X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה ניתן לעשות כאשר הצדק והמשפט אינם נפגשים, והתוצאה היא פגיעה במי שפעל בתום לב? אם נפנה למקורות היהדות נמצא, כי לדוד המלך הייתה תשובה: המדינה כיסתה את הנזק
▪  ▪  ▪
צדקה ומשפט [ציור: פרדריק ארתור ברידג'מן]

יש פסקי דין שנחרתים בזיכרון, מכל מיני סיבות. כזה היה פסק דינו של השופט אליקים רובינשטיין במחלוקת על דירת הוריו של הכנר שלמה מינץ בחולון. רובינשטיין עצמו הזכיר פסק הדין, כאשר דיבר בסוף השבוע שעבר (24.3.17) בסמינריון המשפט העברי של לשכת עורכי הדין.
מעשה שהיה - כך היה. בינואר 2004 הגיע מתחזה אל עורך דין, הציג עצמו כמינץ ו"מכר" למרדכי בוהדנה את דירת הוריו של הכנר הבינלאומי. הלה המשיך ומכר אותה למרדכי איסחקוב ושושנה קזייב ב-97,000 דולר. בית המשפט המחוזי הורה לרוכשים להחזיר את הדירה למינץ ורובינשטיין דחה את ערעורם - אך בכך לא סיים את מלאכתו. תוצאה בינארית אינה אנושית ואינה הגיונית, קבע, כי הרי היא מביאה לכך שמי שרכשו דירה בתום לב - יוצאים וידיהם על ראשיהם. לכן קבע ביהמ"ש העליון, כי הרוכשים יתגוררו בדירה שנה נוספת ללא תשלום שכר דירה, ומינץ אף ישלם להם 110,000 שקל.
אכן, יש מקרים בהם הצדק והמשפט אינם נפגשים. במקרה של דירת מינץ, נוצר רושם ברור שרובינשטיין הביא בחשבון גם את הפער העצום בין הצדדים: מוזיקאי מוביל ועתיר תהילה וממון, מול שניים שהפסידו את כל רכושם המועט בשל מעשה נוכלות, כאשר אין להם ממי להיפרע. אז מה צריך לעשות במקרים כאלו?
נפנה למקורותינו. במסכת סנהדרין (דף ו', עמוד ב') מסביר ר' יהושע בן קרחה את הפסוק "ויהי דוד עושה צדקה ומשפט". הוא שואל: "והלא כל מקום שיש משפט אין צדקה וצדקה אין משפט?!". דהיינו: משפט הוא חריצת דין, צדקה היא לפנים משורת הדין - ואיך יכול היה דוד המלך לעשות את שניהם בעת ובעונה אחת? והוא משיב: "דן את הדין, זיכה את הזכאי וחייב את החייב, וראה שנתחייב עני ממון - ושילם לו מתוך ביתו. זה 'משפט וצדקה': משפט לזה וצדקה לזה - משפט לזה שהחזיר לו ממון, וצדקה לזה ששילם לו מתוך ביתו". כלומר: דוד דן את הדין לאמיתו, אך אם ראה שהמפסיד הוא עני ואינו יכול לשלם - כיסה מכיסו את הנזק.
את העיקרון הזה ניתן ליישם גם במשפט הישראלי, הן מתוך שאיבה ממקורות המשפט העברי והן כמוסר מתבקש. במקרים נדירים במיוחד, כאשר אדם יוצא ניזוק שלא באשמתו ואין לו ממי לקבל פיצוי, תיכנס המדינה לתמונה והיא שתפצה אותו. לא מדובר בהמצאה יש מאין. החוק הישראלי יצר מנגנון כזה לפחות בשני מקרים - במסגרת הביטוח הלאומי. גוף זה משלם לעובדים מפוטרים כאשר מעסיקם אינו יכול להעניק להם את מלוא המגיע להם, והוא גם משלם מזונות לאישה שבעליה נעלם או אינו עומד בחובתו - בשני המקרים, בכפוף לתקרות ולנהלים.
זה בדיוק מה שצריך לעשות במקרים אלו. בית המשפט יקבע את המקרים הנדירים בהם המדינה היא שתפצה. אפשר לקבוע בחוק גם תקרה לתשלומים הללו. הכסף יבוא מכספי ועדת העזבונות של האפוטרופוס הכללי, מתוך ירושות שניתנו למדינה ללא ציון ייעודם, וכך תהיה בקרה נוספת על מתן הכספים. ויש לי גם שם לחוק הזה: חוק דוד המלך. חוק שיעשה גם צדקה וגם משפט, גם ערכי יהדות וגם חקיקה מודרנית.

תאריך:  27/03/2017   |   עודכן:  27/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב שטרכר
בנק ישראל בדק את הבנק בזכוכית מגדלת מאחר שחשב שהבעלים מסוכן    מתחת לאפו גנבה אתי אלון מאות מיליוני שקלים
רפי לאופרט
מבחנה של הדמוקרטיה הוא יכולתה לספק לנוהים אחריה דרך-חיים מעשית, חיובית והוגנת, בעולם משתנה במהירות. היכולת לחיות בדמוקרטיה, דורשת תנאי-סף תרבותיים המכשירים את היחיד לחיים חברתיים פעילים במסגרת חברתית זו, תוך ניצול יתרונותיה, תיקון מתמיד של ליקוייה ומבלי ל"שפוך את התינוק עם המים"
רון בריימן
על ראש הממשלה, יחד עם הנשיא טראמפ, לצאת מן הקופסה של "פתרון"/"חזון" שתי המדינות, ולהשתחרר מהמושגים הקפאה וגושים הנגזרים ממנו, להימנע מלדון ברעיונות גזעניים, ולהמתין בסבלנות ליום שבו יופיע הפתרון היחיד האפשרי, אם בכלל
איתן קלינסקי
המצלמות, שאפשרו את צילום הסרטון, ניתנו לפלשתינים על-ידי ארגון ב"צלם"    נראה, שלא רק לעבר עורכי עיתון הארץ מכוונים דבריו המבחילים של השר לביטחון פנים שלנו בדף הפייסבוק שלו, אלא גם לעבר פעילי ב"צלם"
אבי הורוביץ
בית המשפט קבע כי לכאורה אין טענות לגבי התקנה עצמה והיא נראית סבירה לכל הדעות, מה שנבע ככל הנראה מחוסר ידיעה. לכן, אני בהחלט סבור כי בית המשפט סלל את הדרך לכיוון של בקשה לשינוי חוסר ההיגיון והסבירות של התקנה הקיימת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il