X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק במצבים של טראומה ציבורית או לאומית, כשהאווירה הציבורית שנחוותה הייתה קטסטרופה שהרעידה את אמות הספים במידה מסוימת - אז נודעת לדוח השפעה רצינית, חורצת גורלות, ולא בגלל הדפים הכתובים, אלא בעיקר בשל החוויה הציבורית הקשה, שהביקורת הרשמית היא רק פִּריה
▪  ▪  ▪
האם צה"ל יתחזק יותר בעקבות הדוח? [צילום: פלאש 90]

ההתכתשויות הקבועות על דוח מבקר המדינה נמאסו עד לזרא. לא האמת עומדת למבחן ("אין אמת" אמר חבר חכם ששאלתי לדעתו על הדוח), אלא ניגוח היריב הפוליטי. מי יקצור יותר אשמה ומי ירוויח מהצגת האחר ככישלון. בתוך עמי אני יושב. רוב הציבור לא מתעניין בקרבות הלודרים בין הצדדים השונים בתקשורת ובפוליטיקה.
מְתֵי מעט קראו את הדוח במלואו (השבח להם. כתיבה יבשושית ונודניקית עם חזרות רבות ומיותרות). השאר יקראו תקצירים במקרה הטוב, וכותרות בלבד במקרה הנפוץ. חלק הארי של הציבור ישליך אחרי גוו לא רק את הדוח, אלא גם את הדיונים על-אודותיו.
רק במצבים של טראומה ציבורית או לאומית, כשהאווירה הציבורית שנחוותה הייתה קטסטרופה שהרעידה את אמות הספים במידה מסוימת (מלחמת יום כיפור, למשל, הטבח בסברה ושתילה, מלחמת לבנון השנייה) - אז נודעת לדוח השפעה רצינית, חורצת גורלות, ולא בגלל הדפים הכתובים, אלא בעיקר בשל החוויה הציבורית הקשה, שהביקורת הרשמית היא רק פִּריה. חוויה ציבורית כזאת לא הייתה מנת חלקנו המערכה האחרונה. נקווה שהליקויים יתוקנו.

אחרי שקראתי בדוח תהיתי, האם צה"ל יתחזק יותר בעקבותיו? כנראה שלא. גם לא מוסד הקבינט. הדוח מחליש את הדינמיקה הספונטנית של הפיקוד הצבאי והמדיני על מלחמה. באירועי משבר, כל החלטה בנויה מהמון רכיבים הנשקלים בזמן אמת ושניתוחם בדיעבד "בתנאי מעבדה" לוקה בחסר ולעיתים פוגע באמת.
הניסיון "לעשות סדר" בגוף חי, קשור להשתלטות ההליכים המשפטיים על מצבים שבהם נדרשים היגיון, ניתוח, אינטואיציה וניסיון, שלפעמים מתנגשים עם משפטנות יבשה. חלק ניכר מדיוני הקבינט יתקיימו למראית העין בלבד, "לפרוטוקול", השרים ורה"מ ידברו לדוח המבקר הבא.
ביחס לצה"ל, האם דוחות מעין אלה אינם מסרסים את רוח הלחימה? האם לא עדיף מטכ"ל שָׂש אלֵי קרב שהדרג המדיני בולם אותו או משתמש בו לצרכי המדיניות הכללית, מאשר מטכ"ל הססני המחשב מקומו בדוח הציבורי הבא? ההיסוס מלהכריע בסוגיות קשות, המתדפקות על הפתח במצבי חרום, יחריף. חכמינו לימדו שבמצבי ספק "שֵב ואַל תעשה - עדיף", וכך יעדיפו קברניטי המדינה והצבא לא להחליט לחלוטין כדי להימלט מעונשו של הדוח הבא.

