X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העניק בצורה נדירה לחייב הפטר מחוב מזונות - מתוך התחשבות במצבו הרפואי הקשה. בדרך גם ניתן שיעור לנציגי הביטוח הלאומי
▪  ▪  ▪
להעביר מכיס לכיס?

אחד העקרונות החשובים לגבי פשיטת רגל הוא, שההפטר לא פוטר את החייב מכל החובות שחלים עליו. חוב מזונות מוחרג מהצו. אך האם ישנם מקרים בהם מצבו של החייב הוא כה קשה, עד כי יש מקום אפילו לפטור אותו מתשלום מזונות ילדיו? זוהי השאלה שעמדה במרכז דיון מרתק שנערך בפני השופטת נועה גרוסמן בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
סעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל קובע, כי חוב מכוח תובענת מזונות הוא מהחובות שאינם כלולים בצו הפטר. על כן, חייבים שהוכרזו פושטי רגל נדרשים לשאת בתשלום מזונות ילדיהם כתמול שלשום. אולם, הסעיף הזה כולל גם פתח צר לבית המשפט לקבוע שחוב מזונות ייכלל בהפטר, בהתאם לשיקול דעתו ועל-פי תנאים שייקבעו.
במרכז המקרה שנדון הפעם עמד שיקול הדעת הזה למבחן, כאשר החייב הוא נכה קשה שעבר פגיעה מוחית, מתגורר בהוסטל, מתקיים מקצבת נכות שמשלם לו המוסד לביטוח לאומי ועובד בשכר של פחות מ-11 שקלים לשעה (עבודה שהיא יותר למטרות שיקום מאשר פרנסה).
הנכה הגיש לבית המשפט בקשה לפטור אותו מתשלום המזונות במסגרת צו הפטר. גרושתו של המבקש הסכימה בסך-הכל לתנאים אך המוסד לביטוח לאומי, שמשלם את המזונות בפועל, התנגד. "סך החובות של החייבים במזונות לקופת המדינה עומד על 4.8 מיליארד שקלים", הדגיש הביטוח הלאומי. "יתרה מכך, הפטר על חוב מזונות יוחל במקרים נדירים ויש לזכור, כי לא מדובר בחוב עצמאי אלא בחוב שנוצר מכוח דיני שיבוב שכן המל"ל נכנס בנעלי הזכאים למזונות". בא-כוח הביטוח הלאומי הוסיף, כי ויתור על החוב יהווה "פגיעה בקופת המדינה". לאור הנסיבות האישיות החריגות של החייב, המוסד הסכים לקבל את התשלום בדרך של קיזוז עשירית מקצבת הנכות שמשולמת למבקש מדי חודש.
השופטת גרוסמן ציינה בתחילת החלטתה, כי אין ספק שמצבו של הנכה במקרה דנן הוא קשה במיוחד. האחרון מתקשה מאוד להתבטא ואף לא בדיוק מצליח להבין מה מתבקש ממנו. הוא לא יוצא מדירתו ללא ליווי וסובל מקשיי תקשורת ושכחה. בית המשפט קבע, כי מדובר במצב קיצון והפתרון לכאורה שהוצע על-ידי הביטוח הלאומי, איננו אלא פתרון דמה. לא מדובר במענה שיוכל לכסות את חוב המזונות באופן ממשי, נכתב בהחלטה, ויש לדחות את הניסיון לייצר קונסטרוקציה בין מערכת המזונות למערכת פשיטת הרגל. "כל מקרה נבחן לגופו", אמרה השופטת לנציגי הביטוח הלאומי. "יש להבדיל בין חייב שמצבו הכלכלי והבריאותי אינו שפיר, לבין חייב כבענייננו שמצבו ירוד ממש".
הביטוח הלאומי טען, כאמור, כי מדובר בכספי ציבור משום שהוא הגוף שמשלם את המזונות דה-פקטו. בית המשפט דחה גם את הדברים האלה, שכן החייב בעצמו מתפרנס מהקופה הציבורית, ועל כן "מה יועיל לקופה הציבורית אם תעביר את הכספים מכיס לכיס?".
הודגש, כי מטרת הליכי פשיטת הרגל איננה להטיל על חייבים עול שהם לא יכולים לעמוד בו. להפך: בשים לב לרפורמה בפשיטת הרגל, תכליתו של ההליך היא גם שיקומית, ומאחוריה ניצב מסר סוציאלי שיש לאפשר לחייבים מחיה הולמת בכבוד. "הגנה על אוכלוסייה מוחלשת לא צריכה להיות על חשבון אוכלוסייה מוחלשת אחרת", סיכמה השופטת את הדברים.
בית המשפט השמיע שוב את דעתו בעניין, ומגלה גישה חדשה, פתוחה יותר, בה שוב לא שלטת הגישה "יקוב הדין את ההר", אלא לוקחים בחשבון את כל השיקולים האפשריים, ובסופו של דבר שוקלים את טובתו של החייב.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין ומחבר הספר "הוצאה לפועל - הלכה ומעשה"
תאריך:  13/02/2017   |   עודכן:  13/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 נועה גרוסמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסר סוציאלי בפשיטת רגל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שופטת אנושית ומדהימה
9קרן  |  14/02/17 00:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
על נתניהו לדעת שנסיעתו הקרובה לארה"ב היא אולי החשובה בקריירה הפוליטית שלו ועל-פי תוצאותיה גם ישפטו אותו דברי הימים של העם היהודי    שעת כושר היסטורית נקרתה לעם היושב בציון ועל העומד בראש מדינת היהודים לנפץ אחת ולתמיד את מיתוס ההיתכנות של "מדינה פלשתינית"
אלברט שבות
השאלה הנוקבת היא מה חסר לנו אנו המזרחים הישראלים? למה אין ולו יצירה מזרחית אחת מקורית משלנו    איני מסתיר את קינאתי אבל גם לא יכול להסתיר את כעסי על עצמי, על המקוריות שלי כעם יצירתי ופורה
רפי לאופרט
האיום האירני והאיום הפלשתיני אינם מוציאים זה את זה    שניהם איומים קיומיים    דרוש פתרון סימולטני שמתחיל בהערכות מבית ויימשך אזורית בשיתוף עם ארה"ב
ציפי לידר
בשולי הכותרות: רשת 'יש'? דווקא אין (לפחות בסנטר 1 בירושלים)    מיהו מיוחד?    פלייסמייקינג מכירים?    ולקינוח פטנט הדמעות
יוסף גרין
מה יקרה מחר בבוקר כשהציבור החרדי יצא לכל מאבק שהוא, על סגירת חנויות בשבת למשל. הרי מיד הרוב החילוני ינופף מולו בטענה שהוא עצמו טען, אם החילונים הם הרוב, מה מונע מהם לדרוס את הרגשות של הציבור החרדי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il