X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירה בלימוד הנושא תלויה באמונתו של מנהל בית הספר ובצורך שלו שתלמידיו יכירו את נושא ההתנהלות הכלכלית, אך לדעתי החלטה זו אינה צריכה להיות על-פי שיקול הדעת של הנהלת בית הספר בלבד, אלא הנחיה ברורה מטעם המועצה הפדגוגית של משרד החינוך
▪  ▪  ▪
לא יודעים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בימים אלו תוכנית הליב"ה במשרד החינוך אינה כוללת הכנה לחיים כלכליים. מסקר שערכתי בין בני נוער ובוגרי תיכון בשנים האחרונות, נוכחתי לדעת כי תלמידים אשר אינם בוגרים מסלולי כלכלה או מנהל פוגשים את מושגי היסוד בהתנהלות כלכלית באופן אקראי, ולא מועבר להם מידע מובנה ויסודי בנושא. אז האם יש חיבור בין מערכת החינוך לעולם הצרכים של התלמידים כיום והאזרחים העצמאיים בקרוב במדינתנו?
הבחירה בלימוד הנושא תלויה באמונתו של מנהל בית הספר ובצורך שלו שתלמידיו יכירו את נושא ההתנהלות הכלכלית, אך לדעתי החלטה זו אינה צריכה להיות על-פי שיקול הדעת של הנהלת בית הספר בלבד, אלא הנחיה ברורה מטעם המועצה הפדגוגית של משרד החינוך. לאור המצב הכלכלי במדינה שלנו, מרכיב חשוב במצב העוני הוא התנהלות כלכלית לקויה של שכבות מסוימות באוכלוסייה כמו סדר עדיפויות שגוי, הלוואות מרובות, חוסר מודעות לזכויות ולחובות הכלכליים וכיוצא בזה. לכן, עולה השאלה האם אין צורך שהכשרה לניהול כלכלי תקין תיכנס באופן רשמי לתחום לימודי הליב"ה בבתי הספר.
לא רק מחירים זולים
מרכיב נוסף הוא שבני הנוער המתנהלים כיום היטב במרחב האינטרנט זקוקים לקישורים ולכלים אלו כדי לכוון את התנהלותם באופן מיטבי. התרבות הכלכלית שונה ומונגשת יותר לדור הצעיר. במרחב האינטרנט הפתוח נעשות רכישות של בני נוער אך אם אלו היו מודרכים ומכוונים הקריטריונים המניעים את הרכישות היו לא רק מחירים זולים, דחפים, צרכים ולחצים חברתיים. ישנו צורך ללמד את הילדים מונחים כלכליים בסיסיים, תנאי התקשרות, צריכה נבונה, חיסכון וקניה עצמאית ללא תיווך מבוגרים.
חשוב לציין כי בתי ספר אשר רואים בנושא חשיבות ממעלה ראשונה אכן מקדישים מספר שיעורים להתנהלות כלכלית וחינוך פיננסי לפי תוכנית משרד החינוך. תוכנית החינוך הפיננסי נועדה לפתח בקרב התלמידים כישורי חיים בתחום הפיננסי המאפשרים להם להכיר בחשיבותה של התנהגות אחראית לצד מודעות לקיומן של הזדמנויות פיננסיות ולרכוש כלים לקבלת החלטת מושכלות שיאפשרו להם לפעול בשיקול דעת, בזהירות ובאחריות כלכלית. התוכנית כוללת נושאים חשובים כגון התקציב האישי והמשפחתי, בנקאות, הלוואות, זכויות צרכנים, חסכונות, השקעות. החינוך הכלכלי והניהול הפיננסי יסייעו לפתח אחריות פיננסית ולרכישת כלים לקבלת החלטות פיננסיות מושכלות שיאפשרו לבני הנוער לפעול ביעילות לשיפור רווחתם הפיננסית ולהימנע מנזקים עתידיים לטווח ארוך בתחום הכלכלה. משתמע מכך שמשרד החינוך אכן רואה בנושא חשיבות רבה! אז מדוע עדיין התוכנית אינה חובה בכל בתי הספר ברחבי הארץ?
אמנם בשנים האחרונות הבכירים בחינוך התדיינו רבות על תוכנית הליב"ה, על מספר היחידות במתמטיקה ועל עוד תחומים רבים, אך כדאי שלימוד התנהלות כלכלית נבונה יעמוד בראש סדר העדיפויות לצד לימודי הלשון, המתמטיקה, האנגלית. אם אנו דוגלים בהקניית כלים לבני הנוער, רצוי שארגז הכלים שלהם יהיה מצויד היטב.

הכותבת היא סטודנטית לתואר ראשון עבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  01/02/2017   |   עודכן:  01/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
רצוי שתושבי ישראל לא יעשנו סמים, אך מי שמרגיש שהוא לא יכול בלי זה לא אמנע זאת ממנו
רבקה שפק ליסק
נולדתי וגדלתי במדינה שונה לחלוטין מזו שאני ובני משפחתי חיים בה כיום ועל כך דואב לבי
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ירושלים של צחנה    הרצח במגדל    מירי רגב שאוהבים לשנוא    ולקינוח פסוקו
נעמה רוזנפלדר
לסטודנט שמקום מגוריו אינו נמצא באותה "טבעת אזורית" של מוסד הלימודים שלו, אין אפשרות לרכוש חוזה נסיעות חופשי, ונמנעת ממנו האפשרות לקבל 50% הנחה בנסיעות כלשה
אליקים העצני
עד כמה הקשר של נתניהו עם הבית הלבן הוא חם ומהודק    ושוב עולה השאלה, איך מנצל נתניהו את מערכת היחסים הזאת, בהנחה שאכן היא כזאת? איזו תפיסה, איזו תוכנית הוא ייקח עמו לוושינגטון, למפגש ההיסטורי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il