X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארה"ב מפציצה בסוריה

המבחן הסורי

מה שהיה נקודת השפל העמוקה ביותר של ממשל אובמה בתחום מדיניות החוץ, עשוי להיות המקום ממנו ייחלץ דונלד טראמפ מנקודת השפל אליה הגיעה נשיאותו בתוך פחות משלושה חודשים
▪  ▪  ▪
ההתקפה על סוריה. מסר ברור[צילום: AP]

בספטמבר 2012 הגיע ברק אובמה לשפל שממנו לא הצליחו הוא וארה"ב להתאושש. הנשיא האמריקני הודיע קבל עם ועדה, כי שימוש בנשק כימי מצידו של בשאר אסד יהווה קו אדום שיחייב את ארה"ב להתערב צבאית במלחמת האזרחי בסוריה. אסד צפצף ואובמה מצמץ.
אוזלת היד של אובמה בענייני העולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט מעולם לא הייתה ברורה יותר. הוא העדיף להאמין לאסד ולבעלי בריתו במוסקבה, שהבטיחו שהנשק הכימי יפורק בפיקוח האו"ם. כן, אותו או"ם שאמור היה לפקח על תוכנית הגרעין האירנית ואותו או"ם שאמור היה למנוע מחיזבאללה להשתלט על דרום לבנון. התוצאה הייתה ידועה מראש: אסד הסתיר מספיק נשק כימי והמשיך לייצר חלופות לזה שהושמד. מאותה נקודה היה ברור, שארה"ב היא נמר של נייר.
ארבע שנים וחצי מאוחר יותר, עשויה סוריה להפוך למקום ממנו ימריא ממשלו של דונלד טראמפ מן השפל בו הוא מצוי. הנשיא הורה (7.4.17) לתקוף את בסיס חיל-האוויר בחומס, ממנו המריאו המטוסים שביצעו השבוע טבח כימי באוכלוסייה אזרחית ו-59 טילי "טומהוק" נחתו על הבסיס - ממנו פועלים גם מטוסים רוסיים. וזוהי הנקודה החשובה ביותר: טראמפ מוכן להתעמת במישרין עם אינטרס רוסי משמעותי.
הצל הכבד ביותר של נשיאותו של טראמפ הוא שאלת יחסיו עם ולדימיר פוטין. אין כל רע בגישה הבסיסיה שהציג טראמפ, ולפיה מוטב ששתי המעצמות יחיו בשלום ושהיחסים ביניהן יהיו טובים. להפך: העולם כולו ירוויח אם זה יהיה המצב. הבעיה היא, שקשה מאוד להסתדר עם בריון רצחני כמו פוטין, שמבחינתו כל האמצעים כשרים כדי להבטיח את שלטונו וכדי להחזיר את רוסיה לימי תפארתה. לכך יש להוסיף כמובן את התערבותה של רוסיה בבחירות לטובתו של טראמפ ואת סימני השאלה הרבים והקשים סביב מעורבותם של בכירים בסביבתו בקשרים בעייתיים עם אישים רוסיים.
בשל כל אלו, נראה היה שטראמפ לא יתעמת עם פוטין - ודאי לא בפומבי. אלא שההפצצה הלילה מראה, שגם לטראמפ יש גבולות ושיהיו מקרים בהם יבהיר לפוטין: עד כאן. חייבים גם לשים את ההפצצה בהקשר של הימים האחרונים. ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, האשימה את רוסיה כמעט במפורש באחריות להתקפה - בשל הגיבוי שלה למשטר אסד - והיו אלו מוסקבה ובייג'ינג שמנעו החלטה של מועצת הביטחון נגד אסד. בא טראמפ ואומר: הרוסים קשורים, יש להם לכל הפחות אחריות עקיפה, ולא אכפת לי מה דעתם; אני מגיב.
עם זאת, ככל שהפעולה האמריקנית מעודדת, יש עדיין לראות האם היא מהווה מדיניות או מהלך נקודתי. במילים אחרות: האם טראמפ פעל במקרה זה בלבד בשל הצעקה העולמית ובשל הברבריות שהפגין אסד, או שארה"ב תהיה מוכנה להתייצב מול רוסיה גם בנושאים אחרים - למשל: בנסיונותיה של מוסקבה להשפיע על הבחירות בצרפת ובגרמניה. עוד צריך לראות האם מדובר בשינוי אסטרטגי מצידו של טראמפ, שהרטוריקה שלו הייתה בדלנית בעיקרה, או שמא כאמור הוא רק מגיב על פשע מלחמה שלא ניתן להתעלם ממנו.
במבט רחב יותר על נשיאותו של טראמפ, ההפצצה בסוריה אינה פותרת בעיות יסוד: הסגנון הבוטה שלו, השליפות בטוויטר, חוסר היכולת לגבש קואליציות, העימותים הפומביים עם מדינות אחרות. מצד אחד, ההפצצה די עולה בקנה אחד עם אופיו התוקפני של טראמפ. מצד שני, היא יכולה להוות נקודת מפנה גם בנושאים אלו. היא יכולה להראות שבבית הלבן יושב מי שמוכן לקבל החלטות לא-פשוטות ולפעול במהירות, בנחישות וגם במידתיות.

