X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדרך העולם לומר שעקרון ה"ונהפוך הוא", מתבטא בעמוד התליה שהכין המן כדי לתלות עליו את מרדכי, ונהפך לשמש לגרדום שלו בעצמו
▪  ▪  ▪
עומק הפשט [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

עקרון יסוד בפורים הוא "ונהפוך הוא". בפשטות הוא נסב על היפוך הגורל של היהודים כמסופר במגילת אסתר1, ואולם במשמעותו הרחבה עניינו בהמחשה מרתקת כיצד מה שנדמה טוב לרשע, הופך לרעתו ממש. מה שנראה כרע הוא דווקא מקור הטוב, וממנו תוצאות חיים.
עקרון זה בא לטעת בנו אמונה בשלטונו המוחלט של אל יחיד, בעולם שמורכב מישויות רבות, עצמאיות ובעלות כוח. כלפי חוץ העולם מתנהל על ידן, ואולם לאמתם של דברים, בהסתר ומאחורי הפרגוד הוא זה שמנתב את המציאות. התערבותו בלתי מורגשת ונעשית באופן כה מחושב ומסונכרן, עד שעקרון זה הופך בידיו ככלי לשלם לשונאיו מידה כנגד מידה, בדקדוק פלאי של ממש.
מדרך העולם לומר שעקרון ה"ונהפוך הוא", מתבטא בעמוד התליה שהכין המן כדי לתלות עליו את מרדכי, ונהפך לשמש לגרדום שלו בעצמו. כמו גם שמחשבת ליבו בדבר זהות האיש אשר המלך חפץ ביקרו, התהפכה לגמרי, באופן קיצוני ומפתיע, ממנו לאויבו בנפש. הכבוד הרב שחפץ לעצמו ואותו ביטא בפיו, הפך להיות למרדכי היהודי.
ואולם כאן אני מבקש לעמוד על פן נוסף, שעולה דווקא מעומק הפשט. הוא מגלה לנו עד כמה מדובר במוטיב חוזר, שנטמן כבר בתחילת מעשה המגילה וממנו ללמוד שכנגד השיטה של 'עשה כרצונך', יש דין ויש דיין.
המגילה פותחת במשתה שאותו ערך המלך אחשוורוש ובו ציווה לעשות "כרצון איש ואיש"2. המלכה ושתי, עברה על הצו והמרתה את רצונו של בעלה, האיש, להופיע מעורטלת כשהיא חבושה כתר מלכות בלבד. אחשורוש כעס, והיה אובד עצות. הוא כינס את המועצה המלכותית לייעץ לו בדבר העונש הראוי למלכה הסוררת. ואכן חוק נחקק, כביכול כדרך החקיקה בבריטניה, של דבר המלך במועצה. דווקא עצת אחרון השרים, ממוכן3 התקבלה. הוא יעץ להסמיך את המלך לגזור בפיו עונש מוות, ללא משפט, על כל נתין, לרבות המלכה4. חז"ל גילו לנו שממוכן זה המן5, ובעקבות עצתו, הפך מאחרון, לראשון השרים6. הוא מונה לשר המשפטים. כמו לורד צ'נסלור בבריטניה.
על סמך החוק שחוקק המן, הוא נקרא: 'בן המדתא'. דת בפרסית משמעה: חוק או משפט7. המדתא הוא צירוף של שתי מילים: המן ודת. יוצא אפוא שהמן בן המדתא, הוא למעשה המן בעל החוק. או שהחוק קרוי על שמו, או שהוא הפך להיות שר המשפטים, בזכות החוק. כך או כך, חוק זה שהגה המן ואפשר למלך לגזור דין מוות בהבל פיו, ללא צורך בהליך שיפוטי, הוא שהרים אותו. אבל באופן אירוני, הוא גם הדבר שהביא למפלתו המוחצת. בהמשך המגילה אנו קוראים על כך שהמן נפל ורכן על אסתר המלכה. אחשורוש פירש זאת כניסיון לבצע בה אקט מיני, וכהרף עין עשה שימוש בסמכותו לפי אותו חוק שהגה המן בעצמו, והורה להמיתו בלא משפט8.
כך יוצא שמוטיב ה"ונהפוך הוא", שנטמן בתחילת המגילה, מתבטא בגלוי ומיושם הלכה למעשה לקראת סופה וכמוסר השכל. הוא משמש ככלי לשלם לרשע, כמעשהו ממש. הרשע נפל בבור שאותו כרה במו ידיו, או פיו. דווקא בדבר שעליו הייתה עיקר גאוותו, מגיעה מפלתו, וזו למעשה מהווה הגאולה לטובים. יתרו בחכמתו כבר הקדים והיטיב לעמוד על סוד העיקרון של "ונהפוך הוא", באומרו: "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוקים, כי בדבר אשר זדו עליהם"9. כוחו של ה' נעלה על כולם, כי רק התקיף שבכוחות, יכול להפעיל בעולמו את עקרון ה"ונהפוך הוא" על שונאיו, ולשפוט אותם באופן כה מפעים וצודק.

