X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גישה מאוד מדאיגה של רשויות אכיפת החוק בעניין תצהירים של עובדי מדינה
▪  ▪  ▪
תמונה משפטית מגובשת [צילום: AP]

העו"ד הכתיב לנו מה לכתוב בתצהיר
תארו לעצמם עובד בכיר בחברה פרטית, מהנדס, אשר נחקר בחקירה נגדית על תצהירו המקצועי בתחום ההנדסי, ואז הוא נשאל "אתה שם לב אדוני שפרט זה וזה בתצהירך איננו עולה בקנה אחד עם המציאות"? ואז משיב המצהיר, "כן אני יודע, מלכתחילה כתבתי אחרת אבל אז בא היועץ המשפטי של החברה ואמר לי שאנחנו צריכים להביע אותה דעה, לישר קו אחד של כל חמשת המהנדסים שהגישו תצהירים ואז על-פי הנחיות היועץ המשפטי יישרנו קו של התצהירים ואז חתמתי", "והאם כך קרה גם עם שאר מגישי התצהירים"? שואל העו"ד החוקר "ודאי, עונה העד, ישבנו כולנו ביחד בחדר ישיבות והוא הכתיב וביקש לשנות קצת שזה לא ייראה מועתק".
השופט מתפוצץ על הדוכן
"מוזר" אומר השופט בלחש, ואז שואל העו"ד החוקר "ומהיכן הבאת את הפרשנות המשפטית הזו אשר לדעתי היא מוטלת בספק, ולדעתי נוגדת את ההלכות הכי ידועות אפילו למהנדס צעיר, ודאי למהנדס ותיק שכמוך"? "תקשיב," עונה העד, "אני מהנדס מאוד ותיק, נותן כבר שנים רבות חוות דעת לבתי משפט, מילתי היא כמעט קודש בבתי משפט, יש לי תמונה משפטית די מגובשת בתחום ההנדסי בו אני עוסק, ואני ראיתי את התמונה לגמרי אחרת אבל היועץ המשפטי של החברה שעוד לא ניקה את החלב מהשפתיים, כולה קיבל הסמכה לפני שנתיים, אמר לי שחייבים לישר קו, אז הוא הכתיב לי ולאחרים מה לכתוב, כשדיבתי אתו על ההלכות שאפילו מחייבות את בית המשפט העליון ואנחנו כעת בשלום, הוא אמר לי שההלכות האלה לא משרתות את האינטרסים שלנו".
השופט שיושב בדין מאדים לא יכול יותר לשתוק, ושואל את העד "אם כך מדוע חתמת על התצהיר?, במצב שאתה מתאר אפשר לקחת את כל התצהירים שהגשתם ולעשות מהם עפיפון, די היה בתצהירו של היועץ המשפטי של החברה אשר אין לו כל מושג בתחום ההנדסי שלך ושל חבריך ולכן גם לתצהירו לא היה כל ערך ממשי עבורכם".
פראבדה?
האם כך מתנהלת פרקליטות המדינה? האם ייתכן שזה במצב בכל שדרות מערכת אכיפת החוק? פראבדה? האם ניתן כלל לשער כמה אנשים יושבים בכלא על לא עוון בכפם אם המערכות האלה מתיישרות על-פי קו ואז כולם חייבים ללכת על-פי אותו קו בין אם מסכימים לו ובין אם לאו?
"לא תענה ברעך עד שקר"
דיבר מאוד חשוב בעשרת הדיברות הוא "לא תענה ברעך עד שקר", ומדוע לא נאמר שם פשוט "לא תשקר" כמו "לא תרצח", "לא תגנוב" "לא תחמוד", "כבד את" והסיבה היא שלו היה כתוב "לא תשקר" היינו מסיקים שערך של אמירת אמת הוא ערך אבסולוטי, ערך מקודש, ולא היא, האמת היא חשובה אך אין לה ערך אבסולוטי, לעומת זאת בהליך משפטי, עולה ערך אמת לרמה של ערך אבסולוטי, שם ורק שם תקף הכלל של "לא תענה ברעך עד שקר", ורשויות החוק של מדינת ישראל אומרות לנו שהן מנתצות באופן קבוע את עשרת הדברות וסוגדות לעגל הזהב של "אמת" המוכתבת מלמעלה, ומחייבת את כולם.