שיגור הטילים על בסיס חיל האוויר בחומס [צילום: AP]
טראמפ מודיע על ההתקפה בסוריה [צילום: אלכס ברנדון, AP]
תאריך:  07/04/2017   |   עודכן:  07/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבחן הסורי
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
התקפה כימית ? FALSE-FLAG
רון ה.  |  7/04/17 09:06
 
- נראה שאתה יותר מרומז שלטראמפ
טראמפ פעל נכון!!!  |  7/04/17 10:58
 
- אני חושב כי בתקיפה הסורית
הגוי..  |  7/04/17 11:01
2
נשיאות טראמפ בשפל ???
א.ל. רמת-גן  |  7/04/17 09:15
 
- חבל על המאמצים שמבוזבזים
בני בנקר  |  7/04/17 09:42
3
לשכונה בא שריף חדש שלא עושה ל"ת
חשבון לפוטין  |  7/04/17 09:28
4
אז מה היה לנו שם?
הגוי..  |  7/04/17 10:39
5
טרומפ את לוין
מ.אלקרייאף  |  7/04/17 10:46
 
- זה פייק ניוק מתוצרת משטר טרומפ
מה שאתה מתאר,  |  7/04/17 12:15
 
- לא פייק ניוק ולא פאק שכל!!
מ.אלקרייאף  |  8/04/17 09:51
6
ברור כשמש, כוכעת:
עוד סתם אזרח  |  7/04/17 11:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
עידן יוסף
הנשיא הרוסי: "הטחת האשמות חסרות הבסיס כלפי סוריה אינן מקובלות בטרם הסתיימה חקירת התקיפה הכימית"    בלשכת רה"מ התעלמו מהנזיפה בהודעתם
עידן יוסף
שגרירת ארה"ב באו"ם רמזה כי אפשר שארצה תפעל בעצמה בסוריה אם לא תגיע מועצת הביטחון להסכמה בנושא    פנס: "מדיניות חדשה כלפי אסד? חכה ותראה"
איציק וולף
סגן שר החוץ הסורי טוען כי צבא סוריה מעולם לא חשב להשתמש בנשק כימי    עלה מספר הנרצחים בטבח הכימי שהתרחש אתמול באידליב והוא עומד כעת על כ-150 בני אדם
איציק וולף
ממשל טראמפ גינה את הטבח הכימי שביצע נשיא סוריה בבני עמו באידליב, אך מפנה אצבע מאשימה דווקא כלפי הנשיא האמריקני הקודם, ברק אובמה
איציק וולף
ד"ר רונן הופמן, מזכיר צוות המו"מ הישראלי בשיחות השלום עם סוריה, טוען כי הידיעות מסוריה והחיבוק של טראמפ למצרים מחקו לחלוטין את מדיניות החוץ של אובמה במזרח התיכון    אחר-הצהריים נהרגו 21 אנשים בתקיפה אווירית סורית באידליב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il