X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"איזהו עשיר, השמח בחלקו" - השקפת חכמים המשמשת נר לרגלינו או קלישאה רומנטית שאנו משתדלים להימנע ממנה?
▪  ▪  ▪
כמה שמלות צריך? [צילום: מיטל כהן/פלאש 90]

"איזהו עשיר, השמח בחלקו" - השקפת חכמים המשמשת נר לרגלינו או קלישאה רומנטית שאנו משתדלים להימנע ממנה?
הכנים בינינו יבחרו בתשובה השנייה שתקפה גם לגבי הרוב המוחלט של העולם המערבי. תרבות הצריכה (באנגלית - consumerism) היא מערכת חברתית כלכלית המציבה כערך עליון רכישה מוגזמת של מוצרים ושירותים. תרבות זו תפסה תאוצה במאה ה-18 בחסות המהפכה התעשייתית והיא מגיעה לשיאה בימינו אנו.
לבני האדם ישנם צרכים רוחניים כמו: שייכות, אהבה, משמעות, וצרכים חומריים כגון: מחסה, מזון, לבוש. השקפת העולם המניעה את תרבות הצריכה גורסת (בגלוי או במובלע) כי ניתן לספק צרכים רוחניים בעזרת מוצרים חומריים.
יותר קנייה יותר אושר
חברות הפרסום הן הכלי המרכזי של תרבות השפע ודרכן היא שולחת ידיה בכל. פרסומות על מסך הטלוויזיה קוראות לנו לשדרג את המכשיר הנייד אף על-פי ששדרגנו כבר בשנה שעברה, ושלטי חוצות ענקיים מדרבנים אותנו לשתות קולה, וכמה שיותר, כי הרי – זהו 'טעם החיים'. כמה אבסורדית היא העובדה שפחית מתכת קטנה יכולה להיקרא בימינו טעם החיים. בהחלט מציג באור חדש את מילותיו של מאיר אריאל והנביא דניאל לפניו. המסר המרכזי המובע בכל הפרסומות הוא: קנה ותהיה מאושר, יותר קנייה שווה יותר אושר.
תרבות הצריכה בעזרת תעשיית הפרסומות הצליחה לייצר חברה ראוותנית המחפשת תמיד את הריגוש הבא. הקניונים מלאים באנשים המבקרים שם על בסיס יום יומי וצורכים מכל הבא ליד. לנערה ממוצעת בחברה המערבית יש בארון כמות בגדים שיכולה להלביש 5 נערות באפריקה ובכ"ז תישמע בסוף היום התלונה הנצחית: "אין לי מה ללבוש". הילדים של היום מתחנכים על שאיפה לחידושים ולא על הסתפקות במועט ופשטות.
אך תרבות הצריכה משפיעה לא רק במישור החינוכי אישי אלא גם במישור הערכי גלובאלי.
כיום, כ-20% מאוכלוסיית העולם צורכת למעלה מ-70% מהמשאבים הטבעיים שלו ונותנת ל80% הנותרים להתחלק בשאר. חלוקה מחפירה זו היא אחד הגורמים העיקריים לעוני העולמי.
במילים אחרות, האוכלוסייה במדינות העניות נאלצת לחיות בתת תנאים בכדי שהאוכלוסייה במדינות המערב תוכל לחיות בתנאים גבוהים בהרבה מהדרוש. בשעה שאני קמה בבוקר ומתחבטת בהכרעה בין השמלה השחורה לבין זו הצבעונית ובין שתיהן לבין סריג קליל, קמה בחורה בת גילי בצד השני של הכדור ומתלבטת כיצד תאכיל את משפחתה היום.
"העובדה הפשוטה היא, שאנו מרעיבים בני אדם למוות. לא בכוונה - במובן שאנו מתכוונים שהם ימותו, אבל אנו עושים זאת במכוון - במובן שאנו מעדיפם את מותם שלהם על אי-הנוחות שלנו" (ויקטור גונזלס).
אז בפעם הבאה שתבקרו בקניון, שאלו את עצמכם אם אתם קונים דבר שאתם צריכים או שאתם נופלים קורבן לתרבות שקרית ומקולקלת. זה אולי לא יציל את העולם ברגע, אבל לפחות אז תהיו חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה.

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  06/02/2017   |   עודכן:  06/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאיר אריאל / Meir Ariel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פחית קולה, טעם החיים ומה שבניהם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גלילי
לפי קידר, אם אנחנו רוצים להבין את הלך הרוח של האדם המוסלמי-דתי הממוצע, עלינו להבין את חייו של הנביא מוחמד
אפרים הלפרין
צפיתי במקרה בחדשות ערוץ 2, וראיתי את נוני מוזס צועד לעבר מתקן החקירות של המשטרה, עם מזוודה קטנה, ואמנון אברמוביץ" מספר לנו שאנו רגילים לראות חוקרים עם טרולי ולא נחקרים עם טרולי, מה שלא שואל אברמוביץ' זו את השאלה המרכזית
אברהם פכטר
עופרת בקפה - עופרת במי השתיה, אז מה עלינו לעשות    הסכנה בעופרת הזורמת בקפה ובמים שלא יהיו לנו "חיילי עופרת"    במבצע "עופרת יצוקה", חיילי צה"ל ירקו עופרת ונצחו בקרב    המומחים ממליצים על ניקוי המכונות ורצוי גם מכונות הממשלה המחליטות והמבצעות
יוני בן-מנחם
ממשל טראמפ מאותת כי הוא מתכוון לקבוע בקרוב כללים מוסכמים עם ישראל לגבי המשך הבנייה בהתנחלויות. הרש"פ נערכת למאבק מדיני מול ממשל טראמפ ומחמוד עבאס אינו מתכוון לשנות את האסטרטגיה שלו לבינאום הסכסוך
ראובן לייב
אז נכון שהאיש הוא אכן בלתי-צפוי, ורב הנסתר בו על פני הגלוי, אך החידה לגביו עוד נותרה בעינה: האם הוא יהיה המנהיג הראוי, או שמא הוא פרסונה נון-גראטה, שצריך להתבונן בו מלמעלה למטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il