל הצדדים
אפרים הלפרין
מאז שאני זוכר עצמי כחייל, כמפקד, כאזרח, תמיד הייתה לי הרגשה שרוחו של צה"ל הרבה יותר משמעותית מהגשמיות שלו    תמיד סברתי שרוח המפקד הרבה יותר משמעותית מהפקודה בייחוד כאשר את הפקודה אי-אפשר לבצע כתוצאה מנסיבות שהשתנו מאז ניתנה הפקודה    והתפיסה הזו השתבשה מאוד בעייני עם כניסת גדי איזנקוט ללשכת הרמטכ"ל
מתי דוד
הסתבר שלפרשת "ביבי-ונוני" היו גם כמה "דברים חיוביים": התברר שהפרשה לא הפכה לעוד נושא שבמחלוקת השגרתית בין ימין לשמאל, אלא הפכה למאבק על כסף וכוח בין שני האנשים החזקים בפוליטיקה ובתקשורת, שסחרו בסחורה שלא בשליטתם
משה גולדבלט
אסור לאיש ציבור להיות במצב של ניגוד אינטרסים    אסור לו לפעול בתפקידו הציבורי בנושא שיש לו נגיעה אישית ביחס אליו    אפילו כל הקשר שבין נתניהו לעיתון הוא חברות אישית עם בעליו שלדון אדלסון די היה בכך על-מנת לפסול אותו לעסוק בסוגיה
איתמר לוין
אם מנדלבליט יחליט להגיש כתב אישום בפרשה - ההקלטות לא יפורסמו לפני שיוגשו כראיה לבית המשפט    יהיה קל יותר לפרסם אותן אם התיק ייסגר, אבל גם אז לא מדובר בהליך פשוט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il