קו חורז בין פרשת אלאור אזריה לדוח מבקר המדינה הנוכחי. בשני המקרים, הפך עניין שרובו פנים צבאי, לעניין ציבורי ו(בין-)לאומי, דבר שהוביל להתלקחות הוויכוח הפוליטי הנדוש בין ימין ושמאל, והעיר שושן צהלה ושמחה (או נָבוֹכָה). הבעיה היא שבעוד שהוויכוח הפוליטי מושך מעט יותר עניין מהדוח, הליך בירור האמת זוהם.
לולא הייתה מצלמה בזירת הפיגוע, היה אלאור אזריה נשפט ביחידתו בנסיבות הצבאיות של המקרה, ולא היינו נדרשים להפיל על כתפיו את תולדות הסכסוך כולו. לולא החליט מבקר המדינה לפרוש כנפיו על ניהול המלחמה, היינו נותרים עם דוחות פנימיים יעילים יותר, שאפילו היו מוצאים דרכם לציבור, היו מביאים לתיקון, והאמת הייתה נשכרת.

"צוק איתן" חידד את הוויכוח בשאלת ההכרעה. 50 שנה למלחמת הישועה ההיא שהכריעה בניצחון מוחץ (שהתמסמס עם השנים עד למלחמת יו"כ), האם אנחנו חיים כיום בעידן שבו יש פירוש אחר ל"הכרעה"? ההנהגה בתקופת המבצע התעקשה על תוצאה של "חמאס מוחלש אך מורתע", לא להפיל את מנהיגי הטרור בעזה, לפעול בתיאום עם המצרים ולא להסתבך בכיבוש הרצועה. חלקים בימין לא היו שבעי רצון ותקפו את מה שנראה בעיניהם כחולשה וחוסר יכולת להכריע את המלחמה בבירור.
הוויכוח הזה קשור להבדלים בתפיסת ההיסטוריה בתוך הימין הישראלי: האם אנחנו מנהלים את הסכסוך, מנהלים את המדינה, מנהלים את המלחמה, תוך חיזוק המסגרת המדינתית, הכלכלה, יחסי החוץ והכוח הצבאי, ומותירים את ההכרעות לעתיד; או שאנחנו נדרשים להכריע בשלל הסוגיות הניצבות לפתחנו כאן ועכשיו. בפרספקטיבה כזאת, דוח המבקר אינו אפילו שריטה קלה בכנף ההיסטוריה. חבל.

פורסם במקור: ישראל היום (1.3.17)
תאריך:  02/03/2017   |   עודכן:  02/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם לא שריטה בכנף ההיסטוריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מר
שמ  |  4/03/17 15:12
2
מדינת הקשקשת והברברת.....
חוזה המדינה  |  16/04/17 09:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
המאבק הארוך סביב המאגר מגיע לתחנה האחרונה - בית המשפט העליון    בין אם השופטים בירושלים יפסלו את החוק או לא, הליך החקיקה מעיד על חוסר המשילות בישראל
בצלאל לביא
רצף האירועים הבלתי פוסק שהוא לחם חוקנו ישכיח ודאי תוך ימים ספורים את הדוח של מבקר המדינה וזה יהפוך לכרך חדש על מדף הדוחות שלו ושל ועדות החקירה השונות שעמלו להציף על פני השטח את המחדלים בעבר
ארי בוסל
קל להגיד ״גם אנחנו היינו עושים זאת״, אך דרך טבע שמרבית האנשים לא נוהגים כך    הם מפחדים, או שהם לא מעוניינים. תשבי היה יוצא דופן, והוא - רק הוא ומשפחתו - שילם את המחיר הכבד מכל
עמוס שנער
פחות ופחות אנשים עומדים בעומס הלימודים (שלא מבטיחים תמיד פרנסה) והנטל העיקרי נופל על אלו שאינם בנויים ללמידה מול שולחן, ספרים וכלי כתיבה. הגיע הזמן לשנות גישה ולתת לעוד אנשים סיכוי להשתלב בשוק העבודה
אברהם הללי
התרומה מעניקה לתורם סיפוק כי תרם את חלקו לכלל, והנהנה מן התרומה חש את עצמו בטוח כי יש לו על מי לסמוך, מאחר שהוא לבדו איננו מסוגל לספק למשפחתו את הצרכים החיוניים לה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il