X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח מבקר המדינה הדן במבצע צוק איתן מחייב אותנו להכריע בין שתי תבניות חשיבה: תבנית טקטית ספירלית של סבבים צבאיים שאינם משיגים הכרעה או תבנית אסטרטגית פירמידיאלית בחסות ערבית איזורית על-פי תיאוריית הצרכים של מאסלו
▪  ▪  ▪
נתניהו לוחץ את ידו של אבו-מאזן [צילום: תקשורת רה"מ]

תיאוריית הצרכים של אברהם מאסאו קובעת, כי בכל אדם קיימת היררכיה של צרכים. כל עוד הצורך הבסיסי לא יקויים, האדם לא יפעל למלא את הצורך ברמה הבאה. כל עוד האדם לא הבטיח לעצמו מזון, מים ואוויר, הוא לא יפעל לוודא את הביטחון הפיזי שלו. כל עוד הוא לא השיג ביטחון פיזי הוא לא ידאג למלא את הצורך שלו בשייכות ואהבה מצד החברה.
תיאוריית הצרכים של מאסלו זכתה להצלחה רבה, אך היא רחוקה מלתאר את המדיניות של ישראל בסוגיה הפלשתינית. יחיא סנואר, שנבחר לאחרונה לתפקיד ראש הלישכה הפוליטית של החמאס בעזה, מסרב אומנם להכיר במדינת ישראל אבל הוא מוכן להגיע איתה להודנה ארוכת טווח שתביא לרגיעה ושגשוג. אבו-מאזן, יו"ר הרשות הפלשתינית מסרב להכיר בישראל כמדינת העם היהודי אבל מקיים עימה תיאום ביטחוני הדוק זה שנים רבות.
על אף היכולת להשיג התקדמות עם שני המנהיגים הפלשתינים ולהביא צמיחה לאזור, ישראל מתעקשת לגרור את סנואר ואבו-מאזן לקודקוד הפירמידה של מסאלו, אל עבר ההגשמה העצמית של שני העמים. אנחנו צריכים לפעול הפוך - עלינו לספק תחילה את הצרכים הפיזיולוגיים הבסיסיים של האוכלוסייה הפלשתינית והישראלית ואחר כך להתקדם לסיפוק צורכי הביטחון הפיזי, השייכות החברתית, הכבוד וההערכה ורק בסוף להגיע לסיפוק הצורך העליון.
התקדמות במעלה הפירמידה של הצרכים אפשרית רק אם מראים את הקצה העליון שלה. לפיכך, כדי לאפשר התקדמות הדרגתית, צריך לשרטט את קצה הפירמידה - מה שמכונה "אופק מדיני אזורי" - ואז להתקדם בהדרגה אל עבר אותו חזון אזורי, הזוכה לדחיפה אדירה בימים אלו ומקודם בין השאר על-ידי קבוצת "ישראל יוזמת".
שני הצדדים צריכים, אפוא, לוותר על השאיפות המכסימליסטיות הלא ריאליות (כל פלשתין ערבית לשיטת הפלשתינים, וכול ישראל היהודית לשיטת היהודים) להשתחרר מהסמנטיקה החותרת למגע, נטרול, הכרעה וניצחון צבאי ולאמץ סמנטיקה החותרת להפחתת המתח וחזרה למצב של איזון ורגיעה.
ישראל צריכה לאפשר לממשלת החמאס להשלים את המעבר מארגון טרור לשחקן פוליטי, תוך שהיא מבהירה לה שגישת ההכלה שהיא נוקטת מול הארגונים הסלפים הג'יהאדיסטיים אינה מהווה עבורה תעודת ביטוח. מנגד, ישראל חייבת לייצר לרש"פ גם אופק מדיני ארוך טווח בנוסח "שתי מדינות במסגרת עסקת חבילה אזורית" לצד הישגים מדיניים מיידיים שיעבירו מסר ברור שרק הדרך הפוליטית/המדינית היא הנותנת והיא המבטיחה את אותם צרכים בסיסיים, ולא מאבק מזוין.
ככל שנערער את משילות חמאס ונטרפד כל ניסיון לפיוס לאומי והקמת ממשלת אחדות פלשתינית, אנו עלולים לדחוף את תנועת החמאס ותנועת ה'פתח' לשוב ולהתנהג כארגוני טרור ולא כשחקנים פוליטיים.
בשנת 2006 זכתה תנועת החמאס בבחירות למועצה המחוקקת הפלשתינית. ישראל לא הכירה בתוצאות הבחירות והחליטה להטיל מצור על רצועת עזה. כתוצאה מכך, החליט משרד הפנים של ממשלת החמאס על מיזם המנהור "צלאח אלדין" (2008). מטרת המיזם הייתה לפתוח מעברים תת-קרקעיים באזור רפיח להעברת מוצרי צריכה וחומרי גלם לרצועת עזה. פרויקט המנהור הביא להתעצמות צבאית, תעסוקה לצעירים מובטלים וצמיחת אליטה של מתעשרים חדשים בקרב המשפחות העזתיות שעסקו בכריית המנהרות ובהברחות.
בהיעדר מעברי גבול יבשתיים, אוויריים וימיים פתוחים, נבנתה עזה תחתית כחלופה לעזה עלית. הסבבים הצבאיים שבאו לתת מענה להתעצמות הצבאית של החמאס הבליטו את השיח ההרואי, הפטרוני, המתנשא והמשתק ("שבו בשקט", "שקט ייענה בשקט", "התשה תיענה בהכתשה") ואת הא-סימטריה בין ישראל לחמאס, ודחקו שוב ושוב את האוכלוסייה העזתית ואת האוכלוסייה הישראלית המתגוררת בעוטף עזה לחלקה התחתון של פירמידת הצרכים. יציבות פוליטית ורגיעה צבאית עשויות לעודד הזרמת השקעות זרות לשיקום התשתיות האזרחיות, ולאפשר לצעירים העזתים ולצעירים בגדה המערבית לרכוש השכלה, למצוא עבודה ולהקים משפחה. אז ייקטן הייאוש ותפחת ההנעה שלהם להתמכר לטיפה המרה, לסמים, פשע וטרור.
מה שנדרש היום הוא אפוא, לגייס ראשית את מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות (הקוורטט הערבי), ובמקביל את קטר, טורקיה, מרוקו ומדינות נוספות כדי לפעול בנחישות למען הבטחת צרכי הקיום והביטחון הפיזי של הפלשתינים והישראלים ולהתקדם למימוש תוכנית להסדרה איזורית מול ישראל.

הכותב היא מצוות המומחים של ישראל יוזמת.
תאריך:  21/03/2017   |   עודכן:  21/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
רק אם יסביר השופט הנכבד לציבור מה הגורמים האמתיים לנטישה - אלא אם כן הם אישיים מאוד או חסויים - הוא יוכל להמשיך ולזכות באמון של עמיתיו השופטים ושל הציבור הרחב שיבוא להישפט בפניו
איתן קלינסקי
גלעד ארדן, אתה יכול לציין את שמי, כמי שרואה בך, גלעד ארדן, שר שמסכן את הדמוקרטיה הישראלית, כאשר אתה עומד על דוכן הנואמים בכנסת ומוסר דיווח שיקרי על האירועים שהתרחשו בבוקר האימה ב-18 בינואר 2017
אורי שרגיל
הלקח שאני מבקש מאברמוביץ' וכל החבורה הנ"ל ללמוד מהמדרש התלמודי הזה, שאברהם אבינו שלח את צאצאיו ממנו והלאה, כמה שיותר רחוק, עם מתנות    הוא לא היה קטנוני כמו שמנסים לרמוז האיריים והאפיפיור
איתמר לוין
דפדוף בישראל היום של 21.3.17 גרם לדמיוני הקודח לנסות ולשער כיצד נראתה ישיבת המערכת של העיתון/חינמון/ביביתון שהולידה את הגיליון הזה. האם זה מה שהתרחש?
חיים נוי
הקומדיה ההזויה על החיים והמוות, ממחזותיו המפורסמים של חנוך לוין העוסקת בחיים, במוות והחופשות שביניהם - בית צבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il