הערות

1. "...ביום אשר שיברו אויביי היהודים לשלוט בהם, ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים, המה בשונאיהם" (אסתר, ט', א') וכן: ""...והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב..." (שם, כ"ב).
2. "...כי כן יסד המלך על כל רב ביתו לעשות כרצון איש ואיש" (אסתר, א', ח').
3. אסתר, א', יד'.
4. "...אם על המלך טוב, יצא דבר מלכות מלפניו וייכתב בדתי פרס ומדי..." (אסתר, א', י"ט).
5. תלמוד בבלי, מסכת מגילה, יב', ע"ב.
6. "אחר הדברים האלה גידל המלך אחשורוש את המן בן המדתא האגגי וינשאהו וישם את כיסאו מעל כל השרים אשר איתו"(אסתר, ג', א').
7. מילים שחדרו לעברית: מפרסית, אתר השפה העברית.
8. "...הדבר יצא מפי המלך ופני המן חפו..." בעקבות דברי חרבונה על אודות העץ שהמן הכין, אחשורוש ציווה שיתלוהו עליו (אסתר, ז', ח'- ט').
9. שמות, י"ח, י"א. רש"י: במים דימו (המצרים- א.ח.) לאבדם והם נאבדו במים. בקדרה אשר בישלו, בה נתבשלו.

תאריך:  13/03/2017   |   עודכן:  13/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ונהפוך הוא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכל בזכות ה א י ש ה! אסתר. ל"ת
לא בזכות הכלומיק!  |  13/03/17 13:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
זריף אומר כי נתניהו משקר מכוחו של הרגל, ומסלף את ההיסטוריה והתורה    טוען: אחשוורוש הוא זה שהציל את היהודים מידיו של המן האגגי
ד"ר יואל רפל
שורה של ביטויים בשפות זרות, ובראשן פרסית, מופיעים במגילת אסתר - וחלקם נכנסו לשימוש יום-יומי אפילו בעברית המודרנית
יצחק מאיר
המסכות אמת מפני שהן מכריזות על עצמן בקול רם ובעסק גדול כי הן שקר, והשקר אמת מפני שהוא מכריז בחיוך שובב כי הוא מעמיד את האמת לעיני כל על ראשה. לכן יש פורים יום בשבוע, יום באדר, יום בשנה, לא חלילה יותר, כי אילו ארכו ימיו, היו המסכות דבקות בפניו של אותו איש והוא היה הופך להסוואה מהלכת
משה שפריר
עידן יוסף
הפניית המשאבים לשירות הציבור החרדי בו הביקוש גבוה משפיעה על השירות למגזר הכללי, אולם מפעילי התחבורה הציבורית אינם מונחים להודיע על כך לציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il