X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשולי הכותרות: ביבי - הבלתי צפוי הוא הצפוי? רשלנות רפואית קטלנית תסמונת סטוקהולם? אִמרו תסמונת מצרַים ולקינוח מה השעה
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

גול עצמי
באשר לדיבורים על הבחירות הקרֵבות ראוי להעיר שתי הערות. מצד אחד יש לזכור שבנימין נתניהו הוא איש בלתי צפוי, ולא אחת הפתיע בן לילה במהלכיו הפוליטיים האקרובטיים, שמנעו את קריסת הממשלה. ולכן יש סבירות גבוהה שיפתיע גם הפעם את כל תופרי החליפות החדשות המריחים בחירות, ויצליח ליישב את המשבר הקואליציוני.
מצד שני, כפי שהבחירות הקודמות היו בגלל חוק ישראל היום, יש אפשרות שזה יקרה גם הפעם, על-רקע סוגיית תאגיד השידור הציבורי, המהווה את סלע המחלוקת בין נתניהו לשר כחלון. אולם דומה כי בחירות עכשיו, מעבר לבזבוז מיותר של כספי ציבור, הוא גול עצמי לנתניהו, שמצבו הפוליטי והמשפטי אינו מזהיר, והסיכוי שייכשל בבחירות הוא בלתי מבוטל.
כישלון המערכת
למרבה הצער, למרות הבדיקות התקופתיות המוקדמות, שעברה לימור סולומון, שעלתה לאחרונה לכותרות בעקבות מחלת הסרטן שלקתה בה, מתברר שהמחלה התגלתה אצלה רק בשלביה המתקדמים ביותר, כאשר הסרטן כבר שלח גרורות לכל עֵבר בגופה.
כידוע, קופות החולים מציפות את הציבור בקריאה לבדיקות מוקדמות, כדי למנוע את התפרצות המחלה. אלא שהפעם, כמו במקרים אחרים, הקופה כָּשלה ולא אבחנה בהן את המחלה הקטלנית. טענת הרופאים המומחים שלא ניתן היה לאבחן את הסרטן אצל החולה בבדיקות המוקדמות היא עלבון לאינטליגנציה שלהם ולרפואה המודרנית העומדת לרשותם. אם זה לא היה עצוב, זה היה נשמע כמו בדיחה.
דומה כי כישלון המערכת הרפואית נעוץ בעובדה שהיא אינה מודה בטעויות, ובמקום זאת מנסה להתגונן תדמיתית, תקשורתית ומשפטית. וכך הטעויות, שעלולות להיות קטלניות, כמו במקרה של סולומון, חוזרות ונשנות, מבלי שיבואו אף פעם על תיקונן. ההודאה היא כידוע תנאי בסיסי לתיקון.
התוצאה היא שאנו עדים מצד אחד לאי אבחנת המחלה הקטלנית, ומצד אחר למקרי קיצון של אבחנת המחלה, בשעה שזו אינה קיימת, כמו במקרה המתוקשר של השחקן אמיר גוטמן. עד מתי הציבור יהיה קורבן להיבריס של הרופאים?
תסמונת מצרים
תסמונת סטוקהולם מכירים? זוהי תופעה פסיכולוגית שלפיה אנשים שבויים מפתחים באורח פרדוכסלי, מתוך כורח הסתגלות ומנגנון הגנה, הזדהות עם השובים ומקום השבי, גם לאחר שחרורם.
אלא מתברר שהמקור לתופעה זו קדוּם הרבה יותר, והוא בכלל מקראי ויהודי למהדרין. אז קַבלו את הסקוּפ הבא - תסמונת מִצְרַיִם. זוכרים כיצד היהודים שזה עתה יצאו למודי סבל מגלות מצרים ביקשו לשוב אליה? על תופעה מנטלית זו כבר עמדו חז"ל במאמרם הידוע: יותר משקשה להוציא את ישראל מהגלות, קשה להוציא את הגלות מישראל". דַברו עברית כבר אמרנו?
מה השעה
מה השעה? ותשובת השדרן בגלי צה"ל (אתם שומעים נכון) - שבע וּשְׁבַע עָשָׂר. אז יש לי חדשות בשבילך, שדרן יקר, ובשביל המאזינים.
'שבע עשר'? אין חיה לשונית כזאת. זוהי צורת הכלאה שגוייה בין שתי צורות: 'שִבְעָה עָשָׂר' בלשון זכר, וּ'שְׁבַע עֶשְׂרֵה' בלשון נקבה. וכשמדובר בשעה יש לנקוט לשון נקבה.
ראוי ששדרנים יעברו קורס מזורז בעברית נכונה, כדי למנוע שגיאות יסוד מסוג זה. לתשומת לב הלְשוֹנַאי ד"ר אבשלום קור.

תאריך:  19/03/2017   |   עודכן:  19/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבשלום קור  ישראל היום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריח בחירות באוויר?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
היה מקום להרחיב
אלטע קאקער  |  20/03/17 03:13
2
את משקרת או לא יודעת-
יעקב יעקב  |  20/03/17 07:21
 
- מקווה שזכרוני לא מטעה. בבחירות
העם לא שבע רצון!  |  21/03/17 16:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זוהר בן-אשר
לאורך השנים שלאחר הקמת המדינה הסתבר לזרם הדתי-ציוני שאינו מסוגל לחולל את השינוי הגדול ביהדות המתחייב מהמעבר לארץ-ישראל. חלק ניכר ממנו הקצין את ההיבטים המשיחיים שבתורת הרב קוק, מבלי שהפנים את חלקיה האחרים, אלה הדורשים סולידריות, הסתמכות על עבודה עצמית והתחשבות באחר. התוצאה היא שמרכיבים רבים בציונות הדתית, מקצינים והולכים תוך שהם נעים, מהרבה בחינות, חזרה אל החרדיות הגלותית
עמי דור-און
תקציב הישיבות עתיד להגיע ל-1.167 מיליארד שקלים. אך הממשלה שמרה לנו הפתעה. לפני זמן קצר אישרה תוספת של 48 מיליון שקל לתקציב הישיבות שהמריא לגובה של כ-1.2 מיליארד שקל - הגדול ביותר שאושר מאז ומעולם
יוני בן-מנחם
הנוכחות האירנית בסוריה הפכה לסיכון האסטרטגי הגדול ביותר על ישראל. אירן מנסה להיאחז בדרום סוריה ולשכנע את הדרוזים באזור סווידא לתמוך בה
עו"ד ארתור בלאייר
עובדת של התעשיה האוירית נקעה את רגלה בטיול מטעם העבודה - ובית הדין הורה למוסד לביטוח לאומי להכיר באירוע כתאונת עבודה
איתן קלינסקי
במלאת חודשים להרג שני אזרחים חפים מפשע באום אל חירן, מוגש לנו ספר הדקדוק הפנימי של משטרת ישראל, עליו טרחו הרב-לשונאי, רוני אלשיך, והשר שעל המשטרה, גלעד ארדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il