כל מי שהסתובב בשנים האחרונות בערים הגדולות יודע שאופניים חשמליים הפכו טרנד הולך ומתעצם. ואין זה מפתיע: מדובר בפתרון פלא תחבורתי שימושי ואופנתי לבני נוער, לאנשים ללא רישיון נהיגה, לכאלו שרישיונם נפסל, להורים שנטל ההסעות ירד ממטלותיהם וגם למי שפשוט לא רוצה להיות תלוי יותר ברכב. תמורת כמה אלפי שקלים וללא כל צורך ברישיון נהיגה יכול כל אחד לרכוש כלי מנועי מהיר במיוחד, שמצליח לעקוף את הפקקים בדרך ירוקה ונוחה, מדלג בקלילות מעל בעיות החנייה והוצאות הרכב.
אך האם לכל הטוב הזה יש גבולות ברורים כפי שלכל כלי רכב יש חוקים ותקנות? כמו שניתן לראות מהשטח בשנה האחרונה נפצעו, ולצערנו גם נהרגו בני נוער ומבוגרים כתוצאה מרכיבה על אופניים מסוג זה או היתקלות בכלי רכב זה. כך למשל, במסגרת היותי מורה פרטית, אחד מהתלמידים שלי נפגע כתוצאה מהסעת חברו על האופניים, איבוד שיווי המשקל וחבלה בראשו כתוצאה ממפגש קרוב עם המדרכה, דבר שהוביל לאשפוז בן 5 ימים בבית החולים. לשאלתכם, אחרי האשפוז כשהנער חזר למיטבו הוריו התירו לו לחזור ולרכב על האופניים. אז יהיו שיגידו שלכך ישנן תקנות שנועדו להגן על הרוכב ועל האזרחים בשטח.
פתרון חלקי להלן תקנות התעבורה: גיל הרוכבים – מעל 16, מהירות הרכיבה המותרת – עד 25 קמ"ש, חובת סימון ברור על האופניים כי מדובר באופניים חשמליים וחובת התקנת צופר או פעמון כמו גם התקנת פנסים ומחזירי אור. עד כאן, נשמע שטיפלו בבעיה. אלא שבמקרה הנ"ל התקנות מספקות פתרון חלקי בלבד לבעיות ולסכנות הטמונות ברכיבה על אופניים חשמליים, ואם רוצים לבחון את האפקטיביות שלהן יש להפנות את הזרקור לסוגיות אותן התקנות לא מסדירות - סוגיות שיכולות לעלות ביוקר להולכי רגל ורוכבים כאחד. בעוד נשמעות תקנות בחקיקה בינתיים נשמעות זעקות בקרב האוכלוסייה.
אז נכון להיום, הרכיבה על גבי אופניים חשמליים אינה מותרת על מדרכות הערים, אך מי מאיתנו לא נתקל לפחות פעם ביום ברוכב הדוהר במדרכה במהירות על גבי אופניים חשמליים כאשר כל שנותר להולכי הרגל הוא לנוס על נפשם? בעוד שמהירי התגובה ניצלים, האטיים יותר, וביניהם האוכלוסייה המבוגרת, נפגעים.
התוצאה: במקום שהאופניים החשמליים יהוו בשורה ככלי תחבורה חלופי לרכב פרטי, המפחית את עומסי התנועה, מצמצם את הזיהום הסביבתי, מקטין את בעיות החנייה וכמובן זול ויעיל, בהיעדר הסדרה מקיפה הנוגעת לכל האספקטים, הוא הפך לאחד מאמצעי התחבורה המסוכנים ביותר שהופך את רחובות הערים לשדה קטל ממש.
בטוחה אני כי ישנם רוכבים הנזהרים ושומרים על הכללים ודווקא נתקלים באזרחים הולכי רגל שמפריעים לסדר ומשתמשים בשבילי האופניים המשמשים למטרה זו, או מנגד נהגי אופניים חשמליים המשתמשים במדרכה ופוגעים בזכותנו לשמור על נפשנו במקום הבטוח להולכי הרגל. על כל אחד מאתנו, רוכב או הולך רגל, להסב את תשומת הלב ולאט-לאט להגדיל את הדיבור והמודעות בנושא ואולי יחד נצליח לחולל שינוי.