מזכיר קצת שלטונות מאוד אפלים.
ומהי הדרך
תצהירו של אדם הוא תצהירו, כל בדיקה של תצהיר על-ידי גורמים אחרים, כל הערה חייבת להיות מאוד מאוד בזהירות על-מנת לוודא שהיא באה מראשו של המצהיר ולא מראשו של זה הבודק את התצהיר לפני שהוא מוגש.
ככל שתצהיר מוגש על-ידי אדם מטעם גוף, ולגוף בודק את התצהיר ויש השגות, וככל שהן משמעותיות, נכון וראוי שהמצהיר יפרט בתצהירו את חילוקי הדעות, ואז יכול בא-כוח החברה להחליט אם להגיש את התצהיר אם לאו, כאשר אי-הגשה של מידע חיוני המשפיע באורח משמעותי על התיק תמיד עלולה בסופו של דבר להיחשב כשיבוש הליכים, ודאי שאין לכפות על המצהיר לא ראיה עובדתית וגם לא פרשנות משפטית, ומי שעושה כן מחורר חורים ביסודות הדמוקרטיים של המדינה.
המצב מאוד מדאיג
העובדה שפרקטיקה מאוד קלוקלת ומסוכנת השתרשה ברשויות החוק בישראל איננה רק שלילית, אלא גם מאוד מאוד מדאיגה, חייבת להדיר שינה מעיני כל אחד ואחת מאתנו, ומעלה את החשש המאד כבד, שהיבטים משמעותיים של היותה של המדינה מדינה דמוקרטית, אינם מוקפדים דווקא על-ידי רשויות אכיפת החוק.

תאריך:  15/02/2017   |   עודכן:  15/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חתימה על תצהיר היא מתן עדות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כך היה במשפטה של אילנה דיין
אהוד פרלסמן  |  15/02/17 14:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
בחירתו של יחיא סינוואר לתפקיד ראש החמאס בעזה צריכה להוביל את מדינת ישראל לשנות אסטרטגיה לפיה משקמים את הרצועה בתמורה להפסקת הירי על-ידי ארגוני הטרור
צ'לו רוזנברג
הנשיא החדש הגיע לשלטון ללא כל משנה מדינית סדורה, ללא תוכניות מוכנות וממשיות. טראמפ ממשיך לשלוף מהר, לצייץ כהרגלו, ולהמטיר מילים כבליסטראות. בינתיים גם צוותו הקרוב עובר זעזועים קשים העלולים לפגוע ביכולתו למשול
ראובן לייב
שלא יהיו מן הסתם אשליות: פגישת נתניהו עם טראמפ, הצפויה להיערך היום בבית הלבן, לא תניב אחריה החלטות. נתניהו, הטעון כולו ציפיות, רק מגיע כדי להשמיע צרור-בקשות, בעוד שטראמפ, כמובן, רק יקשיב, מבלי להיענות
ד"ר אורי מילשטיין
אין לראש הממשלה כל אסטרטגיה, אך הוא נמצא בחברה טובה, כי גם לטרמפ אין כזו. לשניהם אידיאולוגיה מבולבלת בלי תכנון מבוסס איך ליישם אותה שכן אינה ניתנת ליישום. כזה היה מצבו של סטלין שהוביל את ברה"מ לקריסה, וכזה היה מצבו של נפוליאון שגרם למות מיליוני צרפתים במלחמותיו
אלעזר לוין
עוד הצעות לא ריאליות מבית מדרשם של שרי האוצר והשיכון: איך ירכשו הנזקקים דירות, בשוק החופשי או בתוכניות מחיר למשתכן, כשאין להם כסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il