X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
די ברור למה נזעקה שרת התרבות מירי רגב ואמרה שהסרט משמיץ את ישראל אבל למה נזכרה עכשיו, למה לא לפני שהסרט קיבל תמיכה מסיבית מקרן הקולנוע?
▪  ▪  ▪
גיר. למה הסכים? [צילום: קיי נייטפלד/AP]

לא, אין זה סיפור על נורמן, 'המכער' היהודי ניו-יורקי, אלא על נפילתו המוסרית של ראש הממשלה שלנו, מיקס של אולמרט ונתניהו. לכן, די ברור למה נזעקה שרת התרבות מירי רגב ואמרה שהסרט משמיץ את ישראל. אבל למה נזכרה עכשיו, למה לא לפני שהסרט קיבל תמיכה מסיבית מקרן הקולנוע? עצם הפקתו ועלייתו לאקרנים מצביע על החופש האמנותי בארץ, למרות כוחו של השלטון. השאלה היא האם כך נרצה להצטייר בעיני העולם? שלטון מושחת ומשחית? הבמאי, יוסף סידר (״מדורת השבט״, ״בופור״, ״הערת שוליים״) קורא לסרט ״נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער ניו-יורקי״. אך, כאמור, זהו דג רקק לעומת עלייתו ונפילתו של ראש הממשלה הישראלי. נורמן "מפגיז" בשקרים ובדותות, לא כדי להתעשר, אולי כדי לבצר את מעמדו כאחד שיודע הכל ויכול להשפיע, אבל בעיקר כי הוא נופל למלכודת הבדותות שהוא עצמו טווה וממנה הוא אינו יכול כבר להשתחרר.
אי-אפשר שלא לערוך השוואה בין עלילת הסרט ובין קורות ראש הממשלה אהוד אולמרט והמאכער היהודי טלנסקי (אגב, קרוב משפחה של הבמאי), וכן, עם עד המדינה שנפטר באמצע מתן עדותו על תרומתו לאולמרט. כאן, הבמאי מרמז על מעין ניסיון התאבדות של המאכער, כתוצאה מהלחץ הנפשי שהופעל על המכער שנקרע בין מחויבותו לראש הממשלה מצד אחד ולמדינת ישראל, מצד שני, כפי שהציגה זאת הסוכנת.
הנעליים של ראש הממשלה
אם מדברים על כותרת הסרט, כדאי אולי להעניק לה את שם העצם הסימבולי שמניע את העלילה - הנעליים של ראש הממשלה. נורמן רוצה לקשור אליו את אשל, סגן השר אז, וקונה לו זוג נעליים במחיר מופקע של יותר מאלף דולר. גם נורמן עצמו מבואס מהמחיר, אבל הוא כבר אינו יכול לחזור בו, מה גם שכיועץ אסטרטגי הוא יודע שאקט זה ישמש אותו בעתיד. ואכן, אשל, ראש ממשלה בעתיד, מרגיש מחויב לנורמן בגלל הנעליים, והן עצמן מופיעות וחוזרות לאורך הסרט כאלמנט סימלי המרמז על הנורמות המוסריות של ראש הממשלה ותחילת נפילתו.
השחקנים: קריצה לקולנוע האמריקני
הקריצה של הבמאי לקולנוע האמריקני מורגשת היטב בבחירת השחקנים והעמדת העלילה בניו-יורק. אולם הבחירה של סידר בריצ'ארד גיר למכער היהודי מפתיעה למדי. מה לג'יגולו האמריקני וליהודי מזדקן? למה לא בחר את אחד מהשחקנים ההוליוודיים היהודים? אבל גיר הוא שחקן מעולה וגם את התפקיד הזה הוא מבצע בכישרון רב. ואז מופיע הרב האמריקני, סטיב בושמי, הידוע כאיש המאפיה בסידרה המצליחה "אימפריית הפשע" ובתחילת דרכו כמיסטר פינק ב"כלבי אשמורת" (טרנטינו). גם בושמי מוכיח עצמו כשחקן מעולה, אך למה הוא הסכים להופיע בסרט ישראלי זה? מייקל שין, האחיין של נורמן, עו"ד ניו-יורקי, מעולה, כרגיל.
שחקנית חיזוק זרה היא שרלוט גינזבורג הצרפתייה, ביתם של הזמר היהודי צרפתי סרג' גינזבורג והשחקנית האנגליה ג'יין בירקין. גינזבורג עושה עבודה מצוינת כסוכנת מדינת ישראל. בתחילת הסרט היא מסתייגת מהדביקות של נורמן וניסיונותיו הבוטים לעזור לה. בסוף הסרט היא מנסה לשכנע אותו להעיד מטעם המדינה נגד ראש הממשלה. מלבד משחקו המרשים של ליאור אשכנזי כראש הממשלה, דווקא הצד הישראלי חיוור במקצת. תפקידו של דב גליקמן מסתכם בכמה צעקות מעל פודיום הכנסת, ויועציו הישראלים של ר"ה לא מבריקים במיוחד.
שפת הקולנוע
הסרט נעשה בתקציב המאפשר קולנוע ברמה טכנית גבוהה: הצילום מצוין, יש זוויות צילום מעניינות, הסאונד, והמוזיקה בפרט, מעולים. התסריט של סידר משקף ידע בתרבות התקשורתית בארה"ב ובארץ. כאדם דתי, הוא בקי בפסקי הלכה ויודע לנצל זאת לנפתולי העלילה, אם כי המשחק הזה בולט מדי, לעיתים. כך, הוא מאפשר לנורמן לנצל את תככיו להשגת מטרתו, כשהוא מכופף את ידי הרב האורתודוקסי להשיא כהן לגיורת קוריאנית, דבר הנוגד את ההלכה. הבמאי מרבה להשתמש במסך חצוי או חיתוך ישיר בין שתי דמויות ((cross cutting, כדי להציג את ההבדל ביניהן: נורמן אוכל קרקר עם הרינג בעוד ראש הממשלה הישראלי המיועד אוכל צדפה (לא כשר).
כדי להמחיש מעבר בזמן (בחירת ר"ה כעבור 3 שנים) משתמש סידר בטכניקת חלוקת הסרט לפרקים וכותרות, מוצא פשטני ביותר. בטכניקה זו משתמשים כדי לגרום לריחוק מהעלילה (ראו טרנטינו "כלבי אשמורת").
מגרעתו הבולטת של הסרט היא בקצב האיטי שלו. מזמן כבר לא עושים סרטים בקצב כזה. יש רגעים מתמשכים, בעיקר משום שאנחנו כבר יודעים ומכירים את העלילה. יש כמה רגעים מפתיעים, הודות לעריכה מחושבת, אך עיקר הסרט נשען על השחקנים שמחזיקים את הסרט על כתפיהם המנוסות.
בארץ הסרט מושך קהל, כולם רוצים לדעת מה באמת קרה בין ר"ה והמכער. השאלה היא אם יצליח בחו"ל? אומנם לא חסרים גם שם שחיתויות, אבל למה להראות את זה דווקא אצלנו, חסרים לנו אויבים?

