X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט ביטל את קנס הגרעון שהטיל פקיד השומה על מסעדת "סימה" בירושלים לאחר שקבע, כי התחשיבים עליהם התבסס לא תאמו את המצב בפועל באותה מסעדה
▪  ▪  ▪
כמה מזמינים מנה אחרונה [צילום: rest.co.il]

כאשר פקיד השומה מבקש להפעיל סמכותו להוצאת שומה לפי מיטב השפיטה, בעילה של "הכנסה בלתי סבירה" או "תוצאה עסקית בלתי סבירה" כאשר ספרי הנישום לא נפסלו, עליו לנקוט במשנה זהירות, לפני שיפסול את דוחותיו של הנישום. כך פסק ביהמ"ש בעניין מסעדת סימה.
ב-8.9.2014 נערכה במסעדה ביקורת על-ידי כלכלנית מטעם פקיד השומה, שבדקה את ספרי העסק וערכה שקילת מנות שהוזמנו במהלך הביקורת. היא מצאה, כי שיעור חומר הגלם המוצהר ביחס למחזור ההכנסות המדווח (40%-39%) אינו סביר. כן מצאה, כי החברה דיווחה בחסר על קניותיה בשנות המס שבצווים.
לאחר הוספת סכומי הקניות החסרות בכל שנה לעלות המוצהרת של החומרים שנצרכו, חושב הפדיון בשומות שבצווים, בגילום עלות המכר על-פי אחוז חומר מחושב, שנקבע לפי 28.5%. כתוצאה מכך, נוצרו הפרשי פדיון של 2.2 מיליון שקל ו-3 מיליון שקל לשנים 2008 ו-2009 בהתאמה. לאור האמור, הוחלט על הטלת קנס גירעון, בהתאם לסעיף 191 לפקודה.
החברה הגישה לבית המשפט חוות דעת כלכלית, המציגה חישוב אחוז חומר אלטרנטיבי, התומך באחוז החומר המוצהר ובדווחי ההכנסות מהמסעדה.
בית המשפט אומר, כי ההלכה היא, כי פקיד השומה חייב להצדיק את החלטתו להוציא שומה לפי מיטב השפיטה. אין עליו חובה להוכיח על-ידי ראיות מדויקות ששומתו מדויקת לחלוטין, אך עליו להוכיח כי השומה מוצדקת, על-ידי שימוש במבחני עזר, כמו השוואת השומה לתוצאות עסקיות של שנים קודמות, השוואה לעסקים אחרים מאותו סוג, היזקקות לתדריכים כלכליים, לביקורת בעסק ועוד.
אולם, כאשר פקיד השומה מבקש את להפעיל סמכותו בעילה של "הכנסה בלתי סבירה" או "תוצאה עסקית בלתי סבירה", כאשר ספרי הנישום לא נפסלו (ואף אם נפסלו), הוא חייב לנקוט במשנה זהירות, לפני שיפסול את סבירות הכנסות הנישום.
כדי להגיע לאחוז חומר המשקף את אחוז החומר הכולל במסעדה, בנתה הכלכלנית מטעם פקיד השומה "מנות ממוצעות", אשר הורכבו ממנה ראשונה, עיקרית, אחרונה ושתייה. את אחוז החומר במנה ממוצעת, חישבה הכלכלנית לפי מחירי המנות במחירון המסעדה. אחוז החומר המשוקלל למסעדה, הכולל מנות בישיבה ומכירה בדלפק, נקבע על-ידי הכלכלנית לפי 28.85%.
בנוסף על הפחת שחושב בגין הפשרה של בשר, ניקוי והכנה, חושב פחת נוסף בגובה 20% למכירה בישיבה ו-10% למכירה בדלפק. זאת, כדי לבטא זריקה של המוצרים, החזרת מנות למטבח, שינויים במחירי ירקות עקב עונתיות וכן בגין תבלינים בלתי מדידים.
כלי ביקורת נוסף בו נעשה שימוש הוא ניתוח קניות הבשר במסעדה (בקל"מ כמותי), כדי לבחון כמה מנות פוטנציאליות יכולה הייתה המסעדה להפיק, מתוך חומרי הגלם שנרכשו. לשם כך, התבצע ניתוח קניות של מוצרי בשר שנרכשו, ובהתאם לכך חושב מספר המנות הפוטנציאליות.
מטעם החברה הוגשה חוות דעת הכוללת חישוב של אחוז החומר, שיעור הרווח הגולמי וסבירות ההכנסה שלה. המסקנה של המומחית מטעם החברה הייתה, כי מחיר ארוחה ממוצעת במסעדת סימה בשנת 2010 עמד על 69 שקל, נמוך משמעותית מהמחיר שנקבע בקווי ההנחיה הכלכליים של רשות המיסים. בהתאם לכך נטען, כי לא ניתן להסתמך על קווי ההנחיה לשם קביעת אי-סבירות ההכנסה במסעדה.
בנוסף טענה החברה, כי אין בסיס לחישוב המבוסס על ההנחה שכל סועד מזמין בנוסף למנה העיקרית, הכוללת תוספת חמה וסלטים, גם מנה ראשונה ומנה אחרונה, שכן רק 4% מן הסועדים הזמינו מנה אחרונה.
בית המשפט אומר, כי ספרי החברה לא נפסלו, לא נמצאו הפרשי הון בלתי מוסברים והוגשה מטעם החברה חוות דעת יסודית ומעמיקה, שנכתבה על-ידי כלכלנית שעבדה במחלקה הכלכלית של מס הכנסה במשך 30 שנה. בית המשפט קבע, כי עלה בידי החברה להציג תשתית ראייתית, התומכת באחוזי החומר המוצהרים בדוחות השנתיים. לכן, פסל בית המשפט את התחשיב הכלכלי של פקיד השומה, קיבל את הערעור במלואו וביטל את קנס הגירעון שהוטל על החברה.

תאריך:  08/02/2017   |   עודכן:  08/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
הנשיא הנוכחי של ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר הבהיר כי הוא רואה בפיתוח הטילים מבית היוצר האירני, הפרה של ההסכם שנחתם בין אירן לבין מעצמות המערב. ישראל מצדה החליטה, על-פי פרסומים זרים, להצטייד בנשק של "המכה השנייה" - צוללות. בתקווה שהן אולי יאפשרו לה להתמודד עם אירן ביום הדין
איתן אראל
בעלוּת-ערבית" סתומה על אדמת ארץ-ישראל... תגוּבת-שפתיים-חֲשׁוּקוֹת ושיניים-חֲרוּקוֹת...    מה אכתוב וטרם נכתב, ומה אומר ולא נאמר
עליס בליטנטל
חוק ההסדרה שעבר בכנסת מהווה מורה דרך לכולנו. מעתה - יהודים לא יגורשו יותר מביתם שבארצם, בגלל קבוצת "לוחמי צדק" שכוונתם אך ורק לצדק לערבים. מה שממשלות מפא"י לא העזו לעשות מיד לאחר מלחמת ששת הימים - להחיל את החוק הישראלי על כל שטחי ארץ ישראל שעברו לידינו - עושה כעת בצעד-צעד הממשלה הלאומית ביותר שהייתה לנו
שמעון זיו
נוצרו כאן ארבעה גושים - גוש עזה (חמסטן), גוש הקו הירוק מדינת ישראל, גוש יהודה ושומרון היהודי, וגוש יהודה ושומרון הפלשתיני. עד שמנהיגינו לא יתעשתו ויטפלו בבעיה הזו לא נוכל לעשות דבר
רון בריימן
בג"ץ בפועל מראה לממשלה את הדרך: להחיל על אזורי C את חוקי מדינת ישראל, לרבות אזרחות וזכות בחירה לתושבים הערביים באזורים אלה, ולרבות שחרור התושבים היהודיים באזורים אלה מן הכפיפות לממשל הצבאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il