תאריך:  22/03/2017   |   עודכן:  23/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנעליים של ראש הממשלה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
סגולה לאריכות ימים
אהוד פרלסמן  |  22/03/17 16:34
2
קשקוש
מגיב ותיק  |  23/03/17 00:42
 
- משעשע מאד. אף אני חשבתי
לא נעלים ולא חכמה  |  23/03/17 11:30
 
- מי אתה שמבין כל כך בקולנוע
מגיב  |  23/03/17 15:01
 
- לאדון החכם : בעצמך אינך מזדהה
ל"מגיב"  |  24/03/17 11:50
 
- אתה לא ראוי לחז"ל
מגיב למגיב  |  24/03/17 12:48
 
- ראה כמה הנך בור ועם הארץ
למגיב הלא חכם  |  24/03/17 21:02
 
- שוביניסט חסר השכלה.
חכם מהקופאיות?  |  25/03/17 10:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
100 שנה להצהרת בלפור    מאז ההצהרה הערבים סירבו לכל הסדר    50 שנה למלחמת ששת הימים    מהזכרונות של האלוף אהרון יריב - ראש אמ"ן (דאז) מתברר כי שר הביטחון משה דיין (דאז) התנגד לכיבוש העיר העתיקה בירושלים והאלוף יריב לא האמין שתפרוץ מלחמה ב-67    מסקנה: גם גנרלים מהוללים, לא מבינים תמיד תהליכים מדיניים וצבאים - ואסור ללכת שבי אחריהם בעיניים עצומות,
רפאל בוכניק
על-רקע חולשתה הכרונית של ההסברה הישראלית הממוסדת, נודעת חשיבות ליוזמות של מסבירנים יחידניים, סוג של "משוגעים לדבר", אשר פועלים ללא לאות, לרוב תוך ניצול מושכל של הרשתות החברתיות, לקדם מגמות הסברה החיוניות להטמעת הטיעונים הישראלים
זוהר בן-אשר
נתניהו מוכן להשליך הכל אל-מאחורי גֵווֺ ולהסתכן בבחירות. הוא, הענק, יוּכַל להם בקלות, לכל הגמדים. שהרי תמיד ארבו לו ותמיד הוא ניצח אותם. בין אם קראו להם יעלון או סער, הרצוג, לפיד או לבני. ואפילו את ליברמן - אולי היחיד שממנו הוא פחד באמת - הוא הכניע והפל לכלבלב המכשכש בזנבו - וכל זה במחיר הפעוט של מינוי לשר ביטחון. אז שהוא, המלך, הגדול מכולם, יפחד מבחירות?
יוני בן-מנחם
נשיא מצרים הסכים להתפייס עם מחמוד עבאס אך לא ויתר על תמיכתו במוחמד דחלאן כיורשו. העימות בשטח בין תומכי דחלאן במחנות הפליטים בגדה לבין הרש"פ אמור להסלים
עמוס ידלין, קובי מיכאל
פני כעשור בחרו הפלשתינים ב"אסטרטגית הבינאום"    האסטרטגיה שיקפה חוסר אמון ביכולת לגשר על הפערים מול ישראל וכן היא שיקפה את תקוותם שיקבלו מהקהילה הבינלאומית את שלוש הדרישות המרכזיות שלהם: 1. הקמת מדינה פלשתינית 2. על בסיס גבולות 67' 3. ובירתה